Kirjoittaja Aihe: Ilmalämpöpumppu  (Luettu 5503 kertaa)

Toukokuu 06, 2021, 19:59:42 ip
Luettu 5503 kertaa

Johan Kosunen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minkä moinen kannattaa hankkia? Ilmalämpöpumppu olis tarkoitus ostaa.
Okt,  neliöitä se 124 ja kaksikerroksinen. Näistä mitään ymmärrä...
tää on kyllä viimenen itäpyörä jonka mä ostan...

Toukokuu 06, 2021, 21:40:40 ip
Vastaus #1

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Tuli ilmalämpöpumpusta nyt mieleen että kun pitäis varmaan käyttää tuolta uudelta kesä datshalta sitä ulkoyksikköä irti, niin siihen pitää varmaankin laittaa uudestaan ne uudet liemet sisuksiin, luonnollisesti.
 Onko se homma ihan merkkivaltuutetun hommia vai onnistuuko se keneltä tahansa asian osaavalta ilmapumppu asentajalta, vai onko niissä joku ihan merkkikohtainen huolto/asennus? Ja passaako ne letkut päästää itse irti ihan itse, ja jättää takaisin asennuksen sitten sen ammamiehen hommaksi?

Toukokuu 06, 2021, 22:08:20 ip
Vastaus #2

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Ihan kylmäasentaja riittää semmoinen valan tehnyt. Jos siellä on kamaa järjestelmässä sisällä ni kannattaa ottaa talteen siis sen asentajan. Tulppaus, sitten yhteen, tyhjiöinti ja uuvet aineet sisään. Itte jos löysää ni kannattaa olla suojalasit, suojasineet ja kattoa ettei naapurit näe ku päästää aineet taivaalle.
On siellä ne kamat sisällä. Pitäis ottaa se ulkoyksikkö vähäksi aikaa irti kun meinasin vaihtaa ulkovuorauksen toisenlaiseksi, hirsipaneliksi. Panasonic se näyttää olevan, mutta en tiiä onko sillä merkillä niin merkitystä tuon asian kanssa, ja liekö kumminkin samanlaisia kaikki?
 Ei sinällään niin tuttuja mööpeleitä. Toisella datshalla on samanlainen, mutta ei oo itse tarvinnut tehdä sen kanssa mitään muuta kuin painella niitä kaukosäätimen namiskoja. Sitten se surisee ja puhisee ilmoja.
 Taidan laskea ihan itte ne liemet kankaalle ja menköön se valan vannonut täyttämään.
 Kiitoksia tiedosta.

Lisäys kun Taito kerkesi välillä kirjottaan. Jos sittenkin se valan vannonut käy tyrkkäämässä ne liemet siihen yksikköön? Ennen irrotusta.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 06, 2021, 22:11:41 ip kirjoittanut tuomo jylha »

Toukokuu 07, 2021, 06:23:31 ap
Vastaus #3

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Tässä ohje miten saat kylmäaineet ulkoyksikköön

laita kone jäähdytykselle, anna olla 10 min.

sulje painelinjan hana (ohuempi) putki

odota niin kauan että kompuran ääni muuttuu selvästi, huom. siinä ei mene kovin kauan

sulje imulinjan venttiili (paksumpi putki)

sammuta heti kompura kaukosäätimestä

pura liitokset

venttiilit yleensä kuusiokoloavaimella käännettävissä..hatut ensin pois venttiileistä.

Asennus kannattaa antaa luvan varaiselle asentajalle..

Ok. Hyvät ja selkeät ohjeet. Suuret kiitokset, ja näillä ohjeilla mennään.

Toukokuu 07, 2021, 06:57:10 ap
Vastaus #4

Urpo Laine

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Nuukemmat voivat miettiä myös kylmäaineen kilohintaa, josko sillä on päätöksiin vaikutusta...
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 07, 2021, 06:58:46 ap kirjoittanut Urpo Laine »

Toukokuu 07, 2021, 07:41:56 ap
Vastaus #5

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Tuossa olisi yksi Panasonic- ulkoyksikkö,jossa on aineet sisällä.

