Kirjoittaja Aihe: kampiakselin tasapainotus  (Luettu 6229 kertaa)

Helmikuu 23, 2020, 11:16:08 ap
Luettu 6229 kertaa

Kainulainen Ari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kuka tietää ja osaa ja missä  tasapainottaa varmasti oikein ,2t  1-2< pyttysen kampiakselin Suomessa,??.

Helmikuu 23, 2020, 12:00:41 ip
Vastaus #1

Pertti Rintamaki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Veikkaan, että kaikki koneistamot, jotka tekee moottorikelkan koneita.
Pitää tulla aikalailla tarkasti, että pysyy nipussa.

Helmikuu 23, 2020, 14:48:06 ip
Vastaus #2

Harri Holopainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Ateisti, takapiru, vastarannankiiski, humaani?

Tarkoitat varmaan "rihdata suoraksi", tasapainotus lienee eri asia!
Ainakin Joensuun moottorikoneistamo on tehnyt nuita 2-tahti akseleita, varmaan muutkin tekee!
Hullu ja humalassa saa olla muttei tyhmä

Helmikuu 23, 2020, 16:43:47 ip
Vastaus #3

juha p salonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
https://www.youtube.com/watch?v=0hoE_MuFpPI        tasapainotusta yks pyttyselle,pitää olla suorakin                                                                         
https://kskoneistamo.com/palvelut/tasapainotus/
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 23, 2020, 16:46:30 ip kirjoittanut juha p salonen »

Helmikuu 23, 2020, 19:38:35 ip
Vastaus #4

Risto Saastamoinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vanhaan aikaan kokeneemmat pelottelivat että kolmipyttyisen seiskapuolisatasen kampiakseli pitää sitten laittaa Finnairin labraan tasapainoitettavaksi ja se on kallista touhua... enää ei pelota, ei ole kaksitahtipyöriä ja Finnair lienee ulkoistanut tasapainotushommat jonnekin halvempaan pajaan.

Helmikuu 23, 2020, 23:06:36 ip
Vastaus #5

Tero Pääkkönen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tasapainotuksesta en tiedä, mutta tarkoitetaanko tässä nyt todellakin tasapainotusta vaiko sitä, että limput linjataan suoraan ja ykk:n väliset asteet katsotaan kohilleen? Mikä ikinä sitten lieneekään tälle toimenpiteelle oikea termi? Em. Joensuun moottorikoneistamo purki ja kasasi minulle kolmipyttyisen kampiakselin uusilla kulutusosilla, jotka olin itse hankkinut. Tekevät noita hommia jatkuvasti esim. perämoottoreiden kampiakseleille ja voin kyllä omien kokemusten perusteella suositella. Muutama vuosi sitten ko. toimenpide maksoi kolmipyttyiseen kampiakseliin työn osalta 280€.

Tasapainotettu kampiakseli olisi kyllä varmasti mukavuutta lisäävä tekijä, mutta lieneekö tälle tarvetta, kun eivät ainakaan vanhojen japsien kampurat taida olla tasapainotettuja edes tehtaalta lähtiessään.

Ja jos yksipyttyiseen tarvitsee kietarin vaihtoa tai heittojen tarkastusta/oikaisua, niin niille löytyy tekijöitä lähes joka kaupungista. Sekä firmoista, että harrastelijoista.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 23, 2020, 23:12:17 ip kirjoittanut Tero Pääkkönen »

Helmikuu 23, 2020, 23:24:42 ip
Vastaus #6

Jaakko Latvanen

• Vieras
Tero tuossa puhui silkkaa asiaa.  Kampiakselia ei voi tasapainottaa, jos sana ymmärretään kirjaimellisesti.  V8 taitaa olla ensimmäinen tasapainoon menevä, rivinelonen olisi jos olisi äärettömän pitkät kiertokanget...  Tätä asiaa on puitu täällä ennenkin.  Luulisin kysyjänkin tarkoittavan sitä, että hyväksytään se tasapainotuksen aste, jonka valmistaja on moottorille valinnut, ja osataan laakereiden vaihtoa varten purettu akseli kasata suoraksi, eli sellaiseksi kuin valmistaja on tarkoittanut.  Siinä mielessä termi on kuvaava, että jos se akseli kasataan, eikä saada suoraksi, se ravistaa kamalan paljon enemmän kuin suorana...

