Kuka ei kilpailuta tai vahi sähkösopimustaan, on joko rikas, laiska tai muuten vaan pölvästi. Luulisin, että tuo viiminen.
Ainakin miun tapauksessa. Oon nimittäin maksanut sähkölämmitteisessä omakotitalossa asujana sähköstä pyyvetyn hinnan, eli jonkun aatamin aikasen sopimuksen mukaan, tähän päivään asti. Puhelinmyyjille oon sanonu, että ei maksa vaivaa. Joku vajjaa viis vuotta sitten kerran käin sopimuksen sen verran läpi, että katoin ettei siinä oo merkittävästä kyse, sillosilla tarjoushinnoilla. No nyt on viikon aikana soitellu usseempi myyjä, ni vihon ja viimein nostin kissan pöyvälle. Katoin parin vuoden kulutukset; 16 - 17 tuhatta kilowattituntia per vuosi; mihinköhän se mennee, vuotaakohan meillä letkut?
Kotimaan energia (fortumin tytäryhtiö) ja ite fortum oli ne soittelijat, jälkimmäisen tarjous kokonaisuudessaan ois ollu meille karvan edullisempi. Soitin kuitenkin paikalliselle lume-energiakauppiaalle, eli annoin vanhalle sopimuskumppanille mahollisuuden. Nuohan ei oo ihan itekseen selviä asioita, on kuukauven keskihinnan mukasta pörssisähköö, tuntihintasta pörssisähköö, ja erikokosia perusmaksuja. Ja tietysti tuulisähköö, vesisähköö, kiinteehintasta sähköö, kuukaussopimusta tiettyyn maksimikulutukseen asti; katkeekohan tuossa viimisessä sähkön tulo letkusta, kun kiintiö on käytetty? Toisaalta ois tehny vähän miel vaihtaa sen takia, ko on maksettu vuostolkulla sikahintaa, mutta kun ei se toisaalta oo sen myyjän vika, vaan ostajan. Niin samassa lumeessa mennään, mutta nyt pörssisähöllä. Kuukauven keskihintasen mukaan.
Edullisinta ois hakkee ite ämpärillä pörssistä tuossa neljän ja puol viijen välillä aamuyöstä aina seuraavan päivän sähöt, tai se ois lähes ilmasta silleen just nyt, niiko öljykii ameriikan markkinoilta...
Saa nähä mite tässä käyp, sijoitusmarkkinoilla oon ollu aika haka löytämään ostaissa ne osakkeet, mitkä seuraavaks romahtaa alas, tai myyvessä löytämään ne, mistä ois seuraavalla viikolla saanu paljon enemmän...
- ihmettel finanssiasioita jv -