Kirjoittaja Aihe: Mitä ei tullut koskaan tarvittua.  (Luettu 5336 kertaa)

Marraskuu 18, 2020, 20:45:00 ip
Luettu 5336 kertaa

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Tekussa matematiikka oli ykkösjuttu.
Niin luulin minäkin, ja hankittiin porukalla -75 kvanttilaskin HP-21.
Tehtiin ohjelmia jo sillä, miten ratkaistaan matemaattiset ongelmat.
Meitä oli todella luokakka super jätkiä, ja osattiin oikeasti ratkaista ongelmia. Minä kuitenkin kiinnostuin radiotekniikasta ja varsinkin Köykän innoittamalla putkivahvistimien putkitekniikasta, ainakin omasta mielestä. Matti Otala oli meidän esikuva. Työskenteli HP:lle.
Otalan Citation olis kyllä kuullettavan arvoinen. Niitäkin on useampaaki sorttia.

Onko joku meän porukoista kuunnellut Otalan Citation saundeja.
Ois mukava kuulla. Mulla on kommentti jo valmiina.
Nyt musiikki tulee Pioneer SM -83 Kautta.
Saundaa hyvin.

Marraskuu 18, 2020, 21:26:24 ip
Vastaus #1

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Nyt viime aikoina olen pyörien lisäksi opiskellut 42 vuoden jälkeen putkitekniikkaa ja tutustunu Köykän ja Otalan arkistoon.
Nyky trankku vahvistimien vastakytkentää ei ole unohdettu, kikka jolla saadaan hyvä vahvistusasvaste. [size=78%]Putkilla se on triodivahvistimeen vertailuun mahdollista.[/size]
Otala huomasi eron, ja lähti mielestäni oikeille teille katkoäänien tarkasteluun.
Pannampa sitten seuraavaksi sitten hieman matematiikkaa kun on tuo HP - 21 Kvanttilaskin käytössä.
Säröjen laskennassa. Miten lasketaan? Ja mikä Ääneen vaikuttaa.?

No joo älkää ottako niin tosissaan. Matemaattimen malli laskettiin.Täällä lapissa on säröjä vaikka riekon laulussa.
Kaiuttimien särö on parhaimmillaan 8 % ja siitä lähdetään
Sitten vahvistimen särö on 0,1%
Mitä tämä vaikuttaa?
Se voi minunkin mittalaitteilla mitata, mutta mitä se vaikuttaa?
Onko sillä vaikutusta äänen laatuun?

Marraskuu 18, 2020, 21:38:19 ip
Vastaus #2

Taito Nuutinen

• Vieras
No mitenkään kvanttitekniikkaan tahi säröihin en nyt puutu mutta alkaa ny vähän kuulostaa että meiän pitäis äijät käydä hakemassa tuo Pekka sieltä riekkojen keskeltä tänne immeisten ilmoille.. ??? ??? ???
Ei millään pahalla Pekka.. ;D ;D ;D

Marraskuu 18, 2020, 22:20:32 ip
Vastaus #3

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Kohta se rakentaa vanhoista putkiration osista ja muista jaakobintikapuista semmoisen kvanttilaskutikun että oksat pois!

Minen ole korkeakoulun jälkeen henkeni pitimiksi laskenut lukiomatikkaa kummempia rätinkejä, hankalimmat taitaa olla olleet kun olen sälliä koittanut autella kotiläksyissään mutta se on talkoohommaa ja jälkikasvusta huolehtimista eikä työtä.

Elektroniikastakaan en paljoa ymmärrä, mutta monkey see - monkey do - menetelmällä rakentelin pienen A-luokkaisen putkivahvistimen tuossa alkuvuodesta. Kotimainen Uraltone-rakennussarja jossa oli valmis piirilevy, kotelo ja kaikki. Hienosti soi vaikka on vaan pari wattia per kanava, ei taida olla transistoreihin paluuta mulla ainakaan kuulokehommissa.

« Viimeksi muokattu: Marraskuu 18, 2020, 22:23:13 ip kirjoittanut Kari Sillanpää »
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Marraskuu 18, 2020, 22:29:29 ip
Vastaus #4

Taito Nuutinen

• Vieras
Hieno on Karin rakennelma..

