Kirjoittaja Aihe: Alumiinin passivointi / kromatointi  (Luettu 7689 kertaa)

Toukokuu 11, 2020, 17:07:48 ip
Luettu 7689 kertaa

Olli Turunen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kiillotetun alumiinin pinnan suojaukseen on monia konsteja, mm. Sinol-kikka, minkä nimeen toiset vannoo. Muuan opinnäytötyö https://www.theseus.fi/handle/10024/87495 osoittaa, että Sinol ei tee juuri mitään. Vahaus toimii, mutta sitä pitäisi olla vähän väliä päivittämässä.
Kaksi voittajaa tuossa tutkimuksessa on: UVR lakka ja "konversiopinnoite" Alodine 1001 (myös nimellä Bonderite 1001). Alodine 1001 tekee pinnasta jopa kiiltävämmän kuin kiillotettu alumiini, mutta on kaiketi hirveä 6-kromimyrkky, mikä aiheuttaa mm. syöpää. En tiedä saako tuota myrkkyä edes suomesta. Mutta muitakin passivointimömmöjä on, esim:

Surtec 650 (3-kromi, ei niin myrkyllinen)
Iridite NCP (kromiton)

Onko kellä näistä kokemuksia? Kestääkö tommonen kromatointi tai muu passivointi ilmajäähdytteisen japsin kiillotetussa venakopassa? Kestääkö tollainen kromatointi tai muu passivointi lämpöä?

Toukokuu 11, 2020, 20:30:12 ip
Vastaus #1

Mika Komulainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Sinolin on tarkoituskin vaan estää pesun jälkeisten harmaiden raitojen ja laikkujen estäminen eikä ole tarkoituskaan olla mikään varsinainen pintakäsittely, ja tuon homman Sinol kyllä hoitaa.

Toukokuu 11, 2020, 20:52:25 ip
Vastaus #2

Olli Turunen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Siitä liikkuu sellasia myyttejä, että se tekis siihen alumiiniin hallitusti ohuenohuen oksidikerroksen, ja näin olis pinta pitkäks aikaa suojattu.
Tuo sinun selitys vaikuttaa uskottavalta!

Toukokuu 11, 2020, 21:10:23 ip
Vastaus #3

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta

Minä kyllä vannon kunnon 2K kirkaslakan piikkiin.
Niin on esim. Jytäjammussa ja Katanassa tehty tehtaalla.
Etuhaarukoissa on sellainen "satin look". Se on pakko lakata jos haluaa että pysyy vuosia uuden näköisenä.

MIPA 2K Kirkaslakka Sprey pullo. Ainoa huono puoli on se, että on lyhyt käyttöaika.
Kun tätä käyttää, pitää painaa pullon pohjassa oleva tappi pohjaan että kovetin pääsee pulloon.
Jälki on ihan eri laatua kuin Tokmannin kilikali pullolla.
https://www.automaalit.net/epages/automaalit.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/1682/Products/212910000

Mulla on kuitenkin enemmän tuota lakkausta niin olen käyttänyt tätä: MIPA 2K kirkaslakka.
https://www.automaalit.net/epages/automaalit.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/1682/Products/260210000
Sen saa itse ohentaa mieleiseksi, ja saa vielä hienompaa jälkeä ruiskulla.

Toukokuu 11, 2020, 21:16:24 ip
Vastaus #4

Olli Turunen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Pekka, tarttuuko tommonen lakka hyvin täysin kiillotettuun alumiiniin? Vai pitääkö jättää esim hienolle vesihionnalle se pinta?

Toukokuu 11, 2020, 23:03:11 ip
Vastaus #5

Ipi Laaksonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Alunperinhän nuo on aina lakattuja,ongelmana on usein lakan kellastuminen,hyvin kiilloitettu alumiiniseos pysyy kyllä normaalikäytössä kiiltävänä usein vahattuna.

Toukokuu 11, 2020, 23:20:58 ip
Vastaus #6

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Mulla on sellaisia kokemuksia että kyllä pysyy.
Lakkaan kaksi ohutta kerrosta ja ohennan lakan aika ohkaseksi.

Tuo lakka pysyy kromattujenkin osien pinnassa kuin tauti.
Olen Katanaankin kromattuja osia, nokka-akselien päätypalat, jarrupolkimet lakannut puhdistamisen jälkeen.
Jos ei lakkaa, niin ovat jo vuoden päästä ruosteessa.

Ei ole yhtään kellastunut eikä irtoillut. Katana on laitettu 2002.
Nyt olen tekemässä saman homman jytäjammuun.

Se asia on sitten eri juttu jos lakkaa halpakaupan 1K purkilla.

Toukokuu 12, 2020, 03:31:10 ap
Vastaus #7

Tero Kivimäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Museoajoneuvotarkastaja
Kawasaki z1:ssä on keulan alaputkissa sellainen harjaus uutena ollut pinnoitteen alla,mikä se sitten onkaan lakkaus,eloksointi,sähkölakkaus.

Itse sain samanlaisen efektin kun kiillotin ensin kirkkaaksi ja sitten tein hienolla karhunkieli laikalla harjauksen vaakatasossa,lakkana käytin VHT alumiini lakkaa ja hyvin se tuntui pysyvän.

Vertailua oli helppo tehdä kun minulla on tehdas uusi etupää z1:seen.

Toukokuu 12, 2020, 08:30:12 ap
Vastaus #8

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Lainaus
Kawasaki z1:ssä on keulan alaputkissa sellainen harjaus uutena ollut pinnoitteen alla

Tämä on juuri se satin look.
Minun -82 Katanassa on keulan putkissa tuo. -81 Jytärissä samoin ja eukon -2001 VT 750 C2 Hondassa myös.

