Kirjoittaja Aihe: Jawa army Kaasutin  (Luettu 4214 kertaa)

Toukokuu 20, 2021, 22:22:35 ip
Luettu 4214 kertaa

Hannu Paananen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moron taas!Nyt kun kipinät on löytynyt ja ensimmäisiä savujakin on pöläytelty yli vuotavasta kaasuttimesta huolimatta niin mieleni minun tekevilaittaa moderni kaasutin tuohon JIKOVIN tilalle. Eli Mikunin kaasutinta olen haaveillut mutta kuka kertoo kokemuksen syvällä rinta äänellä minkä kokoinen olisi sopiva laitettavaksi tuohon laitteeseen. Luulen että Puirolan Laurilla on jopa koemusta noista kaasutinfärmeistä näissä Jawa merkkisissä koneissa.En kuitenkaan ole ainakaan heti museokatsastamassa tätä kulkuneuvoa joten sen puoleen voin asentaa Mikunin siihen.Kuka vain voi vastata tähän kysymykseen ja siksipä mainitsen vielä että kysymyksessä on Ruotsin armeijan Jawa yksipyttyinen 250 kuutioinen kone.
Vaikka rungon tyyppikilvessä on vuosiluku 1970/71 niin Trafin tiedoissa oli että ensirekisteröinti on tehty 1963, eli silloin otettu Ruotsissa eka kerran käyttöön.     

Hanu p
hanu p

Toukokuu 21, 2021, 06:53:58 ap
Vastaus #1

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro!

Vaikka en Jawa-guru edes ole-niin sekaannunpa jutusteluun.

Ensinnäkin- mikä on nykyisen kaasarin kurkun halkaisija
ja pääsuuttimen koko?

Siitä lähtisin etenemään-ja toki siitäkin,millainen on kaasarin
kiinnitys- eli meneekö metikköön,jos arvelen,että on irtokurkullinen
kaasari nyt?

Ei varmaankaan ole mitään syytä edes ajatella mitään isompaa kaasaria,jos ei myös hiukkasen
virittele...mutta suuttimien kanssa voi hassutella kyllä.

Jos Mikuni jo on-tai on ihan helpolla saatavilla-niin voihan tuota kokeilla.

Itte laittaisin kyllä aidon Bingin- niitä saa esim. 250 MZ-satakieleen saksalaisilta
kauppiailta. Ja nimenomaan aito pitää olla- ei kiinalaista kopiota. Siis jos
kokoluokka yhtään osuu ja fyysinen olemuskin-eli kiinnitys.

Saa siihen 150 e hukattua helposti-vaan kylläpä toimii kanssa. Bingiin saa
helposti suuttimiakin-n toki noihin japsikaasareihinkin. Mutta Bing on yksinkertainen-
ja sehän on kaunista- ja myös toimivaa tekniikkaa. ;D

t. Markku

Toukokuu 21, 2021, 21:20:13 ip
Vastaus #2

Hannu Paananen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kiitos Markulle mielenkiinnosta.Kyllä tämä Jawan Jikov on kiinteälaippainen kiinnitys kahdella pultilla ja  paksu pakeliitti välissä, molemmin puolin tiivistepaperi. Kurkku on 30mm, pääsuuttimen kannassa oli lukema  135, kuvassa. 
Kaasuttimen sisällä, uimurin yläpohjassa oli lukusarjoja kaksi, mitä sitten tarkoittanee.  kiinnityslaipan sivussa oli:   2781  RYMuita merkintöjä en löytänyt.  Neula oli asennettuna keskimmäiseen säätökoloon.  Ajattelin laskea neulaa pari pykälää alemmaksi.Minulla on sellainen vaikutelma että saapi liikaa soppaa ja kastelee tulpan ja käynnistyminen ei oikein onnistu.Kokeilisin myös pienempää pääsuutinta mutta ne taitaa olla  "kiven" alla.  Näillä konsteilla ajattelin yritellä ja sitten vasta alkaa suunnitella
tosissaan kaasarin uusimista jos nämä lääkkeet ei auta.

hanu p

Toukokuu 22, 2021, 04:31:27 ap
Vastaus #3

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moi!

Mikä kierre on pääsuuttimessa?  Noita suuttimia
on kyllä hyvällä menestyksellä vaihdettu kaasareista toiseen-
jos kierre osuu. Täytyypä tutkia,onko minulla mitään
suuttimia.

Neulan laskemisesta kannattaa kyllä aloitella- ihan kelpo
kaasarihan tuo Jawan omakin on,jos ei ole ihan lusuksi jo ajettu...

