Kirjoittaja Aihe: Parhaat vinkit lainan saamiseksi moottoripyörän ostamiseksi  (Luettu 7052 kertaa)

Kesäkuu 28, 2020, 10:59:55 ap
Vastaus #15

Jaakko Latvanen

• Vieras
Miun ikäpolvessa on muitakin ko mie, ketkä on kasvatettu pelkäämään velkaa.  Isä joutu ikämiehenä rämpimään sodat läpi, eikä hänellä ollu ennää sen jälkeen sellasta tulevaisuuden uskoa; riitti ko sai leipää päivittäin pöytään, ja senkin etteen sai kesät painaa pitkää päivää.  Siinä ajattelumallissa on puolesa.

Sitten kun oisin ite voinu jottain hommata, oli pitkään sama pelko.  Säästä ensin, osta sitten.  Sen ajan maailmassa tosin velka oli kannattavaa, mutta ei leikkikaluihin silloinkaan.  Ja itse ei tarvinut miettiä; pankki mietti asiakkaansa puolesta.  Piti olla omat osuudet, piti olla takaajat, piti olla vakituiset tulot.  Asunnon ostoon ois ollu laina kannattavaa silloin, asuntolainojen korot makas aika-ajoin inflaation alapuolella eli laina makso ite ittensä, jos se oli jossain arvonsa pitävässä kiinni.

Maassa elettiin neuvosto-sosialismissa; ei pakotettuna, vaan omasta tahdosta.  Tai poliitikkojen kaukonäköisyydestä.  Osa katsoi toimivansa maansa edun mukaisesti (Paasikivi?), osa oman etunsa (Kekkonen?) mukaisesti.  Naivimmat luulivat sen olevan sama asia (Sorsa ja Väyrynen...).  Ja pankinjohtajat estivät ihmisiä hölmöilemästä ja auttoivat kavereitaan.  Sitten oppi-isä - naapurimaa - kuoli.  Suuressa huumassa vapautettiin kaikki, alettiin opetella markkinataloutta.  Rahaa tuli tyrkylle asti.  Aika moni osasi tulkita asiaa, tai ainakin epäillä.  Jos joku vaikuttaa niin edulliselta, ettei se voi olla totta, se ei yleensä ole totta.  Silloin valuuttalainat, paljon myöhemmin nigerialaiskirjeet.  Moni pankinjohtaja toimi helppoheikkinä ja moni yrittäjä tarttui tarjouksiin.  Velvollisuudentuntoisimmat maksoivat hengellään erehdyksensä.  Poliitikkoja ei siinä joukossa ollut...

Nyt yksityistalouksien lainansaantia yritetään taas rajoittaa.  On huomattu, että kansasta osa ei ymmärrä, että velat on maksettava.

Osittain tuo ymmärtämättömyys on taas levinnyt politiikkaan; hallitukseen ja virkamiehiin.  Rahaa saa automaatista ja sitä voi jakaa vapaasti kaikille.  Tai melkein kaikille.

Tätä kokemusta olen minä ja moni muu yrittänyt tässä topiikissa jakaa.  Velka on aina maksettava.  Sanon uudestaan: VELKA ON AINA MAKSETTAVA.  Jos et pysty säästämään omaa osuutta ennen sen moottoripyörän hankintaa, miten pystyt maksamaan lainan?  Vähentääkö se moottoripyörä menojasi vai lisääkö se tulojasi?  Siis ihan oikeesti...

Jos et pysty hyväksymään sitä, että kaikkea mitä haluaa ei saa, kaikkea ei saa heti, ja aina jollain muulla on enemmän, tulet kahlaamaan vaikeuksissa läpi elämäsi.  Ugh...

Jaakko Latvanen
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 28, 2020, 11:12:43 ap kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Kesäkuu 28, 2020, 12:17:54 ip
Vastaus #16

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Velka on aina maksettava.  Sanon uudestaan: VELKA ON AINA MAKSETTAVA.  Jos et pysty säästämään omaa osuutta ennen sen moottoripyörän hankintaa, miten pystyt maksamaan lainan?  Vähentääkö se moottoripyörä menojasi vai lisääkö se tulojasi?  Siis ihan oikeesti...

Tätä aihetta on sivuttu ennenkin, mutta puolustuspuhe lainalle.

