Kirjoittaja Aihe: Tunnistusapua, Ariel Red Hunter 500 ehkä ?  (Luettu 4481 kertaa)

Heinäkuu 04, 2020, 10:34:34 ap
Luettu 4481 kertaa

heikki.vaari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Vanhempi Asiantuntija
Vanhan tätini kanssa mietiskellään että mikä ja minkä ikäinen pyörä pappalla oli 40-luvulla. Mielestäni tuo on Ariel Red Hunter 500, mutta 2-sylinterinen. Ilmeisesti alkupään 500cc olivat 1-sylinterisiä, ja kuvat olisivat perimätiedon mukaan vuodelta 1946. Oliko silloin jo 2-sylinterisiä Red Huntereita? Minkä vuoden mallia pyörä mahtaa olla tarkalleen?

[ylläpito on poistanut liitteen]

Heinäkuu 04, 2020, 10:42:37 ap
Vastaus #1

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyllä tuo on yksimukinen-vaikka kaksi pakorööriä onkin.

Ariel-velhot saa määritellä tarkemmin tuon...

t. Markku

Heinäkuu 04, 2020, 11:56:42 ap
Vastaus #2

heikki.vaari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Vanhempi Asiantuntija
Okei..! Tosiaan kuvat on huonoja ja en ole koskaan Arielia livenä nähnyt. Olettamuksena oli vain että 2 putkea = 2 mukia..

Heinäkuu 07, 2020, 21:25:17 ip
Vastaus #3

thorolf priester

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Juu, voi olla Red Hunter tai VG malli. Noita yläputkia asennettiin hieman sekaisin kumpiinkin. Avoventtiilimallilta tuo näyttää ja on silloin luultavasti mallia 1937, joka oli suuri tuontivuosi. Kolmeseiskoja oli mustia, puna-mustia mutta myös viher-mustia. Useat noista pakkolunastettiin lähettipyöriksi sodan sytyttyä.
Tallissa muutama Ariel

Tammikuu 17, 2021, 11:40:52 ap
Vastaus #4

Martti E Laaksonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minulla taitaa nyt olla tuo sinun setäsi pyörä, 35-mallinen Red Hunter, kaikki kuvan yksityiskohdat sopivat pyörääni. Asusteliko setäsi Perniössä, Angelniemessä tai jossain Salon lähettyvillä ? Mulla on ilmeisesti myös nimi tiedossa mutta en halua sitä tässä mainita

Tammikuu 17, 2021, 17:55:30 ip
Vastaus #5

Olli Salonen

• **
  • Jäsentiedot Poissa
  • Museoajoneuvotarkastaja
  • VMPK # 1916
Hei, mikäli tuo rekisteritunnus on T-775, on tuo pyörä nykyään minulla (ollut jo 25 vuotta).
Pyörä on Ariel Red Hunter 500 vuodelta 1936.
Pyörä on ollut 40-50 luvulla Turun seudulla, viimeksi liikenteessä 50-60  lukujen vaihteessa Kankaanpään Ikaalisten seudulla, jossa jäänyt "loppuunajettuna" räystään alle n. kymmeneksi vuodeksi. 70-luvun alussa siirtyi muuramelaiseen riiheen, josta ostin sen Keltaisen pörssin ilmoituksen perusteella vuonna -95. Koska aihio osoittautui todella heikkokuntoiseksi, jäi se odottamaan parempia aikoja.
Kolmisen vuotta sitten päätin aloittaa entisöinnin, tavoite valmistumiseen oli tämä vuosi, mutta todennäköisesti venyy myöhemmäksi.

Tässä kuva 90-luvun puolivälistä:

ja tässä vuodelta 2018 ennen purkua:

Kuva kantakorttikopiosta, joka löytyy digitaaliarkistosta:

Olisin kiinnostunut saamaan noista valokuvista hyvälaatuiset skannaukset, sekä muutakin tietoa pyörän historiasta.

Olli Salonen, Tampere
olli.salonen@elisanet.fi

Puhelin 040 5122818

« Viimeksi muokattu: Tammikuu 18, 2021, 08:25:20 ap kirjoittanut Olli Salonen »

Tammikuu 17, 2021, 20:42:14 ip
Vastaus #6

heikki.vaari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Vanhempi Asiantuntija
Kyllä, Jorma Santanen oli äitini isä ja pyörän rekisterinumero oli T-775.

Tammikuu 18, 2021, 11:06:17 ap
Vastaus #7

Martti E Laaksonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hienoa, että oikeat juuret pyörälle löytyi. Myös minun pyöräni juuret on Turussa. Omistin sen aikoinani 1980-82, kiinnostuksen kohteet muuttuivat ja työelämä vei pääkaupunkiseudulle,joten myin pyörän kaverilleni Porvooseen. Olen katunut myyntiä ja kysynyt sitä jo takaisin muutamaan kertaan. Nyt sain mahdollisuuden ostaa sen takaisin. Se on samanlainen kuin Ollin pyörä ja yhtä huonossa kunnossa. Aloitan entisöinnin samantien, mutta valmistumisaikaa en uskalla vielä arvioida. Runkonumero on Y10478 ja moottorin numero KA2289. Kantakortit (TS-551 ja TB-900) olen löytänyt vuoteen 1951 saakka mutta muuten sen historiasta en tiedä mitään. Jos jollakulla on jotain tietoa siitä, niin kuulisin mielelläni tarinaa.

Tammikuu 18, 2021, 20:29:37 ip
Vastaus #8

thorolf priester

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tervehdys, Ariel-fanit!

Nuo mallit ovat tyylipyöriä. Täällä  Porvoon pohjoispuolella tosiaan kävin yhtä ent turkulaispyörää katsomassa jo kohta 20 v sitten. Se näytti varusteiltaan hyvin samanlaiselta kuin alkupään kuvissa oleva. Ekoiissa kuvissa oleva pyörä on jarrupolkimen perusteella mallia 1936-7. Oma 35-mallini on ollut käytössä Pohjanmaalla josta se ostettiin jo romuna etelään. Jotkut asiat on mallissa suunniteltu vähän kehnosti ja ne on vaikeita korjata. Mutta paljon noihin malleihin saa jälkiutuotantonakin.

Tsemppiä ja muistakaa että meillä Suomessa on oma Ariel-kerhokin, joka perustettiin kohta 50 v sitten. Veikko Virtanen toimii kerhosihteerinämme. Itselläni on muutama vanha valokuva
tuollaisista ja ainakin yksi kuva on Turusta.

terveisin
Turkka

Tallissa muutama Ariel

Tammikuu 18, 2021, 22:34:31 ip
Vastaus #9

Martti E Laaksonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuo mun pyörä on juuri se mitä kävit katsomassa, tarvitsen varmasti apua entisöinnin eri vaiheissa, ollaan yhteydessä