Kirjoittaja Aihe: sähkösopimus  (Luettu 87024 kertaa)

Syyskuu 19, 2022, 16:33:45 ip
Vastaus #210

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jatketaan sähköön liittyen.

Joitakin firmoja on laitettu konkkaan, jotkut on muuttaneet toistaiseksi voimassa olevia soppareita pörssisähkölle.
Aika paljon on talouksia, jotka ovat joutuneet ilman omaa syytään sähköhinnoittelun kiemuroihin ja maksavat siitä jopa niin ison hinnan, että keväällä ei ole luottotietoja ja ulosotossa on paljon velkaa.

Asia, siis sähkö, oli vielä vuosi sitten ihan arkipäiväinen asia, jota jokainen käytti sen enempää pohtimatta.
Jotkut juoksi tarjousten perässä, että tuolla saa 1,2snt/kWh halvempaa sähköä kuin mitä nykyinen firma tarjoaa, mutta kukaan tuskin maksoi sähköstä yli 10snt/kWh.

Miten on vuodessa päädytty sellaiseen tilanteeseen, että se 5snt/kWh maksaakin nyt kalleimpaan aikaan jopa 18 kertaa enemmän (0,9€/kWh).
Miten tähän olisi kukaan voinut etukäteen varautua.

Myönnän, että itse juoskentelin sähkötarjousten perässä ja oma määräaikainen loppui pahimpana mahdolliseen aikaan.
Ehkä joku pelastus olisi ollut, jos olisi paria kuukautta ennen, kuin määräaikainen loppuu, kammannut koko sähkömarkkinan läpi, katsellut tutkinut, vertaillut ja tarkkaan kuulostellut tulevaa. Samalla olisi voinut vaihtaa kristallipalloon paristot.
Mutta kun siihen ei ole ollut koskaan tarvetta, kun sähkö oli aina ollut edullista...tähän saakka.

Jos olisin pysynyt esim. oman pitäjän Lumme energiassa ja olisin vanha asiakas, niin ehkä tilanne olisi toinen ja huoli vähemmän, mutta pörssisähkölle mennään ja sitä valintaa en itse tehnyt

Jotta tuska ei vähene, niin
Suomen suurin lämmityspellettien valmistaja Neova on joutunut lopettamaan pellettien kuluttajamyynnin tältä talvelta.
– Viime perjantaina jouduimme lopettamaan myynnin uusilta asiakkailta, Neovan pellettiliiketoimintajohtaja Jarkko Kaattari sanoo.

https://yle.fi/uutiset/3-12629614

Paikallisaviisista kopioitu, koska maksumuuri:
Polttopuukauppa alkoi vuonna 2009, kun Purontauksen Karvilan lapsuudenkodin naapurissa jäi osaava mies ilman töitä. Purontauksella oli metsää, traktori ja idea polttopuun myynnistä. Hän tuumasi, että polttopuuhommat työllistivät naapurin ja hän saa metsälle hyötykäyttöä.

– 2009 mietin, että fiksumminkin klapikauppaa voi tehdä. Löysin Puolasta klapisäkin, joita sitten tilasin Suomeen. Idea oli tehdä koneellisesti ilman käsiä puut säkkeihin ja tänne Espooseen. Siitä syntyi uskollinen asiakaskunta. Ei tämä ole mikään bisnes, vaan ehkä enemmän harrastus,

– Lämmitti sydäntä, kun Hesari kirjoitti äsken otsikolla: isänmaan puolesta klapeilla Putinia vastaan. Ollaan siis nyt isänmaan asialla!

Purontaus ei väitä olleensa ensimmäinen, mutta sanoo hänen aloittaessaan klapien säkkimyynnin silloin, kun se oli vielä hyvin harvinaista Suomessa.

Puukauppaa hän ei varsinaisesti yritä kasvattaa, vaikka kysyntä polttopuille on nyt suurempi kuin ehkä koskaan.

Kokenut sarjayrittäjä näkee silti, että polttopuu voisi olla paljon nykyistä parempi bisnes. Hän heitti viikko sitten viikonloppuna Karvilan Panimon Elonkorjuumarkkinoilla idean, että jospa Enonkoskella toimivat polttopuuyrittäjät yhdistäisivät voimansa ja alkaisivat viedä puuta yhdessä pääkaupunkiseudulla, jopa vientimarkkinoille.

Hän ei vielä osaa arvioida, miten ehdotus on kylillä otettu vastaan. Hän lupaa kuitenkin tarjota halukkaille yrittäjille tietotaitoaan ja kontaktejaan vaikka vientiin saakka, jos kiinnostusta löytyy.

Saksassa kuulin äskettäin, että heittokuutiosta polttopuuta tarjottiin 300 euroa, hän vinkkaa.

https://www.ita-savo.fi/paikalliset/5351523

Suomessa polttopuu on siis yrittäjän mukaan aivan liian halpaa...
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Lokakuu 11, 2022, 21:40:48 ip
Vastaus #211

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Katselin taas sähkösoppareita ja 2 vuoden määräaikaisen sopparin hinnat pudonneet n. 2,5snt
Nyt halvin on 30.76 snt/kWh, kun vielä pari viikkoa sitten halvin oli n. 33.00 snt/kWh

Jatketaan seuraamista.

Lokakuu 25, 2022, 21:45:53 ip
Vastaus #212

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kohti pörssisähköä on meno, varsinkin, kun monikaan sähkönmyyjä ei tee enää toistaiseksi voimassa olevia soppareita, saati määräaikaisia.

Rajuja korotuksia sähkölaskuihin.
Lumme Energia nostaa toistaiseksi voimassa olevien sähkösopimusten kiinteää hintaa 44,90 senttiin/kWh.
Lokakuun alusta alkaen hinta on ollut 22,90 senttiä/kWh, joten korotus on 51 prosenttia.

Helen nostaa toistaiseksi voimassa olevien sopimusten kiinteää hintaa 38,34 senttiin/kWh.
Loka-marraskuussa hinta on 23,21 senttiä/kWh, joten korotus on 60 prosenttia.

https://yle.fi/uutiset/74-20002399

Lokakuu 25, 2022, 23:21:01 ip
Vastaus #213

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Eikhän tuossa selvä taktiikka ole lumesähön myyjillä niiko muillakin.  Toistaseksi voimassa olevat pitäs saaha pörssisähköön kaikki.  Jos myyt jotakin 45 sentillä, mistä ite maksat 25 senttiä, ei se oo huonoa kauppaa.  Mutta kun et voi sitä hetkessä nostaa sitä toistaseksi-hintaa, otat riskin; jos se pertale nouseekin vaikka kuinka ja paljon se ostohinta.  Eli voit voittaa 20 senttiä per kilowattitunti, tai joutua hetken aikaa myymään tappiolla, jonka suuruutta et tiedä.  No jos saat asiakkaan pörssisähköön, eli asiakas maksaa sinun ostohintasi + muutaman sentin kilowattitunnilta katetta, ei oo suurien voittojen mahollisuutta, vaan eipä pääse tappiotakaan syntymään.  Haluavat varmistaa oman hengissä pysymisensä, vaikka vähän nuukailemaankin joutus entisen röystäilyn sijaan.  Kun nostaa riittävästi toistaseksi-asiakkaille hintaa, ni kait ne sitten pörssisähköön hyppää...

Tuntipörssiin ja yöelämään siirtyminen vois olla kova sana, ja ne riittävät kivikasat, mihin lämpövä ajettas talteen pitkin yötä...

PS.  Kävelin jonniin aikaa tuossa pihalla sen Makitan perässä, ja pitkään pikkusen vihotellut selkä äity johonkin noidannuoleen tahe iskiakseen tai johonkin, aika loivilla liikkeillä joutuu nyt asentoa vaihtamaan.  Eiköhän tuo tuosta tokene, onneks ei oo mikkään pakko mittään tehä ainakaan lyhyemmällä tähtäimellä.  Makitan perässä käveleminen ei ollu hyväksi sen salavanlehti rojektinkaan kannalta, ei tään päivän paiste ollu kuivattanu ku päällimmäiset, alempi kerros ei hievahtanukkaan hiekalta Makitan pussin suuntaan, siinä ovat märkänä liiskana pihassa kiinni.  Kuivat lehet kyllä ruohonleikkuri imasee kerta-ajolla kaikki sinne pussiinsa, eikä kivet tuu mukana niiko perinnemenettelyssä eli haravoijessa.

Ja tuon patterikäyttösen leikkurin hankinta oli yks onnistuneimpia ratkasuja, sammaa luokkaa ko viime vuoden lopussa tehty neljän vuoden sähkösopimus!
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 26, 2022, 10:05:29 ap kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Lokakuu 27, 2022, 16:46:03 ip
Vastaus #214

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tää meijän ja Petrin kotisähköyhtiö, Lume-energia tai joku sellanen, nostaa toistaiseksi-sopimuksissa joulukuun alusta sähkön hinnan johonkii 45 sentin hujakoille kilowattitunnilta, niiko Petri tuossa muutama viesti ylempänä linkkas.

