Kirjoittaja Aihe: Omistajan vaihdos museoajoneuvossa  (Luettu 6097 kertaa)

Lokakuu 21, 2019, 17:55:16 ip
Luettu 6097 kertaa

JuhaTonteri

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tervehdys ,
Tuli nyt syksyllä autotalliin 5 muun moottoripyörän kaveriksi ensimmäinen museorekisteröity moottoripyörä, ostaessani pyörän kuolinpesästä en saanut museorekisteri otetta, ja nyt kun sen sain käsiini heräsi muutamia kysymyksiä.
Varmaan joku on asiaan jo törmännyt ja minua kiinnostaa tietää. Kuten sanottu kaupan käynnissä ei sinänsä ole ihmeellistä ja olen Trafin kanssa osuuteni hoitanut ja kaikki on siltä osin kunnossa.
Pyörä on siis museorekisterissä ollut ja sellaisena se nyt minullakin on , mutta museoajoneuvotodistus on Suomen Autohistoriallisen Seura - Finlands Automobilhistoriska Sällkap ry :n myöntämä.
Tänään kun googlasin sen takia yhteystietoja että olisin kysynyt miten omistaja vaihdos takasivulla olevaan kohtaan merkataan.....sivistyin että täällä suomen maassa mahtuu olemaan kaksi liki saman nimistä...seuraa / yhdistystä. En kysy miksi ...miksi meistä toiset käy K kaupassa toiset S ryhmässä, varmaan sama asia...? Tämä oli pieni yllätys...
Nyt seuraa kysymys, onko tällä paperilla mitään "tekoa" kun Trafi joka on viranomainen myöntää minulle rekisteriotteen joka osoittaa ajoneuvon olevan museoajoneuvo. Tuon todistuksen takapuolella on maininta että 6 kk sisällä omistajan vaihdoksesta pitää tuo muutos merkintä tehdä museoajoneuvotodistukseen. Voinko siis edetä asiassa kenen tahansa museoajoneuvotarkastajan kanssa joka moottoripyörien kanssa touhuaa, vai kuinka...ja onko tuolla paperilla muu kuin...mikä arvo ?
Soitin tänään Autohistorialliseen Seuraan, se kun tuli googlaten ekana....vasta puhelun alettua minulle selitettiin että tahoja onkin kaksi suomessa....Kiitos muuten siitä puhelusta vaikka minulla olikin kilpailijan toditus kädessä sain asiallisen kohtelun.
Kun paperiani pyöritän sen on myöntänyt aluksi mainitsemani Suomen Autohistoriallinen Seura....tällöin todistus on kirjoitettu moottoripyörän maahantuoneelle alan yritykselle, joka on sen puolivuotta
tuon jälkeen myynyt yksityishenkilölle , tässä omistajan vaihdoksessa leima taasen löytyy Autohistoriallisesta Seura Ry stä  ja nyt kun pyörä on siirtynyt minulle mietin kenen leima siihen pitää hakea...
vai tarviiko ?
Onko tuota Suomen Autohistoriallista Seuraa- ja sama ruotsin kielellä....vielä olemassa? Yhteystiedot teillä on ainakin heikot saa laittaa Yv. jos ei julkisuutta kaipaa.

Olen Varsinais-Suomesta , jos jollain on vinkkiä esim näistä museoajoneuvotarkastajista joiden kanssa asiaa tarvittaessa vien eteenpäin .

Terveisin , Juha

Lokakuu 21, 2019, 19:55:08 ip
Vastaus #1

Arto Ahonkivi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Eikös se käy helpoiten ku katot Huimapyärän takaosasta paikallisen museoajoneuvotarkastajan yhteystierot, otat yhteyttä ja homman pitäis eretä.
Tuskin sillä on merkitystä kuka sen tarkastuksen on aikoinaan tehnyt.

Lokakuu 21, 2019, 20:09:10 ip
Vastaus #2

Juhani Halmeenmäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei sitä omistajan vaihdosta enää tarvitse ma-todistukkseen/-lausuntoon kirjata.
Ainoastaan Traficom ja vakuutusyhtiö haluavat tiedon.
Ja tuo yhdistyksen nimi, ihme kun se on aikoinaan mennyt läpi. Mutta jokainen voi arvata, miksi valita perinteisen yhdistyksen nimeä lähellä oleva, miksi Abibas tossujakin on kaupan...
Suzuki VX 800 '92 sivuvaunulla, sekä MB 230CE ja SLK200
Vapaa harrastaja: ei mikään museokilvissä, eikä tulekaan!

