Kirjoittaja Aihe: Autojen huolloista  (Luettu 8365 kertaa)

Maaliskuu 09, 2020, 08:06:03 ap
Luettu 8365 kertaa

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Autojahan on aina huollettu-niin ennen kuin nytkin.

Joskus on huollettu hyvin-joskus ei. Esson baarin mies
huoltaa aina itse-ja hyvin....

No se vaan on nykyään ongelmana autoissa,että vaikka niissä on
liki kaikissa jokin huoltokirjantapainen-ja niissä sitten merkintöjäkin
kun niitä huoltoja on tehty-niin hankala on päästä kiinni tietoon,että
mitä kaikkea mihinkin huoltoon tulisi olla tehtynä ja on tehtykin.

Ennen oli huoltokirjassa selvä lista,mitä mikin huolto ainakin pitää sisällään.
Rukseja oli-ja kaipa niistä moni kohta oli tehtykin-ainakin uudemmissa autoissa.

Mutta nykyään ei sitä tietoa niin saakaan-ei löydy siitä kirjasta-eikä
löydy netistä. Ja jos se huoltoliike ei ihan kulmilla ole-huono on lähteä
kysymäänkään..

Onneksi joistain liikkeestä saa sen tiedon soittamalla (ei läheskään kaikista...)-.

Äsken soitin Vantaalle Autohuoltoon ja kysyin rek. numerolla erään auton huoltohistorian.

Oli firman toisen toimipisteen Vantaalla huoltama-mutta ystävällinen ja asiallinen kaveri siellä langan
päässä avasi tiedostot ja kertoi koko huoltohommelin historian ja myös parista pienestä lisätöistä,joita
oli autolle viime huollossa tehty. Tosi hyvä oli palvelu ja auttamishalu siellä.

Hyvä,että joskus näinkin päin. Toisiakin kokemuksia nääs on.
Erään merkin huolto ei edes suostunut kertomaan,mitä öljyä vaihdelaatikossa
tulee käyttää,kun sen öljyn vaihtaa. Melko outo tulkinta.

Mites muilla kolleegoilla huoltoasiat ovat noin suurinpiirtein sujuneet?

t. Markku

Maaliskuu 09, 2020, 10:53:20 ap
Vastaus #1

Jaakko Latvanen

• Vieras
Reiluun puoleenvälliin tähän astista elämistä en ois voinu kuvitella, että vien auton huoltoon.  Huollot tein ite, ja korjaukset; jälkimmäisiä oli yleensä sen verran tihheessä, että harvon erikseen huoltaa tarvis.

Nykysessä elämässä kun auton kojetauluun syttyy sellanen teksti, joka kehottaa lähiaikoina varraamaan huoltoon ajan, soitan merkkiliikkeeseen ja varraan ajan.  En oo just kyselly, mitä tekivät ja mitä jättivät tekemättä, oon vaan maksanu pyyvetyn hinnan.  Kaks reklamaatioo oon jättäny; neljännesvuosisata sitten alko Volvossa jarrut kahista ennen huoltoa, oli palat loppu.  Vaikka oltiin sovittu, että jos ne näyttää siltä, että eivät kestä seuraavaan huoltoon, ni erikseen kyselemättä saap vaihtaa.  Meillä vallitsi sen reklamoinnin jälkeen yhteinen näkemys siitä, että autoa huoltaa joko merkkiliike, tai mie, mutta ei molemmat, ja asiat suju jatkossa ongelmitta.  Ei edellisestä mutta sitä edellisestä autosta (kiisseli-kiija) puhals suodattimen tiiviisteestä öljyt pihalle huollon jälkeen.  Ei pienintäkkää keskustelua vastuullisesta eikä mitään kustannuksia miulle, eli sekin hoitu.

