Kirjoittaja Aihe: B&S vs Fortum Metsuri 4t  (Luettu 6884 kertaa)

Kesäkuu 08, 2020, 16:33:57 ip
Luettu 6884 kertaa

kai lahtinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro.
Toimiiko teidän ruohonleikkurit Fortumin akrylaattibensalla? Minulla on n. 10v vanha Stiga jossa on Briggs&Strattonin 158cc lättäpää. Kaasari on se muovinen kumituttiryypyllä. Ennen eka niittoa avasin kaasarin, putsasin ja vaihdoin uuden kalvon ja tiivisteen. Bensakanisteri kun oli tyhjä, valuttelin poitsun Monkeyn tankista viimesyksyiset 95:set, jotka eivät kuulemma talven yli säily kelvollisena polttoaineena. No, leikkuri ainakin toimi tuolla bensalla kuin uusi. Tänään kävin toista leikkuuta varten hakemassa paikallisesta sekatavarakaupasta kanisterin ympäristöystävällistä Metsuri 4t:tä hullunhalpaan 16,5€:n hintaan. Tankki täyteen ja eikun leikkaamaan... Eipä oikeen toimikaan leikkuri, käynnistyy kyllä ihan hyvin mutta käy vaivalloisesti ja kierrokset humppaa eestaas eikä puhettakaan että jaksaisi paksumpaa ruohoa leikata. Kaasari auki putsausta varten mutta eipä siellä mitään putsaamista ollut eikä käynti luonnollisesti parantunut. Otinpa sitten tankin tyhjäksi ja letkutin motskarista 98:a tankkiin ja taas tikkaa tasaseen ja voimaa on normaaliin tapaan.
-Kaizu-

Kesäkuu 08, 2020, 16:51:58 ip
Vastaus #1

juha p salonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
taitaa tarvita isompia suuttimia ei toimi moottorisahat normisti pienkone bensalla joutuu säätään

Kesäkuu 08, 2020, 17:11:21 ip
Vastaus #2

Taito Nuutinen

• Vieras
Mulla alkoi klippo käyttäytymään kanssa samanlailla ..soutaa ja huopaa..hyvä ettei sammu sentäs..minäkin putsasin kaikkki paikat,vaihdoin ilmanputsarin ja tarkistin sähkövermeet..edelleen soutaa ja huopaa..taitaa olla "kiky-bensaa"??

Kesäkuu 08, 2020, 17:27:41 ip
Vastaus #3

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Ja maksaa yli 4€ litra, eikä ees toimi. En oo vielä ostanut tai kokeillut 4t pienkone bensaa, eikä em tarinoiden mukaan tule ostamaan.
 Mikä siinä muuten on että sitä pitää ees ostaa, laiskuuden takia kun ei viitsi itse laittaa sitä pyttyyn, vai mistä kumman syystä? Ihmettelen taas minä.

Onkos siinä 2t pienkone bensassa myös samoja ongelmia? Tuli vaan mieleen että kun kakkos saha dolmar, tuntuu siltä kuin että olis hävittänyt tehonsa.

Kesäkuu 08, 2020, 17:44:10 ip
Vastaus #4

kai lahtinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Niin tämänhän pitäisi olla ympäristöystävällistä ja leikkaajalle terveellisempää pensaa... paskat, en suosittele kenellekään😠.

-Kaizu-

Kesäkuu 08, 2020, 17:55:12 ip
Vastaus #5

Kymäläinen_Paavo

• Vieras
Lumilinko, istuttava ruohonleikkuri, työnnettävä leikkuri. Ei mitään ongelmia polttoaineen kanssa. Yksi suuri etu lingon kanssa on että vaatteet ei haise pakokaasulle.

Kesäkuu 08, 2020, 18:06:07 ip
Vastaus #6

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Niin tämänhän pitäisi olla ympäristöystävällistä ja leikkaajalle terveellisempää pensaa... paskat, en suosittele kenellekään😠.

No ei oo terveellisempää käyttäjälle jos sen litkun takia menee mielenterveys. Voi helevetti, niinko tässä ei nyt olis muka muutakin mieliharmia ihmisen taakkana kannettavana.
 Ympäristöystävällistä? No varmasti on, jos koneet ei käy sen takia. Jätetään hyllyyn.

Kesäkuu 08, 2020, 23:07:55 ip
Vastaus #7

Taito Nuutinen

• Vieras
[quote author=tuomo jylha link=topic=125076.msg625664#msg625664 date=1591626461
 Mikä siinä muuten on että sitä pitää ees ostaa, laiskuuden takia kun ei viitsi itse laittaa sitä pyttyyn, vai mistä kumman syystä? Ihmettelen taas minä.
[/quote]

Sehä se laiskuus...puuilosta tullu otettua kanikka mukaan kun muuta sieltä hakenu..vaan enpä enään..

