Mutta niin, vielä tuohon harrastajien keski-ikään, ralleihin sun muihin.
Homman isollaan olemista pidetään usein itseisarvona. Toki sillä oma arvonsa onkin, mutta minusta harrastepiirien suuruus ei ole sinänsä mikään välttämättömyys. Totta puhuen suuruus voi minusta olla myös negatiivinen asia. En itse viihdy isoissa joukoissa ja porukoissa. Siksi olen jättänyt pääosin rallit ja paikalliskerhotoiminnankin väliin. Isosta toiminnasta tuntuu puuttuvan tietty inhimillinen mittakaava. Kerhoillat, rallit sun muut tuntuvat häsläämiseltä, josta on vaikea löytää omaa sijaansa. Tästä verkkovoorumista olen kyllä saanut iloa ja hyötyä irti. Intternet-sukupolveen kun kuulun.
Meillä on nyt muutaman kaverin kanssa yhteinen talli, jossa on aktiivisena semmoinen 3-4 tyyppiä minun lisäksi. Ovat enemmän omaa ikäluokkaani ja tallihommassa on vanhojen prätkien lisäksi muutakin puuhasteluja. Ehkäpä jokseenkin sen tyylistä, mistä VMPK:kin on joskus saanut alkunsa. Sopii minulle paremmin.
Kerhotoiminnan arvo on siinä, että kerho ja harrastus antaa harrastajiensa elämään jotain lisää. Jos harrastajia on vähemmän niin homma pienenee, mutta se ei välttämättä huononna toiminnan laatua. Periaatteessa väkimäärä on täysin toissijainen asia ja tärkeintä on se, miten toiminta istuu jäsentensä tarpeisiin ja haluihin. Tietyissä asioissa suuri toimija voi tietenkin vaikuttaa paremmin. Esimerkiksi lainsäädännölliset asiat, kerhon jäsenilleen neuvottelemat edut, tietynluonteiset tapahtumat ja niin edespäin. Kukin punnitsee itse sen, minkä katsoo tärkeäksi. VMPK tarjoaa epäilemättä suurelle osalle jäsenistöstä sen, mitä he hakevat.
Tulevaisuus sen sitten näyttää mihin suuntaan asiat menevät. Ihmisten juttuja nämä on ja tulevat harrastajat tekevät toiminnasta omansa näköistä, oli heitä paljon tai vähän. Mitenkään muuten ei asian voi olettaa olevan.