Niiko kerroin, oon taistellu köyhyyttä ja huonoja autoja vastaan ja niitten kanssa oman ossuuteni omasta mielestä.  Joskus oon sanonu, että aika pitkän pätkän elämästäni haaveilin siitä, että tankkaamaan mennessä ei tarviais laskee rahoja, että kuinka paljon saa, vaan vois lorottaa täyteen.  Sen oon saavuttanu.  Nyt toivon että nykyolotila auton suhteen säilys niin kauan ko ajokortin saap pittää; ei tarvis ite autoa huoltaa, eikä tarvis autoo katsastaa... saa nähä riittääkö tuurit toiveen täyttymisseen.

Ei tuo takkuunalasella autolla ajaminen varmasti oo halvin mahollinen liikkumismuoto, mutta ei se ero miun kokemuksien mukkaan niin valtava oo; ei noilla halvemman pään uusillakkaan autoilla tuhottoman kallista oo ajelu.  Sen sijaan täällä syrjäkulmilla asujan elämä ja elämänlaatu muuttuu aika lailla toiseks, jos ei oo ommaa autoa mahollisuus käyttää.  Rouva lähti just polosellaan kaupunkiin, mutta miun mielestä meillä kyllä yhelläkkii autolla pärjättäs.  Tosin ei se vuotuisia kilometrejä yhtään vähentäs, eikä saastutusta, mutta huolia vähentäs.

jaakkovaakko
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 09, 2020, 10:55:58 ap kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Maaliskuu 09, 2020, 11:22:04 ap
Vastaus #2

Pertti Rintamaki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Meillä ei vielä ole kulkineiden kanssa, paitsi Thruxtonin, menty 2000-luvun puolelle.
Noita viime vuosituhannen rakkineita pystyy vielä pääosin huoltamaan ja korjaamaan itse.
Kohta varmaan ajaminen kielletään, mutta siihen asti mennään niin jotta hippulat vinkuu...

Maaliskuu 09, 2020, 13:37:35 ip
Vastaus #3

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Huoltoliikkeen tiedon jakaminen kolmanne osapuolelle on vähän ristiriitainen juttu.
Ihan tarkkaan en tiedä millä tasolla se on kielletty, mutta voisi kuvitella, että ihan kaikkea ei tuosta vaan saa huudella kolmannelle osapuolelle.

Mihin tarvitaan 2020-luvulal hankala ja tilaa vievä fyysinen, paperista tehty huoltokirja.
Ei rokotuskorttiakaan enää vissiin ole.
Autojen huollot on yksilöitä ja paperinen huoltokirja on aika haasteellisen, jos siitä pitäisi tehdä autokohtainen, että tehtaalta lähtiessä autossa on oikea painettu huoltokirja.
Bitti on paperia paljon halvempi.

Vaikka huoltoliikkeet ei aina onnistukkaan ihan täydellisesti, niin lähtökohtaisesti pitäisi luottaa siihen, että huollossa on tehty ne asiat, jota ko. huoltoon kuuluu.
Toki siihen vaikuttaa moni asia.
Jarrunestettä ei vaihdettu, kun jarrunesteen vaihtokone on rikki, jarruletku pitäisi vaihtaa ja vaihdetaan se jarruneste sen letkun vaihton yhteydessä tai asiakas kieltää sen.
Automaatti / DSG-öljyä ei vaihdeta huolto-ohjelman mukaan, kun asiaka kertoi, että se on vaihdettu toisessa liikkeessä (ei merkkiliike).
Miten nuo päivitetään sinne sähköiseen huoltokirjaan, kas siinä pulma.
Mutta vaihtoauton ostaja sitten päättää sen, että mitä tietoa käyttää oston perusteena.

Vaihdelaatikkoöljy.
No ei se, keneltä kysytään välttämättä edes tiedä, eikä sen tarvitse edes välttämättää tietää, että mitä öljyä sinne vaihdelaatikkoon menee.
Varaosaohjelma antaa öljylle varaosanumeron ja sen mukaan myydään ja se on sitten kohteeseen oikeaa öljyä
Käyttöturvaselosteesta saattaisi löytyä tietoa siitä, että mikä öljy on kyseessä, mutta mitä sillä tiedolla tekee, kun hyllyssä on oikeaa öljyä purkissa.
Ja tänä päivänä se öljy ei välttämättä ole 80W-90 gearoilia tai ATF:ää, joten tietoa siitä, mitä öljy oikeastaa on, ei välttämättä voi edes löytää
Joten ei pidä hirveästi moittia, ellei tiedä, että on moitittavaa.

Ps. Minulla oli joitakin asiakkaita, jotka kävi hakemassa merkkiliikkeen leiman halvalla perushuollolla huoltokirjaan ja sen jälkeen teki loput työt itse ja rastitti ne siihen huoltokirjaan samaan merkkiliikkeen leimaamaan ruutuun.
Sitten kun auto vaihtui ja uudessa huoltokirjassa oli työn kohdalla "suoritettu" ja suorittamatta" rastivaihtoehdot, niin eräskin asiakas varovasti kysyi, että voisiko sen "suorittamatta" kohdan jättää rastittamatta, että hän sitten kotona... :)
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Maaliskuu 09, 2020, 14:43:34 ip
Vastaus #4

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
No ei sitä kirjaa kai tarvitse nykymaailmassa olla paperimuodossa mutta kyllä auton omistajan pitäisi voida halutessaan saada huoltotiedot ilman eri kommervenkkejä tai kustannuksia.

Volvolla oli jo vuonna 2007 sikäli hankala systeemi että kirjassa on paikat määräaikaishuolloille ja leimoille mutta missään kohtaa huolto- tai ohjekirjaa ei lue että mitä kuhunkin huoltoon sisältyy. Joutui sitten soittelemaan perään nokkahihnan, automaattiliemien ym juttujen vaihdoista. Tiedot kyllä saatiin, ei siinä mitään, mutta ylimääräisen vaivan vaati.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Maaliskuu 09, 2020, 15:18:49 ip
Vastaus #5

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No ei sitä kirjaa kai tarvitse nykymaailmassa olla paperimuodossa mutta kyllä auton omistajan pitäisi voida halutessaan saada huoltotiedot ilman eri kommervenkkejä tai kustannuksia.

Nimenomaan auton omistaja, mutta entäs ostoa harkitseva tai automyyjä, joka tekee myynti-ilmoitusta (joka on kylläkin teknisesti omistaja)...
Huoltoneuvojalla on varmaan duunissa muutakin tekemistä, kuin etsiä, tulkita ja selittää kolmannelle osapuolelle huollon tapahtumia ilman korvausta

Siinä suhteessa, selkeä "rasti ruutuun" kirja oli paljon yksinkertaisempi.

Maaliskuu 09, 2020, 15:30:24 ip
Vastaus #6

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kari tuossa juuri kosketti sitä asiaa,jonka vuoksi
aamulla soittelin-ja tänne kirjoittaa ripelsin.

Ei se juuri mieltä lämmitä,jos on ostoaikeissa vaikka-
huoltokirjassa lukee "80000km huolto"...tehty.
Kun ei yhtään tiedä,mitä siihen huoltoon edes kuuluu.

Netistä joihinkin merkkeihin voi tiedon saada-yleensä
ulkomaan sivuilta helpommin.

On se jännää,jos autoliike ei "tiedä"-tai ei kerro- mitkä hommat
ainakin pitää tehdä kulloisessakin huollossa-ja lisähommathan on aina yleensä
erikseen ja tapauskohtaisia-kuten vaikka jarrupalojen vaihdot tai semmoiset.

t. Markku
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 09, 2020, 18:09:45 ip kirjoittanut markkukovasin »

Maaliskuu 09, 2020, 15:38:07 ip
Vastaus #7

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
On se jännää,jos autoliike ei "tiedä"-tai ei kerro- mitkä hommat
ainakin pitää tehdä kulloisessakin huollossa-ja lisähommathan on aina yleensä
erikseen ja tapauskohtaisia-kuten vaikka jarrupalojen vaihdot tai semmoiset.

Kyllä ne tietää, tai sitten on aika hankala laskea asiakkaalle kustannusarvio huollosta.

Jos veisin auton huoltoon, niin sovitut asiat pitää olla plus-miinus 10€ tarkkuudella paperilla sovittu, ennen en allekirjoittaisi työmääräystä.
Jos hintaa ei löydy, niin ei se paja tarvii miun rahojakaan.

Toki huollossa voi tulla vastaan ennalta-arvaamattomia asioita, mutta niistä sitten soitellaan ja sovitaan erikseen.

Maaliskuu 09, 2020, 16:51:27 ip
Vastaus #8

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Huolloesta nyt niin välijä, mutta luulettako että tuolla mänetelmällä saes ruiskutettuva Volovon helemapellit katastuskuntoon? Uretaanivuahto ei kuulemma ennee kelepoo. :-\
Yritin ehtiä tuota virmoo, vuan en minä sitä löytäny, eikä sinne piäse ies puhelimellakaa.

[ylläpito on poistanut liitteen]
-pena-

Maaliskuu 09, 2020, 18:42:09 ip
Vastaus #9

PenttiXS2jammuDanbom

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Huoltoliikkeen tiedon jakaminen kolmanne osapuolelle on vähän ristiriitainen juttu.
Ihan tarkkaan en tiedä millä tasolla se on kielletty, mutta voisi kuvitella, että ihan kaikkea ei tuosta vaan saa huudella kolmannelle osapuolelle.

Olen ymmärtänyt että suullisesti saa tiedot kertoa, mutta tulostaa ei saa jos kyseessä on jonkun toisen henkilön tiedoista. Aina kuitenkin auton omistaja voi pyytää oman autonsa tietoja myös paperille siltä ajalta jonka auto on ollut hänen omistama/hallitsema.

Maaliskuu 09, 2020, 18:56:18 ip
Vastaus #10

Juhani Halmeenmäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuossa vaimon Egobuustissa on sähköinen huoltokirja, mutta printtasivat ostossa ulos listat mitä ne huollot oli olleet.
Korealaisessa halpatuonnissa on paperinen, mutta koneella on kuulemma laajempi versio.

Ja merkkiliikkeen huolloissa käydään, takuun alainen auto. Itse asiassa ei edes kalliimpaa kuin vapaissa korjaamoissa, etenkin kun tinkii kassalla  ;)
Yksi iso etu merkkiliikkeessä on päivitykset sekä softaan että naviin.

Ne nesteet on sitten auton ohjekirjassa, se on se paksu opas, jota kukaan ei yleensä edes aukaise  ;D
Suzuki VX 800 '92 sivuvaunulla, sekä MB 230CE ja SLK200
Vapaa harrastaja: ei mikään museokilvissä, eikä tulekaan!

Maaliskuu 09, 2020, 21:09:15 ip
Vastaus #11

Taito Nuutinen

• Vieras
Huolloesta nyt niin välijä, mutta luulettako että tuolla mänetelmällä saes ruiskutettuva Volovon helemapellit katastuskuntoon? Uretaanivuahto ei kuulemma ennee kelepoo. :-\
Yritin ehtiä tuota virmoo, vuan en minä sitä löytäny, eikä sinne piäse ies puhelimellakaa.

Elä hättäile mies..se on nii uus virma jottei ole vielä puhelinkaapelit seinään asti ennättäneet..ja meneehän niiltä aikaa kun sulattelevatte sitä metallia mitä alkavatte ruiskutella..sitten kun metalli on sulaa on varmaan telefoonitkin jo auki.

Maaliskuu 10, 2020, 07:37:46 ap
Vastaus #12

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Metallin ruiskutus on jo aika vanhakin menetelmä-tosin en ole
kuullut sillä lahoja autonhelmoja paikkaillun.

