Juu Paavo, just jotain tuollasta tarkotin tuolla lainaamallasi lauseella Montesaa koskien. Siis oletan, että Montesan trialpyörien myynnistä syntyvä tuotto ei Hondalle kata alkuunkaan trialtallista ja pyörien kehittämisestä syntyviä kuluja. Repsol lienee iso maksaja, ja toki trialilla on Espanjassa näkyvyyttä, mutta ainakin huhujen mukaan se Repsolin MotoGP-sopimus ja trialtallin sponsorointi on kytkykauppa. Honda nyt vaan haluaa olla mukana trialissa, ja jättiyrityksellä on siihen varaa, vaikka eivät myisi yhtään trialpyörää. Trialmoottoriin kehitetty ruisku on palvellut jotain kehityksen osa-aluetta, niinkuin totesit, sekä ihmisten että tekniikan kehittämistä. Saattaa ihan katukäyttöön sopivia laitteita ajatellen olla jopa parempi labra kuin MotoGP-vehkeet myös tekniikan osalta? Olikos se jotain 2005 tai 2006, kun Montesan nelari-triali tuli myyntiin, ja heti ruiskukoneella silloin? Muutaman kerran olen nelari-Montesaa kokeillut, lähes tai aivan uutta. Sellainen olo jäi, että vaikka silloin kaikissa merkeissä oli samat AJP-jarrut, oli ne Montesassa paremmat; tunnokkaammat, herkemmät, palauttavammat. Oiskos AJP:n linjan päässä ollut japsi-inssi mittalaitteitten kanssa valkkaamassa niitä osia, mitkä menee heille...
Olin silloin vuosia sitten Sveitsissä vieressä, kun Toni Boun pyörä tuotiin katsastukseen, kuski itse paikalla, niinkuin kuuluu. Puntari näytti jotain 72 tai 73 kiloa; minun kaupan-Gassi painoi silloin 69... Tonilla loksahti suu auki, kävi itse vielä uudestaan lukemassa vaakalukeman ja pyöritti päätään. Pyörä oli tuotantomalli, joukkue-MM:ssä piti ykköstykin pärjätä silläkin Hondan filosofian mukaan! Varsinaisessa MM-sarjassa ajettavat pyörät olivat sitten erikseen, ja hallisarjan laitteet vielä erikseen. Olikos silloin muuten jo painorajat olemassa, vai oliko se vielä vapaata aikaa? Honda tosin ollut vahva painorajojen puolestapuhuja, kun nelari kuitenkin vähän tasoitusta antaa siinä kohtaa.
- muistel taas jv -
Tuohon Bultaco/Sherco nimiasiaan miun muisti työntäs jotain sellaista saagaa, että Bultacon nimi oli myyty kahteen kertaan, ja USA:ssa ja Euroopassa oli eri omistaja, ainakin omasta mielestään? Riita sitten ratkesi niin, että nimi Bultaco hävisi ja Sherco vakiintui. Valalle en mene tästäkään, vaikka paljon muistankin, kun välillä valitettavasti muistan väärin...
Scorpa taas oli aito ranskanpulla, kunnes täys-espanjalaisen Shercon isäntä osti sen ranskanpullan, ja niinkuin Paavo totesi, laitteet alkoivat saada yhteisiä osia. Scorpa käytti aikojen alussa Heron moottoria (italialainenko se, en tiedä?), ja sitten Yamaha tuli kuvaan mukaan, ja Scorpat kulkivat Yamahan moottoreiden voimalla. Kunnes espanjalainen isäntä laittoi niihin moottorit Shercon linjalta. Siitä en ole mistään sattunut lukemaan, missä pajassa nuo Scorpat kootaan nykyisin, enkä tunne sitäkään asiaa, miten nykyiset Yamahan nimellä Japanissa kulkevat trialpyörät liittyvät tähän saagaan?