Tuo oikaisu vaikeutuu enemmän kuin tuplasti, kun yksisylinterinen vaihtuu kaksisylinteriseksi, ja varmaan vielä enemmän, kun sylintereitä onkin kolme.  Kolmesta ei minulla ole omakohtaista kokemusta tosin.  Luulisin minäkin tekijöitä löytyvän, kyllä kelkkoja ja venemoottoreita vielä korjaillaan, ja miksei kaksipyöräisiäkin, noinkin perusteellisesti.  Laittakaa ihmeessä kokemuksianne, ketkä ovat akseleita laitattaneet.

jaakkovaakko

Helmikuu 24, 2020, 06:55:23 ap
Vastaus #7

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Olikohan Retro lehdessä taannoin Kolmin Hannun artikkeli yksisylinterisen kampiakselin tasapainoituksesta.
Itse olen purkanut ja koonnut moniaita yksi ja kaksisylinterisen Jawan veivejä ja rihdannut niistä heitot minimiin.
Kaksisylinterisen kun saa kolmesta kohdasta heitot alle 0,02mm niin kone hyrrää jo nätisti. Onpa tullut joku nolla-
akselikin valmiiksi.

L&K.

Helmikuu 24, 2020, 09:00:14 ap
Vastaus #8

erkki kuparinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kawasaki A 1 R
  Jokuhan ne Wartburgin akselit korjasi Suomessa ,ja niitä oli jonkun verran .

Helmikuu 24, 2020, 09:19:34 ap
Vastaus #9

juha p salonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
ajatus on se jos saadaan lisää kierroksia niin tasapainoprosenttia on syytä muuttaa että saadaan tasaisempi käynti                                                     
mulla on britti moniste Tunning for SPEED kolmas painos eka 1948 ja tämä  -56,tässä puhutaan 4000 r.p.m:stä ja kun kilpaillaan 6000 r.p.m. on the balance factor .66 kyseessä yksisylinterinen 4-tahti,eihän tuollasta tarvi tehdä mutta jos ei katso tarpeelliseksi mutta harvoin iso yksisylinterinen vanha pyörä tärinöittä pyörii                                                                                                                                                                                               
näin nää jutut pyörii mä puhun yksipyttysestä 4-tahtisesta ja toiset 3 pytttysestä 2-tahdista Ari kysyi 2-tahti 1-2 sylinterisestä
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 24, 2020, 11:21:58 ap kirjoittanut juha p salonen »

Helmikuu 24, 2020, 09:27:00 ap
Vastaus #10

Pertti Rintamaki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kuten jo tuolla edellä, moottorikelkoissa ja myös perämoottoreissa on kolmipyttyisiä ja koneistamot niitä tekee.
Kiertokanget vaihdetaan vanhaan malliin ja rihtaus on tehtävä joka limpulle aivan samalla tavalla kuin ennenkin.

Helpottaisi varmaan, jos tietäisi missä päin tarve on....

Maaliskuu 24, 2020, 19:37:31 ip
Vastaus #11

Niko Tuomola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ojala mulle aikanaan 20v sitten akselin oikoi. Hyvä siitä kyllä tuli ja olis kuuleemma parempi tullut, jos en itse olis mennyt koskemaan

Maaliskuu 24, 2020, 19:38:57 ip
Vastaus #12

Niko Tuomola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mutta ei taida herra enää noita tehdä

Maaliskuu 24, 2020, 22:37:27 ip
Vastaus #13

Tommi Lampila

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vantaalla useampisylinteristen, 2-tahtisten kampiakselit taidolla rihtaa MC-Racing Pentti Elo puh. o4oo 618 400