Mie oon kuunnellu sekä täällä Mikkelin seudulla että siellä Savonlinnan seudulla ihmisten valittamista jo vuoskausia siitä, että miten voip sähkön siirto maksaa enemmän ko ite sähkö?  No on se valittaminen kannattanu, nythän se asia korjaantuu!

jaakkovaakko
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 27, 2022, 17:26:40 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Marraskuu 11, 2022, 19:10:48 ip
Vastaus #215

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kuka täällä komentaa?
Ketä täällä totellaan?
Kahta suurta jumalaa, ahneutta ja rahaa

Jouni Hynynen.

https://yle.fi/a/3-12675407

Marraskuu 11, 2022, 19:55:53 ip
Vastaus #216

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Ja ihme tapahtuu, Vaasansäkö pudottaa vakituisten asiakkaiden hintoja.

Marraskuu 11, 2022, 23:16:55 ip
Vastaus #217

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ja ihme tapahtuu, Vaasansäkö pudottaa vakituisten asiakkaiden hintoja.

En usko, ellei löydy linkkiä aiheeseen.

Marraskuu 19, 2022, 12:40:06 ip
Vastaus #218

Juha Pohjamo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Varoituksen sananen esimerkin valossa.

Mulla on ollut mökillä toistaiseksi soimassa oleva soppari ja nyt yhtiö ilmoitti, että joulukuun alusta hinta on 53 senttiä/kwh
Fortum tarjoaa 2v sopimusta 25 senttiä kwh. Päätin hypätä kelkkaan.

Tein sopimuksen netissä ja täytin kaikki kaavakkeen kohdat ja laitoin ruksin myös siihen missä kysyttiin onko minulla kohteeseen tällä hetkellä voimassa oleva sopimus.
Kun sopimus sitten putkahti näkyviin fortumin sovellukseen niin melkein sattumalta huomasin, että käyttöpaikkanumero ei näytä tutulle.
Kirjauduin fingridin järjestelmään josta ilmeni, että minulla on kysiseen osoitteeseen nyt kaksi sopimusta eri käyttöpaikkanumeroilla.
Toisen vuosikulutus 1500kwh ja toisen 17000kwh.

Korvessa kun ollaan niin useamman kiinteistön postilaatikot on vierekkäin ison tien varressa ja kaikilla sama postiosoite.
Tästä johtuen olin tehnyt sähkösopimuksen jollekin toiselle samalla osoitteella olevalle kiinteistölle jonka sähkönkulutus on kymmenkertainen omaani verrattuna.

Asia oikeni puhelinsoitolla asikaspalveluun mutta kovasti hämmästytti, että pystyn vahingossa kaappaamaan toisen kiinteistön sähkösopimuksen.
Miksei sopimusta tehdessä käytetä käyttöpaikkanumeroa kohdentamiseen.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 19, 2022, 17:51:12 ip kirjoittanut Juha Pohjamo »

Marraskuu 19, 2022, 13:46:55 ip
Vastaus #219

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Miula on pörssisähkö ja tuli sähkölasku
Lokakuun keskihinta 15,86snt/kWh

Marraskuu 19, 2022, 17:37:41 ip
Vastaus #220

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mielenkiintoinen juttu:
Laki takaa oikeuden ”kohtuuhintaiseen” sähköön – nyt Energiaviraston pitäisi määritellä, mitä se tarkoittaa
https://yle.fi/a/3-12677759

Niin.
Paljon maksaa kohtuuhintainen sähkö?
On muuten erittäin hyvä kysymys ja luulen, että siihen on todella vaikea antaa yhtä lukua.

Marraskuu 19, 2022, 21:43:21 ip
Vastaus #221

Viljo Lahma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Allegro con moto
Miula on pörssisähkö ja tuli sähkölasku
Lokakuun keskihinta 15,86snt/kWh
Mistä löytyy tuollainen Miula pörssisähkö? Löytyykö linkkiä aiheeseen?
"Pidämme kaikki moottoripyöristä jossain määrin"
Bob Dylan: No Direction Home

Marraskuu 20, 2022, 00:31:50 ap
Vastaus #222

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Pörssisähkön keskihinta vois olla lokakuussa ollu esimerkiks kaks senttiä per kilowattitunti.  Ostettuna keltä hyvänsä pörssisähkön myyjältä.  Siinähän on kyse ainoastaan siitä, millon sitä sähköä on käyttäny.

Marraskuu 20, 2022, 06:54:11 ap
Vastaus #223

Ari Nieminen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kesällä minulla oli hinta 14 sent. syyskuussa tuli ilmoitus 24 sent ja heti perään että 1 . 11 52 sent Minusta tuntuu että nyt menossa kaikkien aikojen kusetus siksi että valtiovalta saisi lainojaan ja tai lisää maksetuksi

Marraskuu 20, 2022, 08:52:43 ap
Vastaus #224

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Sähkölaskussa on loppusumma ja käytetyt kiloWatit.
Keskihinta on saatu jakolaskulla ja se on merkittynä laskussa.