Kirjoittaja Aihe: Fosforihappo  (Luettu 18319 kertaa)

Maaliskuu 21, 2021, 10:26:47 ap
Luettu 18319 kertaa

tapani vakoniemi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Terve
Miten ihmeessä olette saaneet tankkiin fosfaattipinnan, mikä ei heti ala ruostumaan.
Olen nyt pariin kertaan samaa tankkia hapottanut. Kun ruosteet poissa olen huuhtonut bensalla jonka jälkeen litratolkulla 2- tahtiöljyä sisään. Ja puistelua. Bensan ja kaksitahtiöljyn välinen aika noin 2 minuuttia, mutta tunti käsittelyistä tankki sisältä kevyessä pintaruosteessa.
T: Tapsa

Maaliskuu 21, 2021, 11:31:11 ap
Vastaus #1

Kai Vuori

• Vieras
Liottelin ensin sitruunahapolla jonka jälkeen huuhtelin vedellä. Alkoi kellastumaan aika nopsaan. Sitten Annitrolia litra tankkiin ja huljuttelin ja annoin olla paikallaan eri asennoissa. Valutin pois ja annoin kuivua, siinä se. Tumman harmaa pinta jäi.

Maaliskuu 21, 2021, 11:34:32 ap
Vastaus #2

Rauno Perämäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
HETI hapotuksen jälkeen tankkiin puolisen litraa talousspriitä ja hetken huljuttelua ennen tyhjäystä. Ja tosiaan heti. Kusella et ehdi käymään kun se on jo ruosteessa.

Maaliskuu 21, 2021, 12:47:41 ip
Vastaus #3

mika korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Niin fosforihappojen kanssa kannattaa lukea käyttöohjeet...Joissain pitää huuhdella vedellä, jotta tuo pinta tulee toisissa ei taas pidä huuhdella vedellä. Joka tapauksessa se vesi pitää saada sieltä pois....Jos sitä sinne jää on ruoste tuloksena....

mutta siis sitruunahappoa ei kannata käyttää tankeis vaan fosforihappoa...
GSX-R750 F, RG250FG GJ21C, RGV250 VJ22,, TZR125 2RH, TZR250 2MA *2and one barrel from RG500 HM31A and. . .Cagiva Freccias, Benelli Jarno
You can follow my swap tours and others happenings pics at #korppusahateam

Maaliskuu 21, 2021, 12:54:43 ip
Vastaus #4

Kai Vuori

• Vieras
Olen ymmärtänyt että se viimeinen fosforihappopinta jätetään huuhtomatta.

Sitruunahappoa käytin siitä syystä että sillä sai tankin täyteen, teki esityön. Annitroli ~17€ litra, ei sitä viitti satkulla ostaa

Maaliskuu 21, 2021, 13:20:33 ip
Vastaus #5

Kai Vuori

• Vieras
Kyl se sitruunakin ruostetta syö. 750g purkki puuilon maustehyllyssä luokkaa 6€.

Annitrol on tosiaan aika mieto seos, fosrorihapoksi.

Maaliskuu 21, 2021, 13:30:31 ip
Vastaus #6

Kai Vuori

• Vieras
No jätin sen Annitrolinkin huuhtomatta, harmaaksi jäi.

Maaliskuu 23, 2021, 09:35:58 ap
Vastaus #7

Tero Pääkkönen

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Sitruunahappo ei jätä fosfaattipintaa. Fosforihapossa taas on se huono puoli, että se ei syö pelkkää ruostetta vaan myös ehjänkin pinnoitteen, esim. sinkin. En lähtisi itse fosforihapolla juuri tämän takia ihan pieniä ruosteita tankista hapottamaan.
Onko kukaan kokeillut miten onnistuisi tankin sähkösinkittäminen sisältä ihan kotikonstein? Sopivat litkut sisään ja sinkkianodi reiästä sisään. Nuo kotikonstein tehdyt sinkitykset toki on mitä on, mutta eipä tuolla tankissa paljon mekaanista kulutusta ole.

Maaliskuu 23, 2021, 11:22:51 ap
Vastaus #8

Tuomo Pasanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minä olen käsitellyt 33% fosforihapolla, hapon poiston jälkeen huuhdellut jarrukliinerillä kolme kertaa, ja laittanut viimeiseen huuhteluun lorauksen moottoriöljyä, hölskytellyt, ja kaatanut pois.  Jätin tankin ilman korkkia pannuhuoneeseen, ei ole ruostetta sisällä, vaan harmaa öljyinen pinta.
Bensa ei ehkä ole paras huuhteluun, vesi ei sekoitu bensaan, ja pienikin määrä vettä ruostuttaa, varsinkin jos korkki on kiinni.

Maaliskuu 23, 2021, 16:15:59 ip
Vastaus #9

Tatu Keränen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Sitruunahappo ei jätä fosfaattipintaa. Fosforihapossa taas on se huono puoli, että se ei syö pelkkää ruostetta vaan myös ehjänkin pinnoitteen, esim. sinkin. En lähtisi itse fosforihapolla juuri tämän takia ihan pieniä ruosteita tankista hapottamaan.

Kyllä se sitruunahappokin syö sinkin.

Maaliskuu 23, 2021, 18:21:19 ip
Vastaus #10

Pekka Lankinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
"Huljutellaan ja kaadetaan pois..." Näin on moneen kertaan ohjeistettu, mutta: Mikä se "pois" on, mihin te näitä litkuja kaatelette? Kaikki sekaisin johonkin keräysastiaan...?  :o
JawaCZ 175 type 450
"Jawa, maailman paskin 2-tahtinen", sanoi Hakalan Reiska.

Maaliskuu 23, 2021, 20:16:36 ip
Vastaus #11

antero nuuttila

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Periaatteessa hapon voi laskea jonkin rätin läpi,saa töhnät pois,
ja laittaa hyllylle puteliin vartoomaan seuraavaa ruosteenpoistoa.

Maaliskuu 24, 2021, 09:10:01 ap
Vastaus #12

Risto Nieminen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ruosteen poisto fosforihapolla kannattaa tehdä laimealla liuoksella, koska silloin teräksen pintaan muodostuva rautafosfaattikerros on ohut ja hyvin alustaansa tarttuva. Väkevällä hapolla peitattaessa muodostuu paksumpi ja heikommin kiinni pysyvä kerros. Peittauksen jälkeen huuhtelu vedellä ja pinnan kuivatus tenulla on ainakin minulla toiminut hyvin. Peitattavan pinnan pitää olla puhdas orgaanisesta liasta esim. rasvoista ja maaleista, koska fosforihappo ei vaikuta niihin.

Liuoksen voi tosiaan käyttää uudelleen, kun vain suodattaa siitä isommat hiukkaset pois.

Liitteenä ohjetta fosforihapon käytölle.

Maaliskuu 24, 2021, 09:12:38 ap
Vastaus #13

erkki kuparinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kawasaki A 1 R
   Meijän oma happokauppa on Laspek Oy Padasjoella Pekka Silvennoinen sieltä saa kunnon kamaa 88 %. Sivumyymälät on nyt huonossa palveluasemassa
   kun ropmpetorit on nyt lomautettu toistaiseksi , toimivathan netti--ja puh.

Maaliskuu 24, 2021, 10:36:22 ap
Vastaus #14

Tero Pääkkönen

• *
  • Jäsentiedot Paikalla

Kyllä se sitruunahappokin syö sinkin.
Paljon mahdollista. En ole koskaan itse sitruunahappoa käyttänyt. Etikkahappo ainakin on sellainen, joka ei sinkkiä vie, mutta ruosteen poisto etikkahapolla ottaa aikaa.