Kirjoittaja Aihe: Rakennusprojekti ja jymäytettävä kansanosa!  (Luettu 6327 kertaa)

Maaliskuu 18, 2020, 20:30:43 ip
Luettu 6327 kertaa

Jaakko Latvanen

• Vieras
Tännää oli ajanvietettä enemp pihalla, ei sen etempänä.  Vaikka en vielä lainsuojaton ookkaan.

Viime syksynä tai jo alkutalveako se oli, yks tikka meni hulluks ja yritti naputtaa kaikki takapihan pöntöt hajalle.  Yhteen, missä oli semmonen muovirillukka lentoaukon suojana, se onnistu suurentammaa lentoaukon itelleen sopivaks, ja toiseen oli askaroinut toisen lentoaukon alkuperäsen yläpuolelle.  Kolmas pönttö oli puonnu kokonaan maahan saman tyypin käsittelyssä kait.  Vaimo oli hakenu entiseltä hankkijalta kaks uutta pönttöö, ja jo pitemmän aikaa pitäny projektia suusanallisesti esillä.

Tännää tartuttiin toimeen.  Puonnu oli perin laho, ja se isoaukkoseks koverrettu oli aika runsaasti hakattu hajalle.  Niitten tilalle viriteltiin ne uudet.  Kaksaukkoseen viritin muovilevystä - paksummasta ko se alkuperänen lentoaukon kehikko - esteen siihen tikantekemään aukkoon.  Satavarma en oo kyllä sen uuven muovinkaan tikankestävyydestä.

Siinäpäs askareessa aikaa vierähti, piti Makitan akkuakin ladata välillä... ja omia.  Vaan nyt on tehty, tintit on taas tervetulleita.

Ai mitennii jymäytettävä kansanosa?  No silleen, että liittyy ihan toiseen asiaan.  Nimittäin eiliselle oli parturi varattuna, mutta maanantai-iltana alko nokka ja silmä vuotamaan vettä.  Mittään muuta oiretta ei ollu, mutta varoilta peruin sen parturin.  Ja nyt iski sellanenkii ajatus, että mitähän jos ostas sellasen kotiparturin - siis koneen, Taitolle tiedoks - ja ruppeis ite tai vaimo keritsemään tuota takatukkaa.  Eessä pääsee aika vähällä.

Ni onkos kenellä omakohtasta kokemusta noista kotiparturikoneista, tekkeekö niillä yleisesti mittään, ja onko niissä eroja toisiinsa nähen?  Ainakii eri hintasia löysin netistä.  Parturissa käyn korkeintaan kolmesti vuodessa, mutta jos ois toimiva oma kone, saattas tulla vähän tihheemmästi kerittyä.  Ei sillä koneella muita käyttäjiä tai ei muitten tukkaa jyystettäs meillä kuitenkaan.

jaakkovaakko
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 18, 2020, 21:20:17 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Maaliskuu 18, 2020, 22:13:28 ip
Vastaus #1

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Miula uottaa kolme uutta linnunpönttöä asentajaa ja kun siellä puussa tikkaiden kanssa rumutaan, niin vanhat (5 kpl) voisi tarkastaa, puhdistaa ja tehdä tarvittavat korjaukset / muutokset.

Oikealla ammattiparturilla en ole tällä vuosituhannella käynyt.
Ammattiopistossa silloin tällöin olen työnäytteen kohteena ollut, kun opiskelijoiden on pitänyt partaan liittyviä näyttöjä suorittaa (Kuningatar on töissä ko. laitoksessa ja sen takia minua sinne aina ohjataan).
Mikäs siellä on istuessa, kun kauniit naisoletetut häärää ympärillä ja koskettelee... :)

Kotona isäntä ja koirat parturoidaan samalla koneella, toki eri terällä...
Koneen merkkiä ja mallia en tiedä, mutta Andis UltraEdge terät maksaa 30-50€ / kpl
Oisko se kone vajaa 10 vuotta sitten maksanut 150-200€ en muista ihan tarkkaan, kun siinä paketissa tuli myös lisäteriä.

