Hienoa! Fossiilit vuoriin, kehitys kehittyy...
Noista hallintalaitteista. Oon joskus linkannu tänne sellasen ranskalaisen tyttösen, siis nuoren naisen, videoita. Hän noissa stunttikisoissa ja näytöksissä ajelee kummalla vaan yhdellä pyörällä, luistattaa, ja temppuilee isolla katumotskarilla melkein miten vaan. No nuo stunttikuskit kun seisovat satulalla, istuvat tankin päällä takaperin tai yleensä ovat pyörän päällä miten vain paitsi harvemmin niin kuin me, että istuisivat satulassa. Ja kun moottoripyörällä ajetaan takapyörällä, sitä hiukan sidotaan yleensä takajarrulla, silloin voi käyttää tasapainopistettä hetkellisesti siellä selälleen menon puolella ja saada sieltä takaisin. Ja kun se jalka ei ole koko aikaa tapilla, on oltava jarru muualla kuin jalalla. Yleisimmin käyttävät kahta kahvaa vasemmalla puolella, etusormi käyttää kytkintä, keskisormi takajarrua, ja nimetön ja pikkurilli pitävät tangosta kiinni. Jotkut käyttävät sellaista yhdistelmäkahvaa, missä on kytkin ja takajarru samassa kahvassa; suhde on säädettävä, mutta idea on, että kytkin on irti vähän ennen kuin takajarru lukkiintuu, ja siihen suhteeseen voi vaikuttaa sillä, mistä kohdasta etusormi vetää vipua. No, ei noilla fossiilit ajele, oppimiskykyisessä iässä ovat kuskit... Minulla on muuten ylimääräisenä tuolla jossain tallin perukoilla sellaisia kaksitoimisia kahvoja pari, australiaisia Clake-kahvoja... ohjehinta jossain lähellä tonnia, en ole varma kummalla puolella nykyisin, eli mikä lie aussitaalan ja euron suhde.
Mie tuossa lähes seitenkymppisenä muutaman kesän ajelin sellaisella, kun en vielä ollut fossiili... sen verran olin fossiili jo silloin, että trialiin sen tarvitsin tai halusin, ja laitoin sitten myös rekisteripeliin; en luottanut itseeni niin, että jos päivittäin vuoroon ajaa pyörillä, ja toisessa on erilaisempi jarrusydeemi kuin toisessa... alle parikymppisenä kyllä oli sellanen kesä, että toisessa pyörässä oli takajarru vasemmalla jalalla ja toisessa oikealla, ja vuoroin niillä ajelin ilman ongelmia. Silloin en ollut fossiili.
jaakkovaakko