Kirjoittaja Aihe: Tupakoinnin lopettaminen nikotiininuuskan avulla?  (Luettu 4674 kertaa)

Maaliskuu 31, 2021, 11:13:02 ap
Luettu 4674 kertaa

Jani Koivikko

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tiedetään, tiedetään, riippuvuus vaihtaa vain muotoaan jos tupakan korvaa jollain toisella aineella, mutta pari vuosikymmentä keuhkojani tuhonneena olen tullut siihen tulokseen että nyt tuon touhun on pakko loppua tavalla tai toisella.
Kaveri suositteli nikotiininuuskaa, joka ainakaan ei keuhkoja tuhoa. Sitä voi ilmeisesti tilata ihan laillisesti Suomeen, kunhan nikotiinipitoisuus per pussi pysyy riittävän pienenä. Onko kukaan kokeillut tuota nikotiininuuskaa? Onkohan sekin joku kusetus vai olisiko siinä oikeasti parempi vaihtoehto tupakoinnille?

Maaliskuu 31, 2021, 11:41:12 ap
Vastaus #1

Risto Saastamoinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Toimisiko vaikka sama kuin lääkkeitten lopettamisessa? Eli vähentää annosta pikku hiljaa. Vaikka sillä tavalla, että aluksi vähentelee tupakointikertoja, sitten kun on minimissä, niin alkaa vielä leikata kääryleestä pätkiä pois kunnes on pelkkä filtteri jäljellä. Sitten kun alkaa se filtterin läpi hengittely kyllästyttämään niin lopettaa senkin.Tiedän että tupakoinnin lopettaminen on vaikeaa, niin on vahvojen kipulääkkeittenkin. Tämä tyyli puri ainakin omalla kohdalla mutta voi johtua siitäkin etten ollut siihen mennessä tarvinnut lääkkeitä kuin alun toistakymmentä vuotta.Tää ei ole mikään neuvo vaan esitän vain yhden vaihtoehdon.

Maaliskuu 31, 2021, 11:55:49 ap
Vastaus #2

Matti Paavela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Itse vedin rapiat 40 vuotta...ja loppuajan n. 2 askii /päivä. Monia lakkoja ja lopettamisia oli ajan saatossa mutta aina se lähti uudelleen.Mulle ei auttanut mikään himmaaminen tai korvikkeet..se oli lopetattava ja sillä selvä. kaksi viikkoa oli ihan yhtä helvettiä..sitten alko tuntuu että tästähän selvitään, ja n. kuukauden kulttua oli jo itsestään vähän ylpeä. Mielestäni se on vaan päätettävä lopetanko nyt vai pelleilläänkö jonkun uuden riippuvuuden kanssa. Tämä on tietysti henkilökohtainen asia, enkä ole tosiaan mikään ketään neuvomaan, mutta nyt olen tyytyväinen..polttamatta nyt n. 4 vuotta, enkä usko että enää aloitan,mutta vannomaan en mene vieläkään, mutta yhtään ei enää tee mieli röökii.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 31, 2021, 11:57:34 ap kirjoittanut Matti Paavela »

Maaliskuu 31, 2021, 12:09:01 ip
Vastaus #3

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Päihdekeskustelu jatkuu, mutta kuinka kauan...;)
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Maaliskuu 31, 2021, 12:24:22 ip
Vastaus #4

Risto Saastamoinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Päihdekeskustelu jatkuu, mutta kuinka kauan... ;)
Sori. Jos meinaat että puhelin huumaavista lääkkeistä äsken niin en puhunut. Mulla niille oli lääketieteellinen tarve.

Maaliskuu 31, 2021, 12:56:09 ip
Vastaus #5

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Sori. Jos meinaat että puhelin huumaavista lääkkeistä äsken niin en puhunut. Mulla niille oli lääketieteellinen tarve.

Mie sitä, kun myssykeskustelu lähti bittitaivaaseen tänne sopimattomana aiheena...;)

Maaliskuu 31, 2021, 13:31:58 ip
Vastaus #6

Kai Vuori

• Vieras
Olikohan se Champix kuuri minkä tuttu söi, työnantaja kustansi. Sanoi ettei tehnyt röökiä mieli yhtään vaikka oli polttanut kymmeniä vuosia.

Alotti kyllä alle vuoden sisään uudestaan kun kuulemma tykkää polttaa.

