Ostaja tarvitsee rekisteriotteen 2-osan allekirjoitettuna.Sillä saa reksiteröityä kotimaassaan.Myyjä tarvitsee perinteisen luovutustodistuksen, jotta voi käydä se mukana katsastuskonttorilla poistamassa omista nimistään.Näin neuvoo paikallin katsastuskonttorikin.Luovutodistuksesta olen tehnyt myös oman kopion ostajalle.
Minä en osaa poistaa ajoneuvoa nimistäni itse Trafin sivuilla.Pysähtyy kohtaan ostajan henkilötunnus.
Paperittomasta ajoneuvostakin olisi hyvä tehdä luovutustodistus.Muuten ostaja voi joutua hankaluuksiin rajoilla.
Ainakin Tsekin suuntaan toimii hyvin näin.Niin ostajan kuin myyjän kannalta.
Ei ole ollenkaan pöljää tehdä myös vanhan mallin kauppakirjaa. Mutta rehellinen ostaja antaa
kyllä henkilötunnuksensa,nimensä ja osoitteensa-jolloin asia sujuu Trafinkin järjestelmän kanssa.
Mutta se rekisteriin laitto siellä kohdemaassa-en ihan muista,miten
se ostaja sen silloin hoiti. Papereita kirjoitettiin koko läjä siellä Vuosaaren satamassa,
jossa ajopeli vaihtoi omistajaa.
Mutta ei haittaa se konttorilla käyntikään-jos vehe on rekisterissä. Tuleepa sitten ainakin
tarvittavien tahojen tietoon,että pyörä on mennyt maailmalle. Taisin tosiaan käydä
niiden luovarien ja kauppakirjojen kanssa siellä myöhrmmin. Se vehe muuten taitaa jäädä
sinne Trafin tietokantaan ikuisesti,vaikka on myyty. Mutta omistajan muutos näkyy myös-
eli vastuutkin katkeavat tässä maassa.
Sen myyntiosanhan saa sieltä ,jos ei ole-tai on hukkunut-siihen on somaa kirjailla ne ostajankin tiedot-mutta-
vanhanmallinen luovutuskirja kannattaa aina väsätä,koska silloin on vahvat paprut itselläkin.
t. Markku