Morjesta
Lainaan tätä aloittamaani ketjua hieman uusimman ostokseni piikkiin:
Eli ostin jokunen viikko sitten vanhalta kotikylältäni osiltaan 100% täydellisen -58 Combinetten. Tai moottorin ja ketjusuojan välinen paljekumi puuttui(hommattu jo) mutta moottorin ritilät ja pumppukin löytyi jotka yleensä on vähintään varisseet aikojen saatossa jonnekkin. Moottoriremontti tähän on tehty joskus vuosikausia sitten eikä juuri ajettu sen jälkeen. Hauskana yksityiskohtana tässä on saman värinen kilpi mikä oli tuossa -59:ssä myös joten oletan että nämä molemmat ovat virallisesti olleet tieliikenteessä vuonna -72
Sitten se kuuluisa sokeri pohjalla:
Pari viikkoa kaupanteon jälkeen myyjä eläkeläis herrasmies otti minuun yhteyttä. Oli löytänyt piirongin laatikoita penkoessaan omistajan käsikirjan, tyyppikatsastustodistuksen ja jopa alkuperäisen ostokuitin

!! En tiedä miten harvinaista on näitä enää löytää saatika että ovat seuranneet pari kolme omistajanvaihdosta vuodesta -58 mukana mutta itse olin aika ällikällä lyöty! On muuten kyseinen mopedi tai niinkuin kuitissa lukee "Suundapp mopeti" maksanut Rajamäellä elokuun 30 päivä vuonna 1958 74.700 silloista tasavallan markkaa.
Tyyppikatsastustodistus sekä ostokuitti päätyi minulle tullessa hetimiten kehyksiin ja ainakin omalta osaltani pidän huolen että ketju ei katkea mikäli jonakin päivänä mopo vaihtaa omistajaa.
Jos muuten joku saa kiinni tuosta myyntipaikasta ja päivämäärästä niin kuitissa on myös ostajan nimi. En ole aivan perillä kaikista yksityisyyden suojista ja muista tämän päivän pykälistä niin sen takia en sitä julkaise. Jos joku "tietää tai arvaa" niin voi minulle vaikka laittaa yv tai viestiä puhelimeen niin voidaan verrata osuiko oikeaan. Mielestäni yksi tämän harrastuksen ehdottomista helmistä on löytää mahdollinen edellinen oma mopedi tai paikallistaa menneisyydestä tuttu laite.