Kirjoittaja Aihe: Tunturi Pappa tyyppikilpi  (Luettu 1697 kertaa)

Joulukuu 07, 2020, 22:28:59 ip
Luettu 1697 kertaa

Tommi Pitkänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kiinnitin vintillä hiiriä metsästäessäni jostain syystä huomiota sinne aikoinaan varastoimaani Papan runkoon ja sen tyyppikilpeen. Runkonumeron mukaan vuosimalli taitaa olla 1968 alkupuolta (ilmeisesti kyseisen vuoden numerot osuvat välille 121354-130917) mutta tyyppikilpi on tyyppikatsastusnumeron mukaan 1965-6 Sportin.

Kyseinen mopo on ollut minulla reilut 30 vuotta ja tuskinpa tyyppikilpeä on koskaan vaihdettu, valitettavasti alkuperäinen moottori ja lähes kaikki muukin on hävinnyt aikojen kuluessa eikä minulla ole enää selkeää muistikuvaa siitä oliko moottori 2- vai 3-vaihteinen mutta jotenkin olen hämärästi muistavinani että vaihteita olisi voinut olla kolmekin. Jossain Papassa/Papoissa minulla oli silloin joskus 3-vaihteisia moottoreita mutta en muista varmuudella olisiko tämä voinut olla yksi niistä ja vieläpä ihan tehtaalta lähtien.

Voisiko kyseessä olla varhainen metsurimalli vai onko tehtaalla vain yksinkertaisesti asennettu väärä tyyppikilpi? Jos vaikka joskus saisin aikaiseksi "entisöidä" kyseisen mopon niin voisihan siitä tehdä kolmivaihteisenkin.

Jos jollain on tietoja onko kolmivaihteisia tehty ennen kuin 70-luvun alussa niin kaikki tiedonmuruset olisivat mielenkiintoisia kuulla.

Kuva tyyppikilvestä ja runkonumerosta: