Tosiaan hain eilen pyörän halavalla ja olen kovin toiveikas sen suhteen. Pyörä on siisti, siinä on kaikki osat vilkkurelettä lukuun ottamatta paikallaan, eikä toisaalta ole mitään hirveitä viritelmiä. Hyvänä plussana Jawan latausmittari. Sähköt on alkuperäiset kuusivolttiset, ilmeisesti jokseenkin kehnot, mutta tässä yksilössä näyttävät sinänsä toimivan. Ehkä niiden kanssa pärjäilee, tai se on ainakin nyt alkuun tavoitteena. Jos on ongelmaa harmiksi asti niin sitten vasta päivitetään.
En ole ennen tainnut Jupiter 3:a lähemmin tarkastellakaan. Hyvän näköinen pyörä, tai ehkäpä parempi sanoa, että tavallaan hyvän näköinen. Muotoilu on asiallisen ankeaa neuvostoliittolaista 1970-luvulta. Virallista meininkiä, mutta kyllä sen suunnittelijalla on ollut silmää ja ajatusta hommassa. Pyörässä on jotain mukavan näköisiä yksityiskohtia ja tankki, vaikka onkin aika möllikkä, on kuitenkin omalla tavallaan viehättävän muotoinen. Näkee, että neuvostoliittolainen teollinen muotoilu on suuntautunut kaksipyöräisissä enemmän käyttöesineiden maailmaan kuin räyhäkkyyttä tavoittelevaan huvitteluajoneuvojen luokkaan. Vaaleansininen ja valkoinen ovat hillittyjä värejä, eivät varmasti kaikkien mieleen, mutta itse kyllä tykkään. Väri on alkuperäinen ja hyväkuntoinen. Pientä ruostepilkkua siellä täällä, mutta hyvin hienolla vesihiomapaperilla tai sitruunahappogeelillä kun varovaisesti poista niin kyllä tulee siisti. On niin siisti, että pitää säilytys miettiä kuntoon. Edellistä, ruosteista IC:tä olen pitänyt paljolti säiden armoilla, mutta tämän pyörän kanssa ei tule kysymykseen.
Myyjä oli entisen omistajan veli,nyt jo vanha mies. Itsekin ollut aikanaan innokas motoristi, mutta tällä pyörällä ei ole ajanut kuin kolme metriä. Pyörä on ollut samassa perheessä uudesta asti ja äijä oli kova puhumaan. Varmasti löytyisi tarinoita pyörästä, mutta en niitä eilen ehtinyt järin paljoa kuuntelemaan. Voi olla, että käyn tarinoimassa kunhan saan IC:n tien päälle.
Jos on hyvää, niin onpahan pahaakin. Pyörän rekisteriin saaminen tulee vaatimaan pään raapimista ja soveltamista, mutta eiköhän se onnistu. Koko historia on tiedossa, mutta alkuperäinen omistaja paukutti kahteen samanlaiseen pyörään samat numerot. Piti toisessa kesä- ja toisessa talvirenkaita. Toinen pyöristä on myyty aiemmin ja ei ole tiedossa onko se rekisterissä. Pitää aloittaa näiden asioiden selvittely pikimmiten.