Minä olen sen tehnyt myös niin että ensin koneella kiiltäväksi ja sitten 0000 teräsvillalla käsin hionta pyörittäen vaakatasossa.
Tulee hieno pinta, justiinsa kuin uutena. 2K MIPA kirkaslakka pysyy siinä kuin tauti.
Museokatsastajakin kysyi, että mistä olet saanut uudet keulaputket.
Oli mukava vastata että olen ne entisöinyt.
Karhunkieli tekee varmaan saman pinnan.

Toukokuu 12, 2020, 10:57:30 ap
Vastaus #9

esko m järvinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Tervehdys
Kokemusta on monen moisesta.
Esimerkiksi eri seoksiset alumiinivalut, samassa komponentissa. Sen olen huomannut, että sinkin määrä on ratkaiseva tekijä tummuusasteeseen. Eli mitä enemmän sinkkiä sen tummemmaksi pinnan oksidi muodostuu. Taasen magnesiumilla on vastakkainen vaikutus. Tästä ovat esimerkkinä sota-aikaiset sakemannipyörien valut, ilmeisesti alumiinista oli pula.
Tässä esimerkki miten olen itse viime aikoina "sulkenut" alumiinipinnan suihkupuhalluksen jälkeen.
1. Puhalluspaine < 3bar, raekoko 0.15mm.
2. Harjaus puhtaalla, ohutlankaisella teräsharjalaikalla
3. Tarvittaessa jälkikäsittely jollain tässä vetoketjussa esiintyneettä menetelmällä.

Tietysti märkäpuhallus on oma juttunsa ja ilmeisesti ylivoimainen pinnanlaadultaan.
Näin minä olen toiminut.

Esko J

[ylläpito on poistanut liitteen]

Toukokuu 12, 2020, 17:22:18 ip
Vastaus #10

Tero Kivimäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Museoajoneuvotarkastaja

Toukokuu 12, 2020, 20:35:03 ip
Vastaus #11

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Ompa hyvä keskustelu näillä saiteilla.
Nyt on jytärin runko nostopöydällä odottamassa kunnon puhdistusta ennen maalausta.
Etupumput kellarin verstaassa/maalaamossa.
Nyt kyllä odottaisin oikein räntäsateita että pääsin nuita työstään.
Laitan sitten kuvia kun valmistuu. En saa Jytäriä tehtyä ehkä näille valkeille.
Tuota mietin: Kaameita hitsaus saumoja. Samanlaisia oli -82 Katanassakin.
Ne oli pakko korjata. En voinut muuta koska oli niin hieno pyörä. Jytärissä on samanlaisia hitsauksia.
Kutosen kuppa ja kolmosen kuoppa.
Kesällä kyllä täällä lapissa siian lippous vetää voiton.
Kesällä ajetaan, ja talvella rakennetaan.
Laitetaampa nuo Järvisen konstit kokeiluun.
Hyvää kesää kaikille.
TV pekka

Toukokuu 12, 2020, 20:44:34 ip
Vastaus #12

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Itselläkin Hondan rungon kanssa samat pohdinnat. Hitsuuroiskeita alkuperäisen maalin alla rungossa... no, museopyörä saa pitää roiskeensa ja rupusaumat (ja alkuperäisen maalinsa) mutta ”rakenneltavan” taidan ”pilata” muiden toimien lisäksi myös saumojen siistinnällä. Jos kerran Pekkakin...

Mutta kiitokset minunkin puolesta kaikille alumiini- ja muista vinkeistä! Eri tavoin hinkattua alumiinia tulee olemaan näkösällä jonkunkinmoinen määrä. Tuo harjattu+lakattu Katana-tyyli taitaa viedä voiton -82 Harleyn Showa-pumpuissa, ensin meinasin että kiillotan kirkkaaksi mutta niitähän on kaikilla (paitsi mattamustia on vielä useammilla ;) ).
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 12, 2020, 20:46:45 ip kirjoittanut Kari Sillanpää »
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Toukokuu 12, 2020, 22:36:26 ip
Vastaus #13

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Palataampo asiaan. Miten kiillottettu saadaan pysymään alkukeräisessä museokunnosa.
Minusta jokaisella on se paras. Esim. vahaushommia ja sitä riittää museopyörissä.
Eikä tulos ole hääviä.
Kunnon puhjakäsittely ja sitten kaskerros 2K lakkaus.
Siinä on ratkaisu minun mukaan.
Ei tarvitse alvariinsa vahailla.
Minusta tuo toimii.
Esim. Jytärin vaihdepolkimessa oli pientä ruostepittingiä.

Alumiini foliolla ruoste annitrolin kanssa pois, ja eipä huomaa kukaan mitään, en minäkään.
Sitten MIPA kirkaslakka. Pari ohutta kerrosta pintaan, niin siinä on ja pysyy.
Ei tarvi vahailla.
Mitähän uudelleen kromaus maksais.

Tuo kromaus on tosi ongelma. Ipi varmaan tietää.

Hyvä ketju tämä.

Toukokuu 12, 2020, 23:59:57 ip
Vastaus #14

Ari Lousti

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Millä aineella olette poistaneet vanhan kellastuneen ja osin irronneen lakan jäänteet kromatun tankin kyljistä.
Sitten Pekalle kysymys: Lakkasitko aikanaan Zündapp Combinetten tankin 2 K lakalla?

Terv. Ari Lousti