Marraskuu 26, 2020, 22:16:03 ip
Vastaus #5

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Ei toi mikään vaikea ollut kasata. Sähkö sattuu joo, ja tuossa on likemmäs 400 voltin tasajännitettä sisällä muutamassa kohtaa. Mutta kun tekee tarkastusmittauksia virrat päällä niin mittarin toinen johto havvellevvalla kiinni maapisteeseen, toinen käsi taskuun (tai istut sen päälle) ja toisella kädellä tökit mittapisteitä (tai siis et kädellä vaan kädessä olevalla mittarin piikillä ;D) En minäkään elektroniikasta juuri ymmärrä, mutta jos nyt on autosähköjä tehnyt ja muistaa että kolviin tartutaan siitä muovisesta päästä, niin kyllä tuon saa rakennettua.

Tämän näköistä on sisuksissa, ei kovin montaa osasta, mutta oli siinä aloittelijalle useamman ehtoon puhteet. 

« Viimeksi muokattu: Marraskuu 26, 2020, 22:19:38 ip kirjoittanut Kari Sillanpää »
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Marraskuu 29, 2020, 06:16:51 ap
Vastaus #6

Martti Hänninen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No mitenkään kvanttitekniikkaan tahi säröihin en nyt puutu mutta alkaa ny vähän kuulostaa että meiän pitäis äijät käydä hakemassa tuo Pekka sieltä riekkojen keskeltä tänne immeisten ilmoille.. ??? ??? ???
Ei millään pahalla Pekka.. ;D ;D ;D
Älkää nyt Pekkaa mihinkään hakeko, tai viekö, voima vahvistimet oli aikanaan ja vieläkin hyviä pelejä

Marraskuu 29, 2020, 18:31:19 ip
Vastaus #7

Jarkko Pitkänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kohta se rakentaa vanhoista putkiration osista ja muista jaakobintikapuista semmoisen kvanttilaskutikun että oksat pois!

Minen ole korkeakoulun jälkeen henkeni pitimiksi laskenut lukiomatikkaa kummempia rätinkejä, hankalimmat taitaa olla olleet kun olen sälliä koittanut autella kotiläksyissään mutta se on talkoohommaa ja jälkikasvusta huolehtimista eikä työtä.

Elektroniikastakaan en paljoa ymmärrä, mutta monkey see - monkey do - menetelmällä rakentelin pienen A-luokkaisen putkivahvistimen tuossa alkuvuodesta. Kotimainen Uraltone-rakennussarja jossa oli valmis piirilevy, kotelo ja kaikki. Hienosti soi vaikka on vaan pari wattia per kanava, ei taida olla transistoreihin paluuta mulla ainakaan kuulokehommissa.

Kärpänenhän se siinä! Täällä on samanmoinen, tosin vasta kasausasteella.

Jarkko

Marraskuu 29, 2020, 19:29:08 ip
Vastaus #8

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Tämä putkihuuma on jotain erikoista. Joutuu hakemaan entisöidyn laitteen tarkempaan testiin.
Ehkä paras minun ratio on Philips Reverbeo. Hienointa Philipsin tekniikkaa ja vielä jousikaiku pääteasteessa.

Sitten tuo Pioneer SM83. Siitä näkee että japsit eivät tulleet -60 luvun alussa sekundalla, vaan huippu laadulla.
Olen laittanut huolellisesti komponentit kytkentäkaavion mukaisiin arvoihin.
En kyllä ole huomannut mitään parannusta äänen laatuun. Taitaa olla jo korvat homeessa kun 69 on mittarissa.
Paikallaan nyt baranohvin 6P14P-EV putket. Tuntuvat soivan paremmin kuin alkuperäiset 7189A putket.
Älä pane EL84 putkia tuohon vahvistimeen jos et laske jännitteitä sopiviin arvoihin. EL 84 ei kestä nuita anodijännitteitä.
Tuossa kuva pioneeristä.
Paluuta puolijohdetekniikkaan ei minulla ole.

Marraskuu 29, 2020, 19:54:40 ip
Vastaus #9

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
No rakennettiin rahapulassa tuollaiset HiFi lehden kaiutinkotelot.
Eukko sanoo että vie kaatikselle. Mie en vie.
Se oli joku 85/3. Hyvät, ja hyvät kaiutinelementit. Ei mitenkään kovempaa kuunteluun.
Mutta mutta, ei ole tuo kaiutin tekniikka kehittynyt. Huonompaa tavaraa nykyisin tekevät.