Hyvää jälkeä tulee, mutta ei se parturointityö kovin vaativa ole, koska joskus olen sen tehnyt jopa itse, eli tukka pois 0,5 tai 1,2 terällä.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 18, 2020, 22:16:39 ip kirjoittanut Petri Behm »
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Maaliskuu 19, 2020, 08:25:11 ap
Vastaus #2

Taito Nuutinen

• Vieras
  Ja nyt iski sellanenkii ajatus, että mitähän jos ostas sellasen kotiparturin - siis koneen, Taitolle tiedoks - ja ruppeis ite tai vaimo keritsemään tuota takatukkaa. 
Ni onkos kenellä omakohtasta kokemusta noista kotiparturikoneista, tekkeekö niillä yleisesti mittään, ja onko niissä eroja toisiinsa nähen?  Ainakii eri hintasia löysin netistä.  Parturissa käyn korkeintaan kolmesti vuodessa, mutta jos ois toimiva oma kone, saattas tulla vähän tihheemmästi kerittyä.  Ei sillä koneella muita käyttäjiä tai ei muitten tukkaa jyystettäs meillä kuitenkaan.

jaakkovaakko

No juu..olihan mulla silloin nuorena miehenä oma "elävä kotiparturi"..tosin ei mun kotona Myrskylässä vaan Hämeenlinnassa..perjantaisin Helsingistä junalla Hämeenlinnaan..ja sunnuntaina parturoituna ja väsyneenä kotiin.rahaahan siinä paloi tukku jos toinenkin.Voi että oli se aikaa,miten sitä jaksoikaan??Tätä nykyistä kotihirmua yritin opettaa tuohon omatoimiparturointiin kunnes meinas leikkaantua korva.Siitä asti olen itse sitten leikannut hiukseni,n. kerran vuodessa 5 mm säädöllä.Laitteena tätä nykyään ladattava Philips C482,toimiva ja näppärä eikä ole edes äänekäs.Ensimmäisen "kotiparturisetin" ostin jostain kirppikseltä uutena,toimi puol päätä ja sitten "leikkas" moottori jumiin..ei muuta kuin lippis syvälle päähän ja kävin hakemassa tuon Philipsin..oikeen tyytyväinen siihen olen.Ja ladattava se kannattaa hommata niin ei se verkkojohto ole koko ajan heilumassa edessä kun toimnepiteitä suorittaa..

Maaliskuu 19, 2020, 08:39:27 ap
Vastaus #3

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Taisi se Hämeenlinnan kotiparturi tosin olla vaan
mielissään kun letkut heilui siinä edessä toimenpiteitä
suoritettaessa? :laugh:

Juu-ajat muuttuu kaikki pitää kohta tehdä itte-tukankin leikkuu... :(

t. Markku

Maaliskuu 19, 2020, 08:57:17 ap
Vastaus #4

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Ja se hiusten kasvu oli aikas nopeeta joutuko ihan joka viikonloppu käymään "ajeltavana"  ::)
Yamaha TR1 -81 / Green Mystery
CanAm Spyder RT -13
CRESCENT Elda E-Going
Triumph CSD -29
Triumph TigerCup -62
NSU Sportmax Streetreplica -58

Maaliskuu 19, 2020, 09:04:45 ap
Vastaus #5

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Joillain vissiin on kova tuo karvankasvu?

Noihin lintujen perhekoteihin olen jo kauemmin laittanut
reilun palasen roiskeläppäkumia ja vetässyt reikäsahalla sen
oviaukon-ei viitsi tikka montaa laakia vetäistä kun jo luovuttaa.

Helppo aine-eikä tuu niin haavoja sormiin kuten pellin kanssa
touhutessa usein meinaa käydä.

t. Markku

Maaliskuu 19, 2020, 10:01:47 ap
Vastaus #6

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Meillä oli ja taitaa olla edelleenkin, semmoinen johdollinen parturikone. Kone maksoi reilu 10 vuotta sitten muutaman kympin, eli noin kolmella parturikäynnillä oli hinta kuitattu. Vaimo vaan oli niin tarkka sen homman kanssa että meinasi kestää kolmekin varttia se ajelu kun tavoitteena oli siisti ”normaali” lopputulos eikä pelkkä klani. Mutta kyllä sillä muutama vuosi mentiin.

