Otit Jussi Koskinen kommenttisi alkuun lainauksen minun viestistäni tuolta muutaman viestin takaa.
Se lainaamasi kohta minun viestissäni ei ollut vertaus, eikä ollut huulenheittoa. Se oli lainaus Väinö Linnan kirjoittamasta Tuntematon sotilas -teoksesta, ja sellaiseksi kerrottu myös siinä viestissä. Siis lainauksena faktaa, mutta peräisin romaanista, eli fiktiokirjallisuudesta. Kävin äsken etsimässä sanatarkan lainauksen, tuo aikaisemmin kirjoitettu oli oman muistini tarjoama. Siis fiktiivisessä teoksessa sen roolihenkilön (Vanhala) suuhun laitettu tokaisu sodan loputtua:
Tässä aito sanamuoto Väinö Linnan teoksesta: "Sosialististen Neuvostotasavaltojen liitto voitti, mutta hyvänä kakkosena tuli maaliin pieni ja sisukas Suomi."
Sinä kirjoitit oman mielipiteesi sodan tuloksesta, siihen ei minulla ole mitään sanomista. Mutta minä en ollut kirjoittanut mitään mielipidettä, vaan lainauksen kirjasta. Ja vastasin nyt vain siksi, että mielipiteet ovat mielipiteitä, jokaisella on oikeus omiinsa, mutta sitaatti on sitaatti, joka voi olla lainattu joko oikein tai väärin. Sen sijaan sitaatin sisällön oikeellisuuteen ei voi puuttua, Linna on sen noin kirjoittanut. Eri mieltä voi toki olla, mutta silloin arvostelee roolihahmoa tai sitä kautta Linnaa kirjoittajana, ja kun fiktiivisestä teoksesta on kyse, ei siihen oikein löydy pohjaa.
jaakkovaakko
Mistä moinen vuodatus? Yhden lauseen lainaamisesta?
Kyllä minä lukea osaan, koska osaan kirjoittaakin.
En ole missään vaiheessa väittänyt tuota lainausta sinun kirjoittamaksesi, siinähän on selkeästi lainausmerkit. Sori, että lainasin sinun lainaamaasi tekstiä.
Tiedän myös sen, että Vanhalan lausuma oli Linnan huulenheittoa, tai sitten ”Vanhalan” ei sinun.
Sodan lopputulos ei ole minun mielipiteestäni kiinni, Neuvostoliitto ei edelleenkään koskaan päässyt maaliin, tavoitteeseensa saakka, ryöstöretki jäi torsoksi, jo toisen kerran. Suomi on edelleen itsenäinen valtio, se on fakta, ei mielipide, siitä on turha kenenkään kitistä … eikä tullut Suomeen bolshevikkihallitusta ”voitosta” huolimatta, sekään ei ole mielipide.