Lainasumma 8000€
Tilinavausmaksu 150€
Lainasumma kokonaan 8150€

Laina-aika 48kk
Korko 2,9%
Käsittelymaksu 5€/kk
Todellinen vuosikorko 5,35%
Luoton kokonaishinta 8881,67€

Maksuerä 185,03€/kk

Eli 8000€ laina maksaa neljän vuoden aikana 881,67€
Joka on taas vuodessa 220,42€

Joten, joko säästää 166,67€/kk neljä vuotta ja menee sittten ostamaan sen 8000€ moottoripyörän tai lyhentää lainaa 185,03€/kk ja ostaa sen 8000€ moottoripyörän samantien.

Jos on vakiduuni ja talous ja varsinkin talousymmärrys kunnossa, niin en näe mitään syytä, etteikö haluja voisi toteuttaa myös lainarahalla.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Kesäkuu 28, 2020, 12:58:48 ip
Vastaus #17

Teemu S. Lindfors

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Velkarahoitushan on vain keino päästä asioihin käsiksi aikaisemmin kuin säästämällä. Jos harrastuskulkinetta varten joutuu säästämään kovin pitkään, voi käydä niinkin, että selkä on painunut jo liian kumaraan ennen kuin säästössä on riittävästi. Korko on hinta sille, että asioita voi hankkia aikaisemmin.

Ei harrastusvälineiden velkarahoituksessa minusta mitään pahaa ole - kunhan ymmärtää perusasiat: velka pitää maksaa takaisin. Siitä seuraa vaatimus, että lyhennysaikataulu on mitoitettava maksukyvyn mukaan. Petrillä on tuossa yllä hyvä esimerkkilaskelma, juuri noin asia on.

Kesäkuu 28, 2020, 13:38:30 ip
Vastaus #18

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Asiasta harrastelainoihin.

Juttelin henkilön kanssa, jolla on ehkä näkemystä vesiskoottereiden myynnistä.
Se kertoi, että aika moneen velkasoppariin on pikaisesti ruksi laitettu, että on päästy vesille muiden riemuksi päristelemään.
Tässä tullaan siihen, varmaan kivaa, mutta riittääkö talousymmärrys syksyyn, talveen ja pariin seuraavaankin talveen saakka...

Kun vesiskoottereiden myynnissä on piikki, se tarkoittaa sitä, että markkinat täyttyy ja jossain vaiheessa alkaa myynti ja kun myynti alkaa, niin hinnat tippuu.
Sitten se pienellä KK-erällä ja pitkällä maksuajalla oleva vesiskootteri voikin olla paha talouden rasite...

Se, mitä olen sivusta seurannut, niin yleensä siinä vesiskootterin edessä on vielä melko tuore ja muodikas katumaasturin oloinen veturi.
Toki hieno homma homma, että alle 30-vee kaverilla on varaa 30 000-50 000€ autoon, jolla vetää n. 20 000€ vesiskootteria 1000€ vesiskootterikärrillä.
Kun minä olin alle 30-vee, niin minulla ei ollut varaa.

Kesäkuu 28, 2020, 15:38:44 ip
Vastaus #19

Jaakko Latvanen

• Vieras
Kirjoitin tuossa edellä sellaisen "pappa-opettaa-sormi-pystyssä" (ainoa mikä, no joo...) -viestin.  Otetaas hieman toinen kanta.

Lainaan ensin ittiäni:  "Jos et pysty säästämään omaa osuutta ennen sen moottoripyörän hankintaa, miten pystyt maksamaan lainan?  Vähentääkö se moottoripyörä menojasi vai lisääkö se tulojasi?"

Tuossa on yks pointti.  Otetaan melko tavallinen nuori mies.  Niin nuori, että asuu vielä vanhempiensa taloudessa, minkä asian vanhemmat hyväksyvät.  Maksaa mahdollisesti jotakin täyshoidosta, vaan tuskin todellisia kuluja.  Käy työssä, hankkii rahaa, jopa kohtuullisesti.  Ei ole vielä perhettä elätettävänä.  Rahaa tulee tilipäivänä tilille, ennen seuraavaa tiliä kaikki on mennyt.  Käy ravintoloissa, matkustelee, viettää mukavaa elämää.  Mutta pysyy erossa pikavipeistä ja ongelmista; viettää sitä mukavaa elämää vain juuri sen verran mitä tilillä on katetta.

No nyt alkaa tehdä mieli moottoripyörää.  Pankkiin neuvottelemaan, ja jos ei maksuhäiriöitä olisi, eipä taida olla ongelmia saada kulutusluottoa, jopa jotenkin järkevillä ehdoilla.  Tili tulee pankkiin, kirjoitetaan sopimus että pankki ottaa aina lainan lyhennyksen päältä pois.  Eli käteen jää vähemmän, ja moottoripyörä vie omansa.

