Kirjoittaja Aihe: BMW R80/7 vm.-78 mittariston vaihto uudempaan.  (Luettu 2843 kertaa)

Toukokuu 26, 2020, 14:12:41 ip
Luettu 2843 kertaa

Jukka E Mäkelä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Bemuni mittaristo on kuoriltaan pahasti rikki ja nopeusmittarikin vaatisi kunnon remontin. Alkuperäinen mittari on malliltaan W737.

Minulla on tiedossa erittäin hyväkuntoinen vähän uudemmasta samanlaisesta pyörästä oleva mittarimalli W773. Ko. mittaristossa ainakin merkkivalot poikkeavat. Omassani alimpana on jarrujen hälyvalo ja tässä uudemmassa samalla kohti on kaukovalon sininen. Muuten nuo näyttäisivät olevan identtiset. Pistokkeen kytkemällä näkee, että kyllä siellä sisällä muutakin poikkeavaa valokytkennöissä on.

Onko joku perehtynyt paremmin, onnistuuko tuo vaihto helposti vai tuleeko kytkentöjen uudelleen tekemisessä jotain toivotonta vastaan.
 Perustaidot ja -tiedot alan töistä minulla on.

Toukokuu 26, 2020, 15:27:20 ip
Vastaus #1

Mika Komulainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Siebenrockilta Saksasta saa uusia kuoria ja Palannon mittarikorjaamo hoitaa nopeusmittarin kuntoon. Tuo Siebenrock on todella helppo ja luotettava firma, on monien vuosien kokemus siitä.

Toukokuu 26, 2020, 22:09:59 ip
Vastaus #2

Markku Paavilainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Se W737 ei taida kuitenkaan olla mittarin tyyppi. Sakemannit käyttää tuota W-kirjainta ja numerosarjaa ilmaisemaan nopeus-/ matkamittarin vaijerin kierroslukua yhtä kilometriä kohti. Vrt. vaikkapa 123- ja 124-koristen  Mersujen mittarit. Eli merkintä W737 tarkoittaa että nopeusmittarin vaijeri pyörähtää kilometrin matkalla 737 kierrosta.

Toukokuu 27, 2020, 15:25:01 ip
Vastaus #3

Veli Tirkkonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Se sinun ehjä mittarisi on uudempaa III-tyyppiä, oli käytössä 1981-84. W737 sopii perävälitykselle 32:10 ja W773 perälle 37:11. Mittarin välityssuhteen muutos on helppo tehdä itse. Muovinen kulmavaihde on lukittu kuoreen pienellä ruuvilla. Vaatii myös vähän sähköhommia, että varoitusvalot toimivat oikein.

Minulla olisi tuo W737 kulmavaihde jouten ja olen etsinyt tuota W773:sta. Vaihdetaanko?

Toukokuu 27, 2020, 21:27:57 ip
Vastaus #4

rauno yrjölä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Työtön yrittäjä / Eläkeläinen
Siebenrockilta Saksasta saa uusia kuoria ja Palannon mittarikorjaamo hoitaa nopeusmittarin kuntoon. Tuo Siebenrock on todella helppo ja luotettava firma, on monien vuosien kokemus siitä.
                     Hei. Minulla on ehjä kuori ja kiinnike tarjoa saa jos joku tarvii /Rauno

Toukokuu 30, 2020, 22:13:39 ip
Vastaus #5

Jukka E Mäkelä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Se sinun ehjä mittarisi on uudempaa III-tyyppiä, oli käytössä 1981-84. W737 sopii perävälitykselle 32:10 ja W773 perälle 37:11. Mittarin välityssuhteen muutos on helppo tehdä itse. Muovinen kulmavaihde on lukittu kuoreen pienellä ruuvilla. Vaatii myös vähän sähköhommia, että varoitusvalot toimivat oikein.

Minulla olisi tuo W737 kulmavaihde jouten ja olen etsinyt tuota W773:sta. Vaihdetaanko?

En taida luopua 773:sta. Asensin ko. mittarin ja vaihteen pyörääni. Nopeusmittari alkoi näyttää lähes oikein eli n. 2-3km/h liikaa. Senkin sain korjattua ihan pienellä viisarisäädöllä eli nyt Bemuni nopeusmittari on gps:ään verrattuna todella tarkka koko skaalalla 20...120.

Merkkivalot oli helppo laittaa kuntoon vaihtamalla vanhasta mittaristosta koko kytkentäpohja.

Ai että nyt on vanhuksessa vakaasti ja tarkasti toimiva mittari.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 31, 2020, 08:52:15 ap kirjoittanut Jukka E Mäkelä »