Lokakuu 21, 2019, 21:41:15 ip
Vastaus #3

Matti Kivistö

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Niin, AHS on perustettu kai samoihin aikoihin kuin se toinenkin autopuolen seura SAHK.
AHS:n toiminta oli pitkään kuolonkorinoissa mutta 90-luvulla sen perustajajäsenet keksivät ajaa sen yhteen Lohjan Seudun Mobilistien kanssa.
Saatiin nuorta väkeä hoitamaan hommia ja homma pyöri näin.
Nykyistä tilannetta en tiedä, mp:n museotarkastusoikeus kuitenkin oli ainakin 90-luvulla.

Lokakuu 21, 2019, 22:24:35 ip
Vastaus #4

Juhani Halmeenmäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyllä AHS on tänäänkin viriilimpi kuin SAHK.

MA-lausuntojen antamiseen ei sitten tarvita mitään oikeutta. Mutta kyllä AHS'n säännöt täyttää kriteerit antaakseen lausuntoja,

Lokakuu 21, 2019, 23:03:13 ip
Vastaus #5

Pertti Rintamaki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Museoajoneuvon omistajatietojen vaihto käy katsastusaseman tai museoajoneuvotarkastajan toimesta.
Katsastusasemalla ei tiskintyttäret välttämättä ymmärrä, joten kannattaa nykäistä katsastajaa hihasta, niin saat ajoneuvon ja omistajan samaan pilttuuseen.

Lokakuu 22, 2019, 06:43:23 ap
Vastaus #6

Juhani Halmeenmäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kuten sanottu, ihan turha reissu. Tuota tietoa ei vaan kukaan kaipaa. Ihan sama raapustaa ne vaihdokset sinne itse, jos siis haluaa säilyttää ajoneuvon historiakulun dokumentoituna paperille. Joka sekään ei enää ole iso asia, koska museoajoneuvon tuoreemman historian saa ilman isompia tutukimuksiakin.

Rikotaan tässä samalla sekin myytti, että museoajoneuvon MA-lausuntoa/-todistusta ei tarvitse uusia, vaikka joissain lomakkeissa niin seisookin. MA-statuksen mukainen kunto tarkistetaan katsastuksessa ja/tai liikennevalvonnassa.

Lokakuu 22, 2019, 07:53:41 ap
Vastaus #7

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Joo-jos Trafin tiedoissa lukee,että ajopeli on
museoajoneuvo-se on sitä myös seuraavan
omistajan papruissa.

Vakuutusyhtiön mimmille voi mainita,että on museoajoneuvo-että vakuutus niin-mutta jos konttorilla
katsastusasemalla asioi-sanoo sille eteisladylle,että otan yhtiöstä "nn" museoajoneuvovakuutuksen tähän.
Likka näprää sen tuosta vaan-jos sattuu olemaan sen vakuutusyhtiön palvelija kanssa. kaikilta konttoreilta
ei ainakaan joku aika sitten saanut minkä tahansa puljan vakuutuksia nääs.

Sitä museoajoneuvolakanaa pitäisi myös pitää aina ajossa mukana-
vaan olen ottanut siitä alkuperäisestä värikopion ja pari kertaa
konstat ovat halunneet paptun nähdä-kopio kelpasi ihan ilman narinoita heille.

t. Markku

Lokakuu 23, 2019, 21:54:19 ip
Vastaus #8

Risto Nurmi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mie kysyin viimeksi pyörää museotarkastuttaessani tuota omistajanvaihdosmerkintää myös toiseen hankkimaani museorekisterissä olevaan MP:än. Katsuri vilkaisi lappua ja sanoi, että "sen kun kirjotat itse". Ja niin minä sitten tein. Mitään leimojahan sinne ei vaadita ja merkinnät tehdään mustekynällä.
Risto Nurmi
sihteeri
VMPK ry

Lokakuu 24, 2019, 14:52:27 ip
Vastaus #9

Mika T Kyllönen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Itse olen kirjoitellut mr-autojen todistuksiin tietoni ja päivämäärät, kuten Risto yllä. Ei se leimoja vaadi. Tietämättömyyttäni aikoinaan yhden lapun kanssa kävin katsastuskonttorin tiskillä; täti kirjasi sinne nimeni, päivämäärän ja löi se silloin konttorin leimankin siihen perään, muistaakseni.