Mutta kun toimeentulo on turvattu kuten ennenkin, muutos tapahtuukin siinä muussa kulutuksessa.  Kuten ennenkin, tili on tyhjä ennen seuraava tilipäivää, sen muun hauskanpidon tilalle tuli moottoripyörä osittain.  Eli tässä tapauksessa moottoripyörä pienensi muita menoja, pakon edessä.  Ja hyvällä tuurilla jopa omaisuus karttui hiukan, sillä pyörällä saattaa olla vielä jotain arvoa siinä vaiheessa kun velka on hoidettu?

Jos nuori mies asuu omillaan ja joutuu vastaamaan elatuksestaan, on asia hieman kinkkisempi.  Silloin on oltava ainakin aika varma työpaikasta, pakon edessä myyty moottoripyörä harvoin voittoa tuo.

Asioilla on puolensa, kun ne vaan oivaltaa.  Edelleen, se velka on kuitenkin maksettava.

jaakkovaakko
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 28, 2020, 15:40:49 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Kesäkuu 28, 2020, 15:53:46 ip
Vastaus #20

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Sitten on se oma ihmisryhmä millä kaikki menee, mikä tulee.
Kun tämmöinen ihminen ottaa lainaa, niin KK-erä vähentää muita menoja, jolloin on tilanne, että edelleen kaikki menee mikä tulee.
Mutta nyt menee vähemmän johonkin muuhun, koska lainan KK-erä.

Minulle on parikin kaveria sanonut, että paras tapa säästää, on ottaa lainaa.
Koska muuten se lainan KK-eräkin menisi vähemmän järkevään.

Kesäkuu 28, 2020, 18:29:55 ip
Vastaus #21

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
No minulle se on yks ja sama millä keinoin ihmiset ostaa ajokkinsa. Mieleni ei pahoitu eikä kateuskaan ole koskaan vaivannut. Tämä oma köyhyys joskus tosin ottaa vähän päähän, kun eihän tuota rahaa ole koskaan liikaa ja aina se vaan meinaa loppua. Maailmalla olis kaikenlaista mukavaa myytävänä, mutta kun aina on se yksi ja sama juttu haittaamassa niitä ostohaluja.

Kesäkuu 28, 2020, 20:37:57 ip
Vastaus #22

Jorma Korolainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Eti hyvä emäntä. Onko sulla kivääriä, sitä tarvitaan ku menet eka kerran kylään. Hyvä emäntä on (kuulemma) sellainen, että kun hänen talonsa pihalta ampuu kiväärillä mihin tahansa ilmansuuntaan, luoti tippuu naisen omalle maalle. Eiköhän niiltä tiluksilta liikene muutama tukki myytäväksi jotta niillä jonkunlainen pärrä irtoo.

(Siis jos sulla on joku muukin pyssy impparin lisäksi)
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 28, 2020, 20:40:00 ip kirjoittanut Jorma Korolainen »

Kesäkuu 28, 2020, 21:07:31 ip
Vastaus #23

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Niin oliko se se ainoan talon iso tytär? Vai vastoinpäin?

Onhan tuossa lainalla ostamisessakin pointtinsa, järkevä pääoma, maltilliset lyhennykset ja mielellään käsirahaa sen verran että velkapääoma on pienempi kuin härvelin realistinen myyntihinta ”nopeahkolla kaupalla”. Ja maksimissaan tasan yksi tuollainen laina kerrallaan.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Kesäkuu 28, 2020, 21:14:17 ip
Vastaus #24

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Onhan tuossa lainalla ostamisessakin pointtinsa, järkevä pääoma, maltilliset lyhennykset ja mielellään käsirahaa sen verran että velkapääoma on pienempi kuin härvelin realistinen myyntihinta ”nopeahkolla kaupalla”. Ja maksimissaan tasan yksi tuollainen laina kerrallaan.

Tämä on sitä hyvää talousymmärrystä, mikä tuppaa nopeatempoisessa kulutushysteriassa unohtumaan.

