Kirjoittaja Aihe: Veneen päävirtakatkaisin  (Luettu 13971 kertaa)

Kesäkuu 01, 2019, 18:25:36 ip
Vastaus #15

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Kaveri osti jonniin aikaa sitten historic ralliin volovon. Auto oli muuten tehty tosi hyvin, johdotukset oikein, sammutus järjestelmät yms...yms turvalaitteet. Mutta yksi asia pisti ihan ekana silmiin.
 Akun navat ei ollut suojattu mitenkään. Täysin paljaana ja navat hyvin liki konepeltiä. Jos olis nojannut konepeltiin vähän reilummalla painolla tai pyörähtänyt sopivasti, niin olis kuulunut se iso räps. Akku konehuoneessa. Nyt ne navat on suojattu niinku pitääkin.

Kesäkuu 01, 2019, 18:43:14 ip
Vastaus #16

Jarno Malmberg

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Juu ja jos sitä AKK:n bibliaa luki ihan tosissaan aikoinaan ni siellä joskus taidettiin esim. kansallisen F-ryhmän kohdalla lukea. Joteskin näin... Jos akku pidetään omalla paikallaan sitä ei tarvitse koteloida. Eli mersua, e36bmw ja vanhaa kunnon kuplaa tämäkään ei ihan pilkkuja viilaten koskisi? Mutta aikoinaan vähän hirvitti kun työtoveri laittoi vanhan carinan pellin alle toyotan 4a-ge:n. Ja siinä oli bensapumppu aina päällä kun oli virrat päällä. Itsellä oli Opel Mantassa bensapumpun rele kierroslukumittarin takana joka  taas sai tietonsa laturilta. Eipähän ois ainakaan jääny bensapumppu huutaan jos ois kuskilta suistumisen jäljiltä taju pois ja virrat jääneet päälle.

Kesäkuu 01, 2019, 18:52:54 ip
Vastaus #17

Jouko Kuisma

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Lainaus
Itsellä oli Opel Mantassa bensapumpun rele kierroslukumittarin takana joka  taas sai tietonsa laturilta. Eipähän ois ainakaan jääny bensapumppu huutaan jos ois kuskilta suistumisen jäljiltä taju pois ja virrat jääneet päälle.
Saiko bensapumppu virtaa myös starttiavaimelta, että sai koneen käyntiin ( jos kaasutin oli tyhjä)?

Kesäkuu 01, 2019, 19:38:08 ip
Vastaus #18

Urpo Laine

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Pensapumpun kytkimenä (ON)-OFF-ON, jolloin rele ohitetaan palautuvalla asennolla, noin olen nähnyt tehdyn. On myös aikareleellä tehty muutaman sekunnin  ohitus lukitusreleelle.

Kesäkuu 01, 2019, 19:42:49 ip
Vastaus #19

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Ma vaha luulen että kytkin toimii niin että kun tota punasta nappulaa painaa niin tota pientä johtoa pitkin menee ECUlle käsky joka sammuttaa mootorin ja sieltä tota toista pientä piuhaa pitkin tulee käsky tolle lootalle että katkaseppa sähköt akulta.Tarkistan asian kun käväisen kisatallilla seuraavan kerran.
Yamaha TR1 -81 / Green Mystery
CanAm Spyder RT -13
CRESCENT Elda E-Going
Triumph CSD -29
Triumph TigerCup -62
NSU Sportmax Streetreplica -58

Kesäkuu 01, 2019, 21:48:01 ip
Vastaus #20

Jouko Kuisma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Niinpä tietenkin; nyt eletään tietotekniikan aikaa.
Minä elän vielä museoautoissa.

Kesäkuu 01, 2019, 22:10:39 ip
Vastaus #21

Pertti Rintamaki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Ma vaha luulen että kytkin toimii niin että kun tota punasta nappulaa painaa niin tota pientä johtoa pitkin menee ECUlle käsky joka sammuttaa mootorin ja sieltä tota toista pientä piuhaa pitkin tulee käsky tolle lootalle että katkaseppa sähköt akulta.Tarkistan asian kun käväisen kisatallilla seuraavan kerran.
Menee aivan liian monen muuttujan kautta, että voitaisiin puhua päävirtakatkaisijasta.

Kesäkuu 01, 2019, 23:27:34 ip
Vastaus #22

Jouko Kuisma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Menee aivan liian monen muuttujan kautta, että voitