Kirjoittaja Aihe: sähkösopimus  (Luettu 86796 kertaa)

Syyskuu 28, 2023, 10:37:51 ap
Vastaus #345

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Päätöksissä aina riskinkantokykykin kannattaa huomioida.  Tässä nimenomaisessa asiassa esmerkiks se, että parhaimmillaan talven pörssisähkö voi kestää viiden ja kymmenen sentin välissä keskihinnaltaan, todennäköisyys alle viiden sentin talviseen keskihintaan alkaa olla aika pieni.  Ja pahimmillaan - jotain teknistä häikkää jossain pahaan aikaan - voi ainakin lyhyiksi kausiksi kohota muutamiin kymmeniin sentteihin.  Mitä sitten itsekullekin näiden ääriskenaarioiden kohdalla voisi tapahtua - sehän taas riippuu siitä, mitä sillä sähköllä tehdään.  Jos lämmitetään usean sadan neliön tiloja, on vaikutukset melkoisia, taas kaukolämmössä kerrostalossa yksiössä ei justkaan väliä.

Kun talouteen vaikuttavia asioita ennustetaan, on suoran ennustamisen lisäksi aina oltava mukana myös "mitäs jos" -arviot; mitkä ovat seuraamukset siinä ja siinä tapauksessa.  Sähkön hinnan kohdalla sähköllä lämmittäjällä on tietysti eniten veetuttava skenaario se, että tekee kiinteähintaisen, ja naapuri pörssisähköllä selviääkin talvesta melkein kaksi senttiä pienemmällä keskihinnalla; sitä ei kestä mikään...

Miulla ei oo tarvetta tehä laskelmia, kun on vielä puolet jälellä siitä neljän vuoden kiinteehintasesta sopparista... tai onhan se tässä kesällä sylettäny, kun pörssissä on ollu miinushintoja toisilla...

jaakkovaakko

Syyskuu 28, 2023, 15:17:19 ip
Vastaus #346

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mie otin kiinteehintaisen sen takia, että voin touhuta tallissa.
Jos talvi-iltoina (17:00-22:00) pörssisähkö on 15-25snt/kWh ja muina aikoina 3snt/kWh, niin se ei minua auttaisi, koska olen päivät töissä ja yöllä nukun.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Lokakuu 01, 2023, 23:28:00 ip
Vastaus #347

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Samasta syystä minäkin nyt tein kiinteähintaisen sopimuksen 1.10.2024 saakka, astuu voimaan vuodenvaihteessa. Seittemän ysiysi per kWh, jotain neljä euroa perusmaksu.

Pörssisähköstä keskustelimme, mutta kun kerroin että sitä pitää sitten itse kunkin seurata ja toimia sen mukaan, esim käydä suihkussa illalla eikä aamulla, riippuen tilanteista, saunota ei välttämättä just kun huvittaa jne, niin kallistuimme sitten kiinteään. Pika-analyysi näytti siltä että meillä menee sähköä aika pitkälti samoihin aikoihin kuin pörssisähkön hinta on korkea. Aamuseiskasta kymmeneen, alkuillasta jne. Kämppä lämpiää vesikiertoisella lattialämmityksellä jossa ilma-vesilämppäri, eli kovimmilla pakkasilla käytännössä suorasähkö. Ei juuri mitään mahdollisuutta varata lämpöä kuin alakerran lattiaan, jota ei ole varaavaksi suunniteltu, eikä lämmityslaitteissa ainakaan vielä mitään systeemiä jolla saisi hinnan mukaan toimintaa säädettyä. Olisi semmoiset tehtävissä, ja joku niitä myykin, mutta nytpä on vuosi aikaa miettiä niitäkin.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 02, 2023, 18:18:11 ip kirjoittanut Kari Sillanpää »
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Kesäkuu 29, 2024, 19:29:25 ip
Vastaus #348

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Sähköyhtiö muistutti. että 12kk määräaikainen loppuu Syyskuun alussa.
Tekivät tarjouksen:
Yleisenergia
08.09.2024 - 07.09.2026   8.40 c/kWh
Kuukausimaksu yleissähkö
08.09.2024 - 07.09.2026   3.99 €/kk
Tarjous voimassa 16.07.2024 saakka.

Mitä hintalaskureista katselin, niin ei ollenkaan huono tarjous.
Hinta on aika lailla sama kuin nykyisessä 12kk sopparissa on.
Ainoa mikä tökkää, niin on tuo 24kk. Mieluimmin hirttäytyisin 12kk soppariin.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Kesäkuu 30, 2024, 00:31:07 ap
Vastaus #349

Osmo Leikko

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Pörssisähkö toimii, jos voi itse valita käytön ajankohdan.
Meillä on öljylämmitys ja kattilassa 6kW vastus. Kun sähkö on halpaa, niin sammutan polttimen. 6kW riittää kesäaikana tuottamaan lämpimän käyttöveden, paitsi saunomisen aikana. Pesukoneet on käynnissä halvimpaan aikaan.
Toukokuussa veloitettu sähkön hinta oli 3,72 snt/kWh ja perusmaksu 3,95 e/kk. Kulutus 547 kWh ja koko lasku 73,59 euroa.
Omakotitalo otettu käyttöön 1969 ja lämpimiä neliöitä noin 150.
Tämä siis pörssisähköllä.
Meidän tulee olla todella kiinnostuneita tulevaisuudesta, koska joudumme
viettämään siellä loppuelämämme.

Kesäkuu 30, 2024, 10:58:50 ap
Vastaus #350

erkki kuparinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kawasaki A 1 R
     Tässä yhtälössä on jotain mätää ,minulla on ilmalämmitys laite UPOVARI  1986 jossa peruskorjaus sarja 2012  tässä
      200 l yhd. varaaja  ja siinä  1,5 kw. vastus joka kytketään napista pääle jos tarvitaan enempi lämmintä vettä . 36 v.
      aikana ei lämmin vesi ole loppunut jos nappi on ollut pohjassa, norm. kun asumme mummon kanssa kaksin emme käytä
      nappia olenkaan  vaan aamulla 200 l. lämmintä vettä ja se riitää meille koko päiväksi. Esim.  nyt on 200 l. 47,7 ast vettä
      ennustus  illala on 42,2 ast.  tämän verran käytämme lämpöä.   Ehkä me olemme norm. likasempia.  Terv. Erkki  ne lapset
       lapset ne läträä vettä.  Niin pirttini on saman koinen kun sinulla.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 30, 2024, 11:03:58 ap kirjoittanut erkki kuparinen »

Kesäkuu 30, 2024, 11:03:28 ap
Vastaus #351

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyllä tuohon Petri kannattaisi jo tarttua, vaikka on kaksivuotinen. Ei ole
mitään syytä näkyvillä, että tämä sähköhumppa tästä muuksi
muuttuu edes parissa vuodessa.

Tai enhän tiedä kulutustapojasi. Itse nappasin kaksivuotisen juuri siksi, että
täällä lämpö on suoraa sähköä-ja vuoden laskusta muodostuu jopa 80%
juuri siitä touhusta muutamana syksy/talvi/kevätkuukausina. Kesällähän sähköä
ei mene juuri ollenkaan-ja senkin hoitaa aurinkopaneelit-kuten hoitaa
osan tuosta muustakin jopa talvemmallakin.

Mutta ei vaan viitsi-eikä oikein voikaan- juurikaan kulutusaíkoihin vaikuttaa, joten
kiinteällä sopimuksella mennään.

t. Markku

Kesäkuu 30, 2024, 14:48:22 ip
Vastaus #352

Mika Malinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Milnä poika se tein oomilla uuven hirttosilmukan 24kk ajaksi. 4,90/kk ja 8,19 senttiä per kwh. Huomenna alkaa ni kannoin lauteet pihalle ettei perhe lämmitä kalliilla sähköllä ennen huomista. Huomenna vapaapäivä ni laitan takas.

Kesäkuu 30, 2024, 18:13:18 ip
Vastaus #353

Hannu Boman

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Ihan itse :-)
Milnä poika se tein oomilla uuven hirttosilmukan 24kk ajaksi. 4,90/kk ja 8,19 senttiä per kwh. Huomenna alkaa ni kannoin lauteet pihalle ettei perhe lämmitä kalliilla sähköllä ennen huomista. Huomenna vapaapäivä ni laitan takas.

sähko nyt 3.7 c ja huommisiltaan 24:00 asti kalleimmillaankin 4,39c. eli kannatas lämmittää se sauna tänään eikä huommenna jos on pörssisähkö...
@ HBo
Yamaha TX650 -73 & Honda GL 1500 Gold Wing 2000

Kesäkuu 30, 2024, 18:25:28 ip
Vastaus #354

Juha Pohjamo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mulla on pörssisähhkö ja pystyn kohtuullisesti ajoittamaan kulutusta. En lähellekään täydelliseen optimointiin.
Laskin piruuttani 12kk toteutuneen hinnan ja se on provisioineen 8,9c/kwh
Oikeastaan yllättävän kallis hinta. Noi 8+ sentin kiinteät tarjoukset on ihan houkuttelevia siinä mielessä.

ps. Vuoden keskihinnan riitää näemmä pilaamaan kaksi kallista kuukautta. Tammikuun keskihinta oli 14c/kwh ja helmikuu 10c/kwh
Kun nämä sattuvat olemaan myös vuoden kovimman kulutuksen kuukaudet niin koko vuosi muuttuu kalliiksi. Kesällähän keskihnta on 3c luokka mutta se ei pelasta vuotta, koska kulutus on niin pientä.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 30, 2024, 19:09:09 ip kirjoittanut Juha Pohjamo »

Heinäkuu 01, 2024, 07:24:25 ap
Vastaus #355

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuota Juha juuri meinaan.Ei se halpakaan sähkö tilannetta korjaa,jos osuu
väärään kohtaan vuotta...  :D

t. Markku

Elokuu 12, 2024, 22:06:40 ip
Vastaus #356

Juha Pohjamo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jännäksi menee.
Mulla umpeutuu mökillä fortumin kallis määräaikainen sopimus marraskuussa.
Sain jo kesällä äppiin tarjouksen uudesta 2v kiinteähintaisesta joka oli jotain 9c luokkaa. Tarjous oli voimassa muistaakseni heinäkuun loppuun.
En siihen tarttunut kun ajattelin, että katsellaan nyt vielä...

Nyt kun aikani kuluksi tutkiskelin tarjontaa niin yllätuin melkoisesti kun fortum ei tarjoa kiinteähintaista enää ollenkaan.
Valittavana on pörssisähkö, pörssin ja kiinteän yhdistelmä eli Duo tai sitten toistaiseksi voimassa olevan jonka hinta tarkistetaan määrävälein.
Ei näköjään sähköyhtiökään halua sitoa käsiään kiinteisiin hintoihin.

Ps. Tämä päivän iltalehdessä kuluttajaliitto varoitaa juuri näiden duo-sopimuksen riskeistä ja hinnoittelun epämääräisyydestä.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 13, 2024, 08:47:30 ap kirjoittanut Juha Pohjamo »

Elokuu 13, 2024, 08:22:58 ap
Vastaus #357

Kari Tirkkonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mulle tarjottiin pörssin tilalle  DUO:a helmikuussa ja en ottanut sitä kun siinä jotenkin yhdistyy pörssin ja kiinteän huonot puolet. Mulla on sähkölämmmitteinen 110 m2 tupa + 30 m2 talli (+ 5 astetta) ja sähköä menee se 15000 kwh vuodessa.
Vaikka vesi lämpiää yöllä niin nuo keskihinnat on koko ajan olleet enemmän kun tasaisen kulultuksen pörssin keskihinta eli lisämaksu olisi mennyt joka kuukausi.
Eli joka kuukausi olisi ollut DUO kalliimpi kun pörssi, erityisesti nyt kesällä kun pörssi on jotain 4 s ja DUO olisi esim 8+1,5, eihän siitä kesän kulutuksella 500 kwh/kk tule kun "vain" 25 E mutta kumminkin.

Elokuu 13, 2024, 09:36:22 ap
Vastaus #358

Urpo Laine

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jos tuota "epämääräistä" duo-sopparia ajattelee, niin pitää osata ennustaa useampia asioita: säätila päivittäin ja tunneittain ja pörssisähkön hinta samoin päivittäin ja tunneittain.  Seuraavaksi pitää osata laskea noiden perusteella , lukuarvoa tärkeämpi  kuitenkin on lopputuloksen etumerkki.

Mulla on nyt vuoden ollut Helenin vastaava kotona, paras kuukausi -1.7c talvella, huonoin +0,05c kesällä. Sähkölämmitteinen talo. Mun piti kuitenkin lattialämmitystermostaatista pimentää se hintanäyttö, ettei ohjaile vaimon elämää. Vois jäädä ilman ruokaa kalliin sähkön tunneilla.

Elokuu 13, 2024, 13:14:13 ip
Vastaus #359

Juha Pohjamo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mulla on nyt tosiaan katkolla mökin soppari.
Kesällähän sähköä ei kulu juuri ollenkaan ja talvella sähköä kuluu silloin kun puulämmitys ei pakkasten takia riitä. Eli silloin kun pörssisähkö on kallista.
Näistä syistä johtuen mulle pörssisähkö on huonoin ja duo toiseksi huonoin vaihtoehto. Halpoja hetkiä en pääse hyödyntämään mutta saan nauttia kalliimpien päivien kulutushuipuista.

Yhtiön vaihto tästä nyt sitten tuli koska nykyinen yhtiö ei tarjoa kiinteähintaista ollenkaan.