Kirjoittaja Aihe: En ookkaanm tuonne menossa !  (Luettu 3849 kertaa)

Elokuu 13, 2021, 23:31:37 ip
Luettu 3849 kertaa

petterihämäläinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ajelin Rantasalmella Savonlinnaan yhden auton perässä mielestäni sopivan etäisyyden pitäen,  näytteli vilkkua vasemmalle  ja sitten oikealle jossa oli liittymä
pienemmällä tielle, kuinka ollakaan ajattelin hänen kääntyvän sinne joten valmistaudu ajamaan  tietysti ohi hidastin ja huomasin hänen kääntyvän vasemmalle.
Onneksi ei pahemmin käynyt ,mutta kypärä ja visiiri ovat sallaisilla naarmuila että toimivat.
Onneksi en ajellut t-paidassa ja  sortsessa , mutta nytkin sain päivystyksessä kyynärsauvat toivottavasti menee ohi pohje lihaksen vamma !

Elokuu 13, 2021, 23:49:53 ip
Vastaus #1

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Onneksi ei käynyt pahemmin ja pikaista toipumista.

Liikenne on yksilölaji, jossa ei tarvitse ottaa muita tienkäyttäjiä huomioon, varsinkaan niitä, jotka näkyy peileistä.

Toivottavasti poliisi ei sakottanut teitä vielä kaiken tapahtuneen päälle.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Elokuu 14, 2021, 00:26:50 ap
Vastaus #2

petterihämäläinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kiitokset kommentista , ei käynyt virkavataa. ,Katotaan nyt miten saan muut asiat kohdilleen kun olen vaimon omaishoitaja!

Elokuu 14, 2021, 07:36:00 ap
Vastaus #3

Juha Pohjamo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mistäs vastapuoli tuumasi tapahtuneesta?

Onneksi luut säilyivät ehjänä ja ennenkaikea henki säilyi.
Toivotaan että käytännön asiat järjestyvät. Ja järjestyväthän ne, tavalla tai toisella.

Elokuu 14, 2021, 08:04:10 ap
Vastaus #4

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mitä ikäluokkaa autoilija oli- ja oliko peräti henkilö?

t. Markku

Elokuu 14, 2021, 09:16:20 ap
Vastaus #5

Taito Nuutinen

• Vieras
Hmm..ainakin ennen vanhaan risteysalueella ohittaminen oli kiellettyä..liekö ohjeistus muuttunut Eu:n myötä?

Tässä esimerrki=
https://www.youtube.com/watch?v=94ONxjx_mWs
« Viimeksi muokattu: Elokuu 14, 2021, 09:18:57 ap kirjoittanut Taito Nuutinen »

Elokuu 14, 2021, 09:50:30 ap
Vastaus #6

Pentti Vaherkoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Itselle käynyt tyhmyyttäni videon kaltainen tilanne. Edellä mennyt paku peitti näkyvyyden ja rupesi hidastamaan suoralla tiellä. Ja kun en tilannetta nähnyt, niin ohi vaan. Kohdalla huomasin pakun edellä menijän kääntyvän vasemmalle. Senteistä ja sekunnin kymmenesosista kiinni, ettei kolahtanut. Taiton kanssa samoilla linjoilla, että eikös ohittaja vastaa ohitustilanteen turvallisuudesta, olipa tilanne mikä tahansa, vaikkapa se väärin vilkuttaminen tai sen puuttuminen kokonaan.

Elokuu 14, 2021, 10:46:26 ap
Vastaus #7

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Käsi pystyyn ne jotka eivät koskaan ole ”puolilaillisesti” ohittaneet autoa joka hidastaa, vilkuttaa oikealle ja lähestyy risteystä. Olis voinut käydä kelle vaan. Toipumista toivottelen, ”onneksi” on ajokausi loppumaan päin.

Otetaan me muutkin opiksi tästä.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Elokuu 14, 2021, 10:48:38 ap
Vastaus #8

Risto Saastamoinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Keskiviikko sinisellä tiellä Viitasaaren ja Siilinjärven välillä. Edellä meni joku kiskoen asuntovaunua, tiesin että edessä on suora ja valmistauduin ohittamaan Tuutilla. Kappas vaan niin kaveri teki oikean mestarijarrutuksen ja kun vauhti hiljeni melkein nollaan, laittoi vilkun vasemmalle. Minä tietysti olin juuri tarjoutumassa oikealta ohi kun sankari päättikin laittaa vilkun oikealle ja lipua pysäkille joka oli muutaman kymmenen metrin päässä. Melkein litistyin kaidetta vasten. Tietenkin kaide on siinä kohtaa.
Turhaan valitan tietenkin, itse olisin itseni tappanut kun yritin oikealta ohi. Vaunuhenkilön iloinen virnistys ja käden heilutus kruunasi kaiken, kun lopulta hiljaa uskalsin ohittaa, vasemmalta ja varoen.