Kesäkuu 09, 2020, 08:34:33 ap
Vastaus #8

Juha Pohjamo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No tuota samaa tuli ostettua kyläkaupasta kannullinen vanhan pitkään seisseen Hondan tankkiin että sain sen käymään.
https://forum.vmpk.fi/index.php?topic=125014.0
Jotenkin tuntuu että se käy hitusen laihalla.

Ensin ajattelin, että kun tuolla ei tulla ajamaan kuin pari kertaa kesässä "rantaan" kahville niin käytän pelkkää pienkonebensaa. Mutta se ei taidakaan olla hyvä idea.
Jotkut kehuu Shellin V Poweria hyvin säilyväksi.

Mitäs litkuja väki käyttää noissa harrastepeleissä jotka seisovat pitkiäkin aikoja?
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 09, 2020, 08:42:23 ap kirjoittanut Juha Pohjamo »

Kesäkuu 09, 2020, 09:28:58 ap
Vastaus #9

Kymäläinen_Paavo

• Vieras
Lumilinko, istuttava ruohonleikkuri, työnnettävä leikkuri. Ei mitään ongelmia polttoaineen kanssa. Yksi suuri etu lingon kanssa on että vaatteet ei haise pakokaasulle.
Pienenä selvennyksenä; Espoon Matinkylän Nesteeltä saa pienkonebensaa suoraan mittarista, hinta luonnollisesti edullisempi kuin noissa 4 litran kannuissa.

Kesäkuu 09, 2020, 10:22:32 ap
Vastaus #10

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Pienkonepensa ja E98. Molempia käytetään tilanteen saatavuuden mukaan.
Pari moottorisahaa, Siimaleikkuri, ruohonleikkuri ajettava ja työnnettävä ja lumilinko

Missään en ole huomannut bensasta johtuvia eroja, joten minusta E98 tai pienkonebensa ei ole toista huonompaa.

Pidempiaikainen säilytys, siis useita vuosia.
Tankki tyhjäksi
Luraus pienkonebensaa
Kone käyntiin
Kone sammuksiin
Kaasarit tyhjäksi
Muovitankkiin saa jäädä se mitä siellä on, mutta peltitankki täyteen E95:sta.

Vielä tuosta Shell V-Powerista
Se oli aikoinaan "äijäbensaa", mutta nykyään se on Ferrarilla mainostettua tavisbensaa, ei siis eroa juurikaan Nesteen tao Teboilin bensasta.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Kesäkuu 09, 2020, 10:29:16 ap
Vastaus #11

Hannu Boman

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Ihan itse :-)

Mitäs litkuja väki käyttää noissa harrastepeleissä jotka seisovat pitkiäkin aikoja?

ST1:n 98

@ HBo
Yamaha TX650 -73 & Honda GL 1500 Gold Wing 2000

Kesäkuu 09, 2020, 10:44:03 ap
Vastaus #12

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa

ST1:n 98

Mie käytän ulkosäilytysbensana E95:sta, kun siinä on enemmän masinolia seassa.
Toki lämpimässä sisäsäilytyksessä tankkiin voi kaataa vaikka dieseliä, koska tankiss aolevalla aineella ei ole kuitenkaan tarkoitus konetta käynnistää.

Tankki täynnä estää peltitankin ruostumista sisältä.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Kesäkuu 09, 2020, 11:19:12 ap
Vastaus #13

Juha Pohjamo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mulla on huonoja kokemuksia nykybensasta siinä mielessä, että kakkoskelkan kaasuttimien neulaventtiilit ovat aina jumissa lyhimmillään kuukauden seisokin jälkeen.
Kun kaasuttimen avaa se on silmämääräisesti täysin puhdas mutta naulaventtiili on kuin pikaliimalla liimattu auki asentoon. Oikein saa käyttää voimaa että neula napsahaa liimauksestaan. Sitten taas pelaa normaalisti.
Sahassa, veneessä (jammu 20hp) tai toisessa kelkassa (4t ruisku) ei ole ollut mitään polttoainaongelmia vaikka seisovat välillä puolikin vuotta.

Mutta kuten tuon hondan kanssa tuli taas todistettua niin kolmen vuoden säilytystä nämä bensat eivät kestä. Muuttuu siirapiksi kohokammiossa.

Ennen kaikki oli toisin. Täällä joskus mainitsinkin, että löysin isäukon kellarista moottorisahan, joka on käynyt viimeksi 1900-luvun puolella. Siellä oli tankissa nestettä, joka haisi erehdyttävästi wanhanajan bensalle. Muutamana nykäisy ja saha kävi.

Kesäkuu 09, 2020, 11:24:41 ap
Vastaus #14

Marko Mauriala 2

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Siinä on semmoinen juttu myös, ettå ei suositella vaihtaan karstaseen koneeseen pienkonebensaa jos on käyttäny tavallista ennen.