Nyt käyn tuossa kylillä parturissa, Hannu leikkaa nopeasti ja siististi liki 50 vuoden kokemuksella. 24 euroa, ja siistii parrankin vielä samaan hintaan.

Jossain vaiheessa ylläpidin n.3mm parransänkeä sillä parturikoneella, siihen se toimi ihan ok, mutku Sipilä ja muutama muu ministeri kasvatti kesäparran, niin mun tartti muuttaa lookkia ;) Nyt on ihan oikea parta ja johdoton trimmauskone jolla sitä ruokkoan aina joskus parturireissujen välissä. Akkukone on kyllä hyvä. Meinaan joskus kun partaa siivosin sillä vanhalla johdollisella, niin johto perhana jäi nakeliin johonkin pöydänkulman alle just kriittisellä hetkellä, kone heilahti ja tuli aikamoinen kolo partaan, ja ylisyötöllä koko aparaatti jäi jumiin sinne jouhiin, oli pirullinen irroitettava.

Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Maaliskuu 19, 2020, 10:49:25 ap
Vastaus #7

Mika T Kyllönen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Itse ostin jotain 15 vuotta sitten paikallisesta "käherrystarvike" liikkeestä saksalaisen johdollisen hiustenleikkuukoneen. Myyjä kehui lähes ammattitasoiseksi kamppeeksi, hintaakin oli jotain yli 90€. Sillä olen itse leikannut hiukseni; kesäisin ilman rajausta noin 2 milliin ja muina aikoin 6mm rajaimella. Niskavilloja on emäntä sitten tarkkonut ajon jälkeen, sinne kun ei itse näe eikä käsi taivu. Hankintahintaa oli mutta on tuo hankkinut itsensä takaisin jo moneen kertaan. Nyt kun on tottunut tähän lyhyeen tukkaan niin se alkaa ahistamaan kun pääsee kasvamaan vähänkään pitemmäksi ( yli 10 mm ... ) . Tukkaa on päässä mulla melko tiheästi, olen äitin puolelta perinyt hiukset.
Eli kyllä se omaparturi kannattaa, ethän sitä itse tukkaasi edes näe, kuin peilistä....

Maaliskuu 19, 2020, 19:34:13 ip
Vastaus #8

Jaakko Latvanen

• Vieras
Väliaikatietoja, että uskallatte taas hengittää.

Delegoin koko homman etteenpäin.  Vaimo kävi tännää kaupungilla, ja kävi sune uulssonista ostamassa leikkuupuimuirin.  Braun merkkisen, hd 5050 malliltaan.  Viijenkympin päälle pikkasen oli hinta.  Braun ei oo vielä keksiny litium-ioni akkuja, on vanhanaikaset NiMH-akut, jotka suositellaan ekaks lattaamaan täyteen, ja sitte käyttämään tyhjiks asti enneko taas lattaa.  Tuo ensimmäine vaihe menossa, eli ei vielä koeajotuloksia.  Valintaan vaikutti se, että tuossa on korkein leikkuukorkeus 35 milliä, kun en oo skinimuotiin hirveen ihastunu.  Todellisesta lopputuloksesta on vasta unta nähty.  Vesipestävä taas laite on, ja sähön loputtua akuista voip jatkaa hommia piuhan päässä.  Ja siis mainostaa 3...35 millin sänkeä saatavan aikaan.

