Mitenhän oleellinen ero on 15W/50 ja 20W/50 öljyjen välillä, varsinkin jos kyseessä kesäauto? Muistelen joskus vuoskymmeniä sitten lukeneeni jostain testistä ja joistain öljyistä, että muutama tuhat kilometriä ajettujen öljyjen viskositeettiarvot poikkesivat jo huomattavasti ilmoitetuista, kuten myös toisistaan eri merkkisten öljyjen kohdalla. Muistankohan oikein, että suurin muutos tapahtui tosin kuuman pään luvuissa, ja niin päin, että tuo isompi luku oli pienentynyt jopa kaksikin luokkaa normaalissa öljynvaihtovälissä?
Aika tarkka kyllä olin itsekin silloin, kun autot olivat vanhempia ja mies nuorempi, ja teki itse huoltoja. Moottoripyörän öljyjen kohdalla taidan vieläkin olla itse päättävä henkilö öljyn valinnassa. Auton kohdalla en ole aikoihin jaksanut kiinnostua, mitä sinne laitettiin, kunhan takuu säilyy, tai vastuu on jonkun muun kuin minun. Todennäköisesti tilanne olisi toinen, jos olisi harrasteauto, eikä pelkkä kuljin.
jaakkovaakko
PS. Katoitko Pena miten tarkkaan sen jeeppitoijotan huoltokirjan läpi, oliko siihen merkitty vain se, mitä autolle tehtiin, vai myös se, mitä autossa tehtiin?
PS2. Ostin joskus 80-luvun alussa käytetyn Corollan, jossa oli alle 50.000 km kellossa (eli sen ajan miun maailmankuvassa ihan uus auto). Paikallisessa merkkiliikkeessä huollettu kirjan mukaan. Siellä oli tuttu mies korjaamossa töissä, ni kysäsin sen huolloista, lähinnä oli jonkinlainen mielenkiinto niihin kilometreihin, että ihanko oikeesti. Kerto että tuttu auto on; sen aikaisempi omistaja (eläkeläinen) toi auton huoltoon, otti takakontista puhtaat ja viikatut haalarit, puki päälleen ja seisoi asentajan olan takana huollon ajan. Sitten viikkasi taas haalarit konttiin ja ajoi kotiinsa.
Itse kun hoitaa asiansa, niin kunnossa pysyvät!