Elokuu 14, 2021, 10:51:38 ap
Vastaus #9

Juha Pohjamo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Joillain autoilijoilla on vielä sellainen ikävä tyyli, että ajoradan oikeaan reunaan siirtyminen ei olekaan valmistautumista oikealle kääntymiseen vaan juuri päinvastaiseen suuntaan eli vasemmalle.
Ilmeisesti halutaan saada aikaiseksi loivaa kurvaa.

Elokuu 14, 2021, 11:10:22 ap
Vastaus #10

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mutta Speden "naistenlogiikalla" käännyttäessä on
aina käytettävä OIKEAA vilkkua... ;)

t. Markku

ps. Miten kävi motukan?

Elokuu 14, 2021, 11:18:12 ap
Vastaus #11

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
On miunkin moottoripyöräilyn kokemuksissa muutama sellanen paikka, missä vauhtiaan hiljentänyt eellä menijä on tehny jottain muuta kuin olin odottanut.  Autollakin kerran koukkasin tien sivuun loivalle luiskalle, kun vilkku vasemmalle ja keskiviivan vieressä paikallaan seissyt autoilija päättikin lähteä jatkamaan matkaa ja siirty just etteen oikeaan reunaan.

Moottoripyörää on helppo olla huomaamatta peilissä, ja muutenkin.  Oon siksi yrittäny itellein takoa päähän moottoripyöräilyn yheks ohjesäännöks, että älä koskaan ohita ketään niin, että siulla on "satanen" enemmän vauhtia kuin sillä ohitettavalla.  Maltillinen nopeusero ohitukseen lähtiessä antaa kuitenkin lisäsekuntteja suunnitelmalle b, ja pyörien kiihtyvyyksillä silti pääsee kivuttomasti ohi.  Eritoten paikallaan keskitien vieressä seisova ja vasemmalle vilkuttava on se tilanne, missä pudotan paljon vauhtia vaikka tilaa olisi lasettaa matkavauhdilla siitä oikealta ohi.  Siis jos muistan tuon oman ohjeeni.  Tässä niinkuin muissakin asioissa omaan käyttäytymiseen on helpompi vaikuttaa kuin toisten käyttäytymiseen.

Sen voin sanoa, että viime kesänä ja tänä kesänä tähän mennessä en ole ottanut minkäänlaisia riskejä moottoripyörällä liikenteessä...

jv
« Viimeksi muokattu: Elokuu 14, 2021, 11:20:55 ap kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Elokuu 14, 2021, 11:31:32 ap
Vastaus #12

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Eli pyörä on seissyt vain tallissa?  8)

t. Markku

Elokuu 14, 2021, 11:38:35 ap
Vastaus #13

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Viime vuonna syyskuussa oli aurinkoinen päivä, ja aattelin että teenpä ees yhen lenkin.  Sen verran ymmärsin, että koitan käyntiin enneko pynttäännyn.  Eipä ollu akussa virtaa, kun oli vuoden seissy ajamattomana.  Meni into ohi, eikä oo uutta inspiraatiota vielä iskeny... tarvisko kuka vajaa 20.000 kilometriä ajettua kawasaki klx250 ässää, 2009 mallia, vihreä väriltään?
jv

Elokuu 14, 2021, 15:16:00 ip
Vastaus #14

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Joillain autoilijoilla on vielä sellainen ikävä tyyli, että ajoradan oikeaan reunaan siirtyminen ei olekaan valmistautumista oikealle kääntymiseen vaan juuri päinvastaiseen suuntaan eli vasemmalle.
Ilmeisesti halutaan saada aikaiseksi loivaa kurvaa.

Tuo on aika yleistä, ainakin täällä idässä.

Joskus saan torvi- ja sormimerkkejä, kun ryhmittäydyn risteyksessä auton viereen.
Torvi- ja sormimerkit johtuu siitä, että ollaan molemmat kääntymässä samaan suuntaan, mutta miun auto sattuu olemaan liikennesääntöjen mukaan oikeassa paikassa... ;D

Liikenteessä kannattaa muistaa, että vilkku ei juridisesti pätevä laite, vaikka sen käyttämättä jättämisestä voidaan rangaista.
Tämä selvisi minulle, kun aikoinaan oikealle vilkuttava auto tuli kaupunkialueella risteyksessä kaverin auton vasempaan kylkeen, itse olin autossa matkustajana.
Poliisi paikalle ja kaverilla sakot, kun oli tullut kolmion takaa eteen ja aiheuttanut kolarin.
Vilkulla ei ollut merkitystä asiaan, vaikka se näytti oikealle ja kuljettaja vielä myönsi sen, että vilkku oli ollut päällä.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.