Eihän se ole kuin 185€/kk, kyllä meillä on siihen varaa...
Se on totta, että siihen voi olla varaa, mutta entäs ne muut osarit ja lyhennykset, onko niihin enää sitten varaa... :)

Ps. Urbaani legenda kertoo entisestä pomosta.
Joku kehui joen suulaisessa baarissa kaunokaisille, että lähetäänkö hänen Merssulla Ilomantsiin.
Yrjö Laakkonen kuunteli tovin vonkausta ja meni sitten kysymään kaunokaisilta, että kävelläänkö hänen maita pitkin Ilomantsiin...
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 28, 2020, 21:16:19 ip kirjoittanut Petri Behm »

Kesäkuu 28, 2020, 22:23:31 ip
Vastaus #25

Jaakko Latvanen

• Vieras
No minulle se on yks ja sama millä keinoin ihmiset ostaa ajokkinsa. Mieleni ei pahoitu eikä kateuskaan ole koskaan vaivannut. Tämä oma köyhyys joskus tosin ottaa vähän päähän, kun eihän tuota rahaa ole koskaan liikaa ja aina se vaan meinaa loppua. Maailmalla olis kaikenlaista mukavaa myytävänä, mutta kun aina on se yksi ja sama juttu haittaamassa niitä ostohaluja.

Ite oon aikanaan just autojen ostossa huomannu, että varallisuustilanne ei oikeastaan muuta mitään.  Nuorena kloppina jos oli tonni sellasta rahaa, minkä pysty laittamaan autoon, niin aina näytti, että kahella tonnilla sais hyvän auton.  Sitten myöhemmin saatto olla kymppitonni mahollista laittaa autoon.  Ja näytti, että kun ois viistoista, ni jo sais hyvän auton.

Haave ja unelma mennee eeltä karkuun niiko se ongenvappaan sidottu porkkana aasin eessä.

Myöhemmin joutuu oppimaan, että kukaan ei anna kaikille, kukaan ei saa kaikilta, ei ees Yrjö Laakkonen.  On tyydyttävä niihin, mitkä on mahollisia.  Muuten jääp ilman.

jv

Kesäkuu 29, 2020, 10:29:47 ap
Vastaus #26

Teemu S. Lindfors

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Onhan se niinkin, että velkarahoitus soveltuu vain sellaisille ihmisille, jotka hallitsevat taloudenpitonsa. Perusasiat pitää hallita, tulot > menot.

Mulla samanlainen havainto kuin Jaakolla, "hyvä" auto on muuttunut aina vain kalliimmaksi ja kalliimmaksi ja välillä meinannut karata ulottumattomiin...😁

Kesäkuu 29, 2020, 14:35:15 ip
Vastaus #27

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Voi voi. Eilen tuli taas ylläri remontti vanhaan palvelijaan. Etupyörän laakeri tuli tiensä päähän. Onneks se ei sentään porsinut näätämöön/sevettijärvelle, missä olin parin päivää aikasemmin, vaan suostui antautumaan vasta kotikulmalle. Merkkejä se alkoi jo päästelemään näätämössä. Mutta noin tekee luottoratsu, eikä jäänyt tuleen makaamaan. Toi kotia asti, ennen kaatumista.
 Remontista selvittiin taas alle satasella, eli ei tullut velkaa. Motonetistä löytyi hyllystä uusi laakeri. Tosin joutui taas ihan itse nöyrtymään sinne auton alle, että saatiin aamulla sotaratsu tien päälle.

Kesäkuu 29, 2020, 15:02:05 ip
Vastaus #28

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Tuli Tuomon tarinasta mieleen vanha sotaratsuni:

Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Kesäkuu 29, 2020, 16:49:39 ip
Vastaus #29

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Tuli Tuomon tarinasta mieleen vanha sotaratsuni:

Jo on komia sotaratsu. Tuo jos mikä olis kinttupolkujen kalareissulle omiaan.
 Mutta jotennii näyttää semmoselle että noinkohan tuolla viitsisi körötellä yli 600 km päivän siirtymää? Nyt tuli tehtyä ajot, eka päivän siirtymää n 750km + seuraavana n 400km. Ja takaisin kotia päin kutakuinkin samoilla kilsoilla.
 Enkä ottanut as vaunua perään kun eihän semmosta kukaan tervepäinen kisko perässään 750 km/pv. Ajamista siinä jo muutenkin, saati vaunun kanssa.

Rupattelin Inarissa jonkun mp:llä reissaavan pariskunnan kanssa. Olivat lähteneet aamuyöstä Helsingistä ja ajaneet Inariin yhdessä päivässä, ja kaksi päällä. Hatun nosto ja osoittaa jo melkosta rautapersettä, molemmilta. Pohjois Norjaan, jonnekin jäämeren rannalle olivat kuulema menossa, ja inarissa olivat eka yön. Minä en ees henkilöautolla viitsisi yhdessä päivässä semmosta matkaa. Liekö yli 1000km hesasta inariin?