Maaliskuu 31, 2021, 14:02:14 ip
Vastaus #7

Mikko Kallio

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Itse vedin rapiat 40 vuotta...ja loppuajan n. 2 askii /päivä. Monia lakkoja ja lopettamisia oli ajan saatossa mutta aina se lähti uudelleen.Mulle ei auttanut mikään himmaaminen tai korvikkeet..se oli lopetattava ja sillä selvä. kaksi viikkoa oli ihan yhtä helvettiä..sitten alko tuntuu että tästähän selvitään, ja n. kuukauden kulttua oli jo itsestään vähän ylpeä. Mielestäni se on vaan päätettävä lopetanko nyt vai pelleilläänkö jonkun uuden riippuvuuden kanssa. Tämä on tietysti henkilökohtainen asia, enkä ole tosiaan mikään ketään neuvomaan, mutta nyt olen tyytyväinen..polttamatta nyt n. 4 vuotta, enkä usko että enää aloitan,mutta vannomaan en mene vieläkään, mutta yhtään ei enää tee mieli röökii.
Mulla aivan sama taktiikka lopettamiseen.  25v kaks askia päivässä, olutta jos otti helposti 3. .12v sitten lopetin ilman korvikkeita. Kaksi viikkoa kun kestää sitä helvettiä alkaa helpottamaan.

Maaliskuu 31, 2021, 16:35:22 ip
Vastaus #8

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Siis kaikista addiktiosta pääsee eroon, kun vain lopettaa.

Miksi ihmeessä ihmiset sitten kärsii alkoholismista, tupakasta, pelihimosta jne...

Maaliskuu 31, 2021, 16:51:56 ip
Vastaus #9

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Ne ei vain ole tarpeeksi kovia jätkiä.
Kahden pytyn loukussa.

Maaliskuu 31, 2021, 17:28:56 ip
Vastaus #10

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Itse lopetin aikanaan siten että en käyttänyt mitään korvaushoitoa. Aloitin toki sillä lääkekuurilla, mutta se lääke vei minulta yöunet. Oon toki kuullut että ne yöunet saattaa mennä muutenkin siinä alussa kun lopettaa polttamisen. Söin niitä lääkkeitä 2 viikkoa, eikä sen jälkeen niitä lääkkeitä eikä tupakkia. Koville otti ensimmäisen kuukauden. Sen jälkeen helpotti.
 No kun olin ollut noin 5 vuotta polttamatta, niin tuli sen jälkeen tupruteltua konjamiinin kanssa sikareita. Ja lopun voi tietenkin arvata. Niin että pitäisköhän ottaa parit snapsit että pääsee sikarille.  Eli ei kannata edes hiprakassa savuttaa. Ei onnistu, ja se lähtee näemmä lapsesta.

Nyt olis taas tarkoitus alkaa savuttomaksi, ja yritän nyt aloittaa uudestaan savuttomuuden ilman mitään korviketta.
 Töissä palaa, mutta iltaisin ei juuri ollenkaan. Jostain syystä? Tapatupakoitsija, eikä niinkään nikotiini riippuvaista tupruttamista?
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 31, 2021, 17:32:51 ip kirjoittanut tuomo jylha »

Maaliskuu 31, 2021, 18:01:13 ip
Vastaus #11

Pekka Hakkarainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Zündapp 428 Combinette
Minä polttelin askin päivässä, 37 vuotta. Kun täytin 50 niin hommasin Champix reseptin; tupakkia ei ole sen jälkeen tehnyt mieli, liki 14 vuotta jo ilman.  Sivuvaikutuksia oli sen verran että unet oli "mielenkiintoisia", vähän niinkuin teini-ikäsellä ;).  Suosittelen.  Nikotiinipurkka ei toiminut ollenkaan eikä mitkään suihkeet, päinvastoin kun oli purkan jauhanut, niin piti laittaa tupakaksi.
- a rebel without a clue -

Maaliskuu 31, 2021, 19:11:42 ip
Vastaus #12

velipuukka

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kaks, kolme viikkoa ottaa koville, on kemiallista riippuvuutta. Sen jälkeen menee noin vuosi henkisen riippuvuuden lannistamisessa, mutta se on jo paljon helpompaa. Koettu on, ilman muita kemikaaleja.

MUTTA KANNATTAA!

Maaliskuu 31, 2021, 21:26:25 ip
Vastaus #13

ahti salonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Mie sitä, kun myssykeskustelu lähti bittitaivaaseen tänne sopimattomana aiheena...;)

ai sinne se katos ,hyvä niin . oli kyllä sopimaton aihe !

Huhtikuu 01, 2021, 07:57:52 ap
Vastaus #14

Martti Törmä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
 Jotkut ei kestä yhtään epämukavuutta kuten nälkä, jano, kipu, kylmä, kuuma, vittuilu. Toiset kestää, edelleen luonnekysymys.
[/quote]

Aamulla en oikein meinannut kestää kipua, jo toisena aamuna peräkkäin paha virtsakivikohtaus, ennen en ole virtsakivien takia oksentanut, mutta tänä aamuna heitti elevaattorin päälle kolme kertaa, niin rajut kivut. Täytyy kuitenkin käydä töissä tänään tekemässä pari paperijuttua sekä näyttämässä autoa katsastuskonttorilla, se kun on ajokiellossa hylsyn takia. Pitäis muistaa katsastaa aikanaan, yliajalla kun hylätään niin ajokieltoonhan se menee.