No juu, nykyään on joskus hämmästyttävänkin helppoja digivehkeitä, niin ettei tällaista luddiittiakaan ihan koko aikaa päähän ota. Meillä on nuorisolaismielisten (vaimo ja sällit) hankkima tupakinsytytinbluutuuttulppa toisessa autossa eikä se vaikea ollut asentaa. Edes se digiosuus

Tulppa reikään, autoon virrat, puhelin päälle, ja sitku puhelin hokaa tämän Bluetooth-laitteen, niin näpätään näytöltä yhteys. Sitten kun puhelin kuittaa että yhteys on ok, niin siitä tulpasta voi valita sen taajuuden jolla se radiosignaalia lähettää. Kannattaa valita sellainen taajuus että ihan kohdalla tai vieressä ei ole voimakasta ”oikeaa” radioasemaa ettei se pukkaa läpi. Näissä tulpissa on aika heikko signaali kuitenkin. Sitku hyvä taajuus on valittu niin radioon viritetään sama taajuus johonkin muistipaikkaan ja homman pitäis olla ”rock” kuten nuorisolaiset asian ilmaisee. Voipi olla että noiden hommien suoritusjärjestys vaihtelee eri laitteissa, tai osa tapahtuu automaattisesti mutta kaikki ne pitää tapahtua että homma pelaa.
Minä en tuon meidän autossa olevan värkin hankintaan tai asennukseen puuttunut, en edes tiennyt koko vehkeestä ennenkuin sen kojetaulussa huomasin. Mutta ei se kai kallis ollut ja asennuksessakaan ei minua tarvittu, tosin noi meidän muut on digiorientoituneempia kuin minä. Musiikillisten erimielisyyksien takia yleensä jos ollaan koko porukka liikkeellä, katsellaan maisemia, kuunnellaan auton ääniä ja jutellaan, mutta kuulemma tuo toimii ok. Sehän noissa aina on noissa älypuhelin/digihommissa että ne melkeinpä vaativat miehistöön vanhaan malliin ”radistin” koska noita ei ajaessa vallankaan hanskakouralla paljon säädellä. Toki äänenvoimakkuus säätyy auton oman radion nupista mutta muut toiminnot vaativat huomiota ja katseen kiinnittämistä älyvempaimeen. Että hommaa samalla kasko jos ei ole jo

Kikantissa muuten ei ole normaali vaihto- ja palautusoikeus voimassa Koronan takia. Semmoinen anekdootti näistä tuli mieleen että ennen Bluetooth-aikoja mulla oli semmoinen iPod, eli kannettava musiikkilaite, koko jotain 25 kortin käyntikorttinipun luokkaa. Sille hommasin semmoisen tupakinsytytintelineen, johon soittimen sai kiinni, se latautui siinä ja härpäkässä oli myös tämä radiolähetin. Jouduin sen palauttamaan koska valtavan ruotsalaisen Saab-kartanovaununi radioantenni on upotettu takasivuikkunaan joka on niin kaukana kojetaulun alareunan töpselistä että radiopas ei kantanutkaan taakse asti. No voi siinä joku selektiivilasihomma olla taustalla myös, mutta gigantin kaveri kyllä osasi kysyä että onksulla farmari kun härveliä palautin. Voi olla että nuo on parempia nykyään, tuo minun kokemus oli liki 10 vuoden takaa. Ja Volvossahan tuo uusi laite toimii hyvin. Saabissa en ole kokeillut.