Niin muuten ette tainnet huomata. Täällä soi myös Harmonikka Kukkolat&knit.
Vuodelta -41.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 29, 2020, 19:57:00 ip kirjoittanut Pekka Puoskari »

Marraskuu 29, 2020, 20:33:55 ip
Vastaus #10

Esko P. Lehtinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No rakennettiin rahapulassa tuollaiset HiFi lehden kaiutinkotelot.
Eukko sanoo että vie kaatikselle. Mie en vie.
Se oli joku 85/3. Hyvät, ja hyvät kaiutinelementit. Ei mitenkään kovempaa kuunteluun.
Mutta mutta, ei ole tuo kaiutin tekniikka kehittynyt. Huonompaa tavaraa nykyisin tekevät.

Niin muuten ette tainnet huomata. Täällä soi myös Harmonikka Kukkolat&knit.
Vuodelta -41.

Olin Canonilla töissä 1981-2017 ja 80-luvun puolivälissä meille tarjottiin "henkilökuntahinnalla" Canon-kaiuttimia. Hinta oli kuitenkin omalle kukkarolleni silloin liian kallis, enkä ostanut.

Nyt on kuitenkin ko. kaiuttimet alkanut kiinnostamaan. Kaiuttimet ovat Canon speaker S-50. Ne ovat mielestäni ihan kivan malliset ja olisi ne tarkoitus tietokoneeseen liittää ja musiikkia kuunnella.

Sinä Pekka Puoskari kun kaiuttimista ymmärrät niin ehtisitkö/viitsisitkö katsoa niiden teknisiä arvoja, että tekeekö niillä mitään?

Marraskuu 29, 2020, 22:07:49 ip
Vastaus #11

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Marraskuu 29, 2020, 22:21:18 ip
Vastaus #12

Esko P. Lehtinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Näkyy Ebay myyvän ko. kajareita 150£ hintaan + rahti 34,53£
https://www.ebay.co.uk/itm/CANON-S-50-WIDE-IMAGING-STEREO-LOUDSPEAKERS-PAIR-BLACK-/173883524658

Joo, tiedän että mistä niitä ostettua saa. Canon Inc. perusti silloin 80-luvun alussa Irlantiin audio- laitteita kehittävän yksikön. Kun meille henkilökunnalle niitä sitten "edullisella?" hinnalla tarjottiin niin ei niitä muistaakseni monikaan ostanut.

Jos nyt yhtään oikein muistelen niin silloin 80-luvun puolivälissä "normaalit" stereokaiutinpari olisi maksanut jotain 300 mk:aa niin  nuo Canonin kaiuttimien "henkilökuntahinta" olisi ollut jotain 700 mk:aa.

Mitenkäs niiden tekniset arvot ovat nykypäivänä, tekeekö niilla mitään?

Marraskuu 30, 2020, 19:28:25 ip
Vastaus #13

Esko P. Lehtinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Näkyy Ebay myyvän ko. kajareita 150£ hintaan + rahti 34,53£
https://www.ebay.co.uk/itm/CANON-S-50-WIDE-IMAGING-STEREO-LOUDSPEAKERS-PAIR-BLACK-/173883524658

Mulle ei oikeen koskaan ole selvinnyt, että vieläkö noita kaiuttimia valmistetaan vai ovatko ne uusia käyttämättömiä, vanhaa varastoa?🤔

Joulukuu 01, 2020, 10:54:30 ap
Vastaus #14

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Tuolta kattelin canonin arvoja:
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/canon-s-50-wide-directivity-speaker-review.13982/

Kyllä varmasti ominaisuudet tietokoneen perään riittää.
Kannattaa varmistaa mekaaninen kunto. Ettei ala tuo kaiuttimen hattu pärisemään ja pilaamaan bassoja.
Olis mukava päästä nuita kaiuttimia joskus kuuntelemaan.
Mullakin on yhdet tuon tyyliset kaiuttimet, mutta niitä ei viitsi kuunnella.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 01, 2020, 11:00:31 ap kirjoittanut Pekka Puoskari »