Jos Pekalle sopii, niin muistelen vielä tässä suomalaista Montesa-historiaa.
Sehän alkoi jo 60-luvun alkupuolella. Kun Aarno Erola voitti Ruskeasannalla ajetun 250-luokan osakilpailun aivan 60-luvun alussa Husqvarnalla - taisi olla EM-status vasta pikkuluokalla silloin - tarjosi Montesan tehdas pyöräänsä Erolan ajettavaksi seuraavalle kaudelle. Muisti tarjoais, ettei Aarno Erola kuitenkaan täyttä kautta ajanut Montesalla, mutta muutamassa MM-kilpailussa kävi, ja taisi joku sijoituskin tulla. Vielä muisti tarjoilee sellaistakin vaihetta, että mukavasti Husqvarnalla MM-kisoja ajanut Jyrki Storm oli myös Montesan haussa, mutta hänellä oli jo sopimus, ja sitten Suomesta tarjottiin Jorma Järvinen tilalle. Taas minun muisti tarjoaa sellaista, että Jorma ajoi Montesalla MM-kisoja ainakin joitakin.
Kaupallisesti Juha Tirisen ja Jouko Laaksosen yritys taisi saada alkunsa jossain 1968 kieppeillä, ja eiköhän vain firman nimikin ollut aluksi Montesa-tuonti? He toivat muutaman vuoden ajan Montesan motocrosspyöriä Suomeen, ja ehkä muutaman rekisterikelpoisen 175-kuutioisenkin? Noita crossimalleja oli varmaan kahden käden sormille laskettava luku meidän radoillamme parhaimmillaan. Montesa-tuonnin ohjelmaan tulivat kohta KTM-Pentonin Sachs-koneiset piikin enduropyörät, edelleen CZ-motocrosspyörät, ja 70-luvun alussa sitten Husqvarna. Yrityksen nimi muuttui muotoon M-Tuonti Montesan tipahdettua pois ohjelmasta. Yritystä myöhemmin jatkoi Seppo Suominen, ja KTM taisi sitten olla ainoa edustettu merkki.
Kalevi Vehkonen oli Montesan leivissä tehdaskuskina sitten 70-luvun alkupuolella, ajaen minun muistini mukaan täyden kiertueen MM-kisoja 250-luokassa. En kuitenkaan muista, että Montesalla olisi ollut kaupallista toimijaa Suomessa tähän aikaan? Motocross-pyörien jousituksessa alkoi huima kehityksen ja muutoksen kausi Yamahan tuotua monoperäisen mallinsa ensin MM-kisoihin ja sitten markkinoille - tai tarkkaan ottaen samaan aikaan muuan Pauli Piippola rakenteli ihan itse CZ:nsa perän uuteen uskoon kansainvälisiin Ranskassa ajettaviin kilpailuihin. 70-luvun puolivälin jälkeen noita Pekan Montesan mallisia pyöriä taas minun muistini mukaan muutamia Suomessa oli, luulen, että olivat enemmän tai vähemmän epävirallisia ja yksityisiä kanavia pitkin Suomeen uineet ne pelit.
Yrjö Vesterinen voitti trialin maailmanmestaruuden kolmena vuotena peräjälkeen Bultacolla, mutta noiden mestaruusvuosien jälkeen hän siirtyi Montesan leipiin. Montesan trialpyöriä oli ja on edelleen Suomessa jonkin verran tuolta kaudelta ja sen jälkeenkin, mutta niistä löytyy esimerkiksi Luhtasuon Pepeltä oikeaa eikä arveluihin perustuvaa tietoa. Montesan tehdas siirtyi kokonaan Hondan omistukseen ja toimii kokoonpanotehtaana joillekin Euroopassa myytäville malleille, mutta tekee edelleen trialpyöriä, mitkä Euroopassa kulkevat edelleen Montesa-merkkisinä, vaikka Japanissa ne myydäänkin Hondina. 2006 alkaen niiden moottori on ollut Hondan suunnittelema ja nelitahtinen, vaikka trialissa 2-tahtinen on muuten valtatekniikkana.
Siis tuosta motocrossin ja Montesan historiasta, mitä tuossa muistelin, en päätä vadille tarjoa; puhtaasti muistista kirjoittelin mistään penkomatta. Mieluusti oikaiskaa te, kenellä parempaa tietoa on!
Jaakko historioitsijana, vastuu lukijoilla
PS. Eskon muistelukseen, että siinä joukkue-MM-crossin pronssimitalit ajaneessa joukkueessa olivat Kalevi Vehkonen, Heikki Mikkola ja Reino Hahl, Wikipedian mukaan.