Kirjoittaja Aihe: Väärätalo  (Luettu 1845 kertaa)

Lokakuu 17, 2019, 17:54:46 ip
Luettu 1845 kertaa

Jaakko Latvanen

• Vieras
Jatketaas vielä kotiseudulle suuntautuneen kaukomatkan - yli 100 km nykyisestä asuinpaikasta matkaa - ruotimista.  Vaikka ei ketään kiinnostaisikaan...

Olin siis pari viikkoa sitten evakossa muutaman päivän.  Katselin netistä hotellihintoja ja tarjontaa Imatralta.  Imatrankoskella - kaupungin kaupallisessa keskustassa - oli tarjolla Scandic Valtionhotelli ja Hotelli Imatra Center.  Valtionhotelli on se linnamainen rakennus kosken partaalla, joka on rakennettu 1905, ja tuo toinen edistysmielisen osuustoimintaliikkeen 1930-luvulla (itse olisin arvellut 50-luvulla, mutta wikipedia kertoi varhemman luvun, mihin luotin) rakentama.  Tuo talo on rakennettu kadun mutkaan sitä mutkaa myötäileväksi, ja siitä nimi Väärätalo.  Oliskohan ollut ensin kansan antama ja ainakin jossain vaiheessa virallinen nimi?  Siinä rakennuksessa toimi hotelli, pari ravintolaa ja tavaratalo minun lapsuuteni aikana.  Alakerran pubissa - ensimmäinen taisi olla laatuaan Imatralla - olen joskus käynyt.  Yläkerran tanssiravintolasta on nuoruuden muistikuvissa sellainen arvio, ettei minulla edes ollut niin hienoja vaatteita, että olisi sinne päässyt.  Ja Valtionhotellin kohdalla sama arvio oli, että edes tontille eivät olisi päästäneet... ravintolaelämä ei tosin ollut laajempi harrastus silloin, ettei siinä suurta vahinkoa varmaan käynyt.

Nyt netti kertoi, että vääräntalon hotelli on selvästi edullisempi kuin Valtionhotelli; siis sieltä varaus, hieno hotelli se varmaan on sekin!

Osoittautui, ettei ihan niin hieno; siistimisessä ja ylöspidossa ehkä vähän on luisteltu.  Huonetta luovuttaessani minut toivotettiin tervetulleeksi uudelleen, en viitsinyt kenenkään mieltä pahoittaa, mutta arvelen että ehkä valitsen toisin jos Imatralla majoitusta joskus tarvin.  Hyvin tuolla nukuin, ei siinä mitään, eikä ole ainakaan vielä löytynyt mitään sieltä mukaan lähtenyttäkään.

Linkki muutaman kuvan sarjaan:  https://flic.kr/s/aHsmHKXHuJ

Talo todella kaartaa kadun mukaan.  Kylppäri/wc:n lattian laatoissa näkee, että laatoitus vaatii käsityötä, kun kulmat eivät ole ysikymppisiä.  Ei tuo muoto ole varmaan 30-luvullakaan helpottanut rakentamista, vaikka enemmän käsityönä silloin varmaan kaikki jokatapauksessa tehtiin. Ikkunanäkymissä huoneesta näkee, että Imatralla kuitenkin uskotaan tulevaisuuteen, kävelykatualuetta laajennetaan ja päällystetään Matinkadulla.  Vastapäinen talo on S-Osuusliikkeen tavaratalon ja ravintolan sisältävä rakennus, vähän myöhempää valmistetta se.  Liikehuoneistoista ei pikkukaupungeissa taida suurta pulaa olla, tyhjää tilaa ja lopettaneita kauppoja jokunen on tuollakin.  Rajanylityspaikka Imatralla toki vähän piristää kaupankäyntiä, luulisin.

Tällaista rajatietoa tällä kertaa.

jaakkovaakko

Lokakuu 18, 2019, 21:01:20 ip
Vastaus #1

Martti Hänninen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olihan siellä vääräntalon vintillä aikanaan sellainenkin ihmetys kuin ruletti, joskus vähän tuli voitettua, enimmäkseen hävittyä :(