On joutilas,jos joku hakee- sanotaanko,että pari kymppiä
joutuu maksamaan siitä.

t. Markku

Toukokuu 07, 2021, 08:40:23 ap
Vastaus #6

Urpo Laine

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Panasonic lienee yleisin autotallipumppu. Sinne ne siirretään, kun hellasäröä alkaa kuulumaan ja sisäyksikön puhaltimen  laakerin vaihto ei kaikkia innosta. Ja  kylmäainettahan tuossa siirrossa ei yleensä ole lisää tarvittu.

Toukokuu 07, 2021, 12:00:52 ip
Vastaus #7

Matti Kivistö

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mulla on jouten uusi käyttämätön Panasonic tehtaan paketissa.
Ostettiin kun entinen "muka" lakkasi toimimasta mutta alkoikin uudestaan pelittää.
800,- on hinta.

Toukokuu 07, 2021, 18:18:38 ip
Vastaus #8

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
On se kodinkone homma tuottoisaa lajia jos alimmat setelit kerkiää mennä homeeseen.
 Ei meidän alalla. Ei kerkeä ees painomuste kuivua kun setelit on jo lentänyt tiehensä. Jäljelle jää vain pieni kasa kolikoita, ja nekin vie verottaja.
 Ei tuu mitään.  :-X

Toukokuu 08, 2021, 09:32:04 ap
Vastaus #9

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Ahaa!

Olenkin aina epäillyt,että Tatu on perso pestylle rahalle! 8)

t. Markku

Toukokuu 08, 2021, 10:26:20 ap
Vastaus #10

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
On se kodinkone homma tuottoisaa lajia jos alimmat setelit kerkiää mennä homeeseen.
 Ei meidän alalla. Ei kerkeä ees painomuste kuivua kun setelit on jo lentänyt tiehensä. Jäljelle jää vain pieni kasa kolikoita, ja nekin vie verottaja.
 Ei tuu mitään.  :-X
Ei se homeisuus setelien kierrätyksestä/kerääntymisestä johdu..ovatte vaan niin samperin kosteita vesivahinkojen jäliltä joita nää nykykoneet tekee..pyykkinarulla tarvittee joka päivä kuivatella..
Ja minä oon taas panostanut hometalojen rakentamiseen ja suunnitteluun ettei ihan kaikkia homeita tarviis pelkästään kodinkoneilla tehdä.  :P
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 08, 2021, 10:28:23 ap kirjoittanut tuomo jylha »

Toukokuu 09, 2021, 09:56:00 ap
Vastaus #11

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Kovin pieni se eläke mullakin on,juur piisaa viisnumeroinen luku €/v.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Toukokuu 09, 2021, 11:57:20 ap
Vastaus #12

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Minulla on seteleissä viimeinen käyttöpäivä. Se on tasan kaksi päivää.
 Jos niitä ei oo siihen mennessä tuhlattu niin laitan ne paperinkeräys astiaan. Pesukoneeseen niitä ei voi laittaa, eikä varmaan kuivausrumpuunkaan kun silloin syytetään rahanpesusta? Hyvin usein ne setelit on kerinnyt hävitä, ennenko joutuu ne heittämään pois, homehtumasta.
 Minä en tiiä noiden rahojen päälle yhtään mitään mutta paremmin raha-asioista perillä olevat osaa kertoa tarkemmin.

Helmikuu 28, 2022, 09:51:07 ap
Vastaus #13

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Koko talaven ollut ilmalämpöpumppu päällä.
Koska se on mallia 2019, niin en ole pakkasrajoja sille asetellut.
Puhkukoot sen minkä puhkuu, lämpötila-asetus +20 ja puhallin kakkosella.

Aikoinaan tein ulkoyksikön alle kaukalon.
Siinä on laudat kolmeen suuntaan pohjalla kaksinkertainen muovipressu, joka on kiinni lautojen niin, että muodostuu kaukalo.
Sen verran on kaivuutöitä tehty, että reilu pari metriä talosta pois päin on kaivettu ojaa, jonne on viritetty sitä muovipressua, päälle niitä kiviä ja sitten on kuoppa, jossa on kiviä, niin kuin semmoisena "kaivona".
Päällä on pressu, jolloin vedellä on oma pikku tunneli talosta poispäin.
Sitten multaa ja nurmikko.

Ois pitänyt tehdä isompi.
Aiemmin on välillä on sen verran suvikeliä, että jää on ehtinyt hiukan sulaa, mutta tämä talvi on ollut monessa suhteessa vanhan hyvän ajan talvi...

Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.