Niin- ja onko kiinnityslaippa varmaan suora-jos ei- kannttaa oikaista.

t. Markku

Toukokuu 22, 2021, 09:46:39 ap
Vastaus #4

Markku Lahtinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Pääsuutin on alkujaankin (135) aika iso. Todellisuudessa taitaa olla 138.
Syyksi arvelen että Ruotsin armeijan sotilaat eivät saaneet koneita huudattamalla rikki.Luisti ylhäällä saa aikaan helposti mukavan savuvanan.Jos ei halua savuttaa niin kääntää kaasua sopivasti kierroksiin nähden.Minulla ei ole alkuperäinen Jikov koskaan tulvinut.Kannattaa puhdistaa kohon sulkumekanismin osat.Suutinneulan ohjekirjan asento on sisäänajon jälkeen 2 ylhäältä.Toimii sillä asennolla hyvin.Tyhjäkäyntisuutin 60.Tyhjäkäynnin seosruuvi noin 1.5...2 kierrosta auki.Tämän asentoa säätämällä voi vaikuttaa käynnistyvyyteen.Yleensä käynnistyy hyvin, jos asento on tyhjäkynnilla korvin kuultavin sopivassa kohtaa.Tässä Jikovissa on sellainen erikoisominaisuus, että sitä on tulvitettava ennen käyntiinpotkua.Myös sangen lyhyen seisonnan jälkeen.Varmasti, jos olet pysähtynyt matkan varrella juomaan kahvit.Kesälläkin.Aina Armyn saa käyntiin, kun tulvittaa kunnolla.Laitat hanan sitten kiinni.Kaasu täysin auki ja potkimaan.Noin kymmenennen potkun jälkeen käynnistyy.
Ultraäänipese kuitenkin ensin kaasutin.Jos luistin sylinterin puolella oleva pieni ( 0.7 mm luokkaa) oleva reikä on tukossa ei varmasti käynnisty.Silloin kun minulla oli alkuperäinen magneetto lähti aina käyntiin vähintään toisella potkulla.Kaasukahva tyhjäkäynnillä.Vapen asennuksen jälkeen käynnistyvyys huononi jonkin verran.

Toukokuu 22, 2021, 20:30:27 ip
Vastaus #5

Hannu Paananen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro taas!  Markut on jawa miehiä huomaan.
Laitoin tänään kaasarin ultraääni pesuriin ja aika lkikainen pesuvesi siitä lähtikin.  Kiinnityslaippa on suora, eli ei saa sieltä ilmaa, muutenkin kaasutin tuntuu luistimen osalta aika passelilta, eli ei ollenkaan väljältä. Kaasutin oli pesurissa purettuna ja kaikki nippelit ja kansiruuvitkin samassa padassa.  Pesun jälkeen paineilmalla kuivasin kaikki ja kasailin kokoon.Koekäynnistykseen tulvitin kaasarin ja pari polkaisua niin lähti käyntiin.  Tein saman muutaman minuutin päästä ja hyvin lähti käyntiin eikä
kaasari tulvi yhtään. Kiitos Markuille neuvoista.Ohessa kuva kaasuttimesta ja mitan kärkien välissä on pääsuutin, halkaisija on kierteiden päältä 6mm, kierteet näyttää harvalta. Minulla ei ole kierrekampaa niin en osaa sanoa mitkä kierteet nuo on. koko nippelin pituus 8 mm.
    hanu p

hanu p

Toukokuu 23, 2021, 11:08:26 ap
Vastaus #6

Tatu Keränen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kokeile meneekö suutin M6 mutteriin. Mielestäni tuossa on normaali M6 kierre.

Tein joskun kiire tarpeeseen Jawaan uusia suuttimia sorvilla messinkitangosta. Kierre väännettiin normi pakalla. Poranteriä oli 0,5mm ylöspäin, 0,1mm välein. Muutamalla kokeilukappaleella löydettiin sopiva käynti.

Numero kertoo suuttimen reijän koon, eli 100 = 1,00mm, 120 = 1,20mm, jne.. Tai ainakin siinä Jikov mallissa johon suuttimia tehtiin, reikä meni numeroiden mukaan.

Toukokuu 23, 2021, 14:23:17 ip
Vastaus #7

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minulla oli poranteriä 0,05mm välein, pystyi tekemään 105, 115 suuttimia.

L&K.

Toukokuu 23, 2021, 16:14:37 ip
Vastaus #8

Hannu Paananen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro.
Kaasutin on nyt kasassa mutta kun avaan sen seuraavan kerran niin testaan tuon kierteen. Olin kyllä jostain lukevinani että se on juuri tuo
M6, kuten Tatu mainitsi.Kysynpä vielä sen ettää moniko prosenttista bensaa olette käyttäneet jawan koneissa. Minulla on nyt kolmen prosentin seos ja ihan mukavasti savuttaa ainakin tuolla tallissa, tien päällä en ole vielä käynyt.
Onko siihen suositeltu jotain öljyä millä ser parhaiten pelittää?

hanu p
hanu p

Heinäkuu 31, 2022, 09:11:11 ap
Vastaus #9

Juho Karko

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jawaan kuuluu 4 % seoa ja jos haluaa että ei savuta ja karstotu niin käyttää täys synteettistä öljyä.
Ariel SG 500 31
Harley-Davidson 1200 U 37
DKW SB 500  37
NSU OSL 501 39
DKW NZ 350  42
Zundapp KS 750 44
BMW R 35  49
Zundapp KS 601 52
Ariel Square Four MK 2 1000 54
Ariel Square Four MK 2 1000  56
Royal Enfield Scrabler Bullet 500 56
Triumph 6T Thunderbird 650 59