Mutta akseleita/ laakeripintoja ja muita koneenosia sillä paljonkin pinnoitetaan-
ja olen ollut paikalla,kun Allison-automaattilaatikkoon (aluminiumia) ruiskutettiin
jonkinmoinen pronssiseoskovite siihen lootan ja päätylaipan vastepintoihin-ne
kun pyrkivät siitä isosta ajopelistä tuosta pettämään. Koneistus sitten siihen päälle.

Samassa firmassa metallliruiskutettiin myös vanhoja linja-auton syöpyneitä raidetangon kuulia ja
koneistuksen jälkeen taas käyttöön-no sen homman laillisuudesta ja hyvyydestä en sano mitään.
Mutta niin siellä tehtiin. Firma on elossa ja keskuudessa-vieläkin. Jotkut niissä korjatuissa busseissa mattkustaneista ehkä myös.

No juu-mulla auton helmoihin tuli 70-luvulla tungettua mm. äitimuorin kalsarit pyykkinarulta
vohkittuna...muovikasseja yms. Päälle tiukkasilmäinen metalliverkon pala-ja sitten pakkelia ja
paksusti massaa.

Kai se hyvin meni-kun leimakin tuli.

Mutta nuo autot kun on aina pitänty melko pienillä rahavaroilla ylläpitää-nuo
huollot ovat aina siksi kiinnostaneet-etenkin kun "uusi" ajopeli on mulle tullut.

Mukavampi on ollut olla jyvällä,että onko jotain oleellista jätetty tekemättä-aika moni ei juurikaan
autoistaan piittaa-etenkin jos takuu on voimassa ja auto vaihtuu aina muutaman vuoden päästä
uudempaan...Huolloista luistetaan ,jos vaan on mahdollista.Tai ei ainakaan yhtään piitata.

Aika usein olen se "seuraava käyttäjä"-ja mullehan ne ongelmat sitten tulevat,jos huolloissa on nuukailtu
aiemmin.

t. Markku

Maaliskuu 10, 2020, 08:49:39 ap
Vastaus #13

Heikki Salmén

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Återfallsgubbe
Kaikki autot olen huollattanut/huoltanut vähintään tehtaan ohjelman mukaan. Automaattilaatikoiden öljynvaihdot useammin kuin tehdas vaatisi.

Sen lisäksi olen arkistoinut kaikki kuitit ym. tositteet huolloista ja itse ostetuista tarvikkeista. Saattaisi kuvitella, että auttaa auton myynnissä. No, kävi niin että olin myymässä yhtä autoa. Ostajaehdokas tuli katsomaan ja totesi auton hienoksi ja hyväksi. Sitten erehdyin ottamaan auton kansion esiin, sen jossa kaikki dokumentit ja kuitit olivat. Ostaja meni oudon näköiseksi ja alkoi tivata miksi nämä kaikki on säilytetty. "Tässä on jotain hämärää, kun on näin paljon kuitteja". Ei tullut kauppoja. Seuraava ostaja ymmärsi asian paremmin.

Nykyisin ei enää jaksa/viitsi itse huoltohommia juurikaan tehdä. Kilpailu on huoltobisneksessä sen verran kova, että hinnat ovat kohdallaan. Ihan detaljina voi kertoa, että kun olen kilpailuttanut Viton huoltoja niin Veho on ollut usein halvin.

Maaliskuu 10, 2020, 12:36:21 ip
Vastaus #14

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Käyn töissä ja teetän perheen autojen huollot ja korjaukset maksullisella tekijällä.
Jotain pikkujuttuja voin tehdä itse, kuten renkaiden kausivaihdot, pyyhkijän sulat, polttimot, lasinpesunestesäiliön täyttö yms.
Ei oikein hyvita pihassa taivasalla duunata mitään isompaa.
Mielummin vien pajalle ja käyn seuraavana päivänä maksamassa laskun ja noutamassa auton.
Tulee tehtyä koirien kanssa samalla hyvä lenkki.

Prätkissä on jo sen verran tekemistä, että ei kiinnosta pätkääkään koskea autoihin korjausmielessä.