Palataan asiaan.

jaakkovaakko

Maaliskuu 20, 2020, 12:07:55 ip
Vastaus #9

Taito Nuutinen

• Vieras
Moro

Ja se hiusten kasvu oli aikas nopeeta joutuko ihan joka viikonloppu käymään "ajeltavana"  ::)

Noh..nuorempana oli kaikki kasvu nopeempaa, niin henkinen kuin "elimillinen"

Maaliskuu 20, 2020, 16:17:39 ip
Vastaus #10

Taito Nuutinen

• Vieras
No nyt alkaa oleen asiaa..(Vanhat)äijät ottaa jo taistelu-asentoja ??? ??? ???..pitäskö osallistua??Noh ei.Mitä tulee Latvasen projektiin,taitaa olla akut vielä latauksessa??Olis kiva saada "kuva ennen" ja "kuva jälkeen" kun Latvanen saanut Suune Uulssonin koneen käyntiin,eikös vain?Se oman pään(siis tukan) leikkuu ei ihan heti nimittäin oo helppoo..
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 20, 2020, 17:12:53 ip kirjoittanut Taito Nuutinen »

Maaliskuu 20, 2020, 19:33:51 ip
Vastaus #11

Jaakko Latvanen

• Vieras
Karjalanpaisti oottaa, otan kuvan ko oon syöny.  Pysykää kanavalla!

jv

Maaliskuu 20, 2020, 21:40:58 ip
Vastaus #12

Jaakko Latvanen

• Vieras
Nonnii, asia otustakin men kyytipojaks.  Mutta sitten palataan itse pää-asiaan, isänmaan parturointiin.

Ensin leikkuun jälkeen otettu poseeraus.  Mutta het tunnustan, en ollu ite koneenkäyttäjänä, vaan vaimo.  Aikaa män huomattavasti enempi ko ammatti-ihmisen kanssa.  Ja yhen uuven asian opin.  Nimittäin oikeessa parturissa jälkien siivous kuuluu hintaan.

Tällänen siitä siis tuli, ite oon kovasti tyytyväinen:  https://www.flickr.com/gp/159631330@N02/z1a883

Ja sitten aikasemmin otettu kuva:  https://drive.google.com/file/d/1lRwC7moMhkLYOAjfcRyGFcvZEW8kGHqL/view?usp=sharing

jaakkovaakko

PS. Karjalanpaistissa olin ite keittiömestarina.  Se on yks harvoja, jos ei peräti ainut, mikä kuuluu miun repertuaariin.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 20, 2020, 23:36:06 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Maaliskuu 20, 2020, 22:12:51 ip
Vastaus #13

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Eipä olis uskonu, että Jaakko sortuu kuvamanipulaatioon.  :(

Ennen leikkuuta ilmiselvästi kuva Pentti Eskelisestä.    :o

Salaliittoteorioden hengessä pistää miettimään, onko sittenkin 2 vuoden palstalaistitteliä voittaneilla sama persoona.   Kaksoiskansalaisuus.    :(
Mulla ei ou mustat silimänmulukuvaeset, vuan ne on haelakanpunaset.
Jotenka Juakon laettama kuva esittää jottae ihan tuntematonta kuuluisuutta. :P
-pena-

Maaliskuu 20, 2020, 23:43:49 ip
Vastaus #14

Jaakko Latvanen

• Vieras
Mitenniin manipulaatioon?  Kirjotin, että on aikasemmin otettu kuva.  Mikä on ihan totta...

No aikuisen oikeesti.  Sillo ko Taito laitto tuon kauniin toivomuksen miun kuvasta ennen ja jälkeen, ni tukka oli jo kynitty; ei pystyny ennää toteuttamaa ko puolittain Taiton toiveen.  Ettei kellekkään ois tullu paha miel, laitoin siihen verrokiks ihan jonkun muun tyypin kuvan.  Mielee se kuva tuli siitä, että vaimo jo jonkin aikaa enne sitä tukan leikkuuta oli kutsunt minnuu einsteiniks.  Ja lisänt siihe, että samanlaine tukka, ei muute... Ja sen muistan melko varmast, että parturissa olin edellisen kerran käyny enneko mentii lapsenlapsen synttäreille, ja ne oli marraskuussa.

Mut tuos edellises viestis en virkkant mittää siitä, että olisin ite tuossa aikasemmi otetussa kuvassa.  Se kuitekii jokseekii havainnollisest esittää, mikä oli lähtökohta tukan leikkuuseen.

jaakkovaakko
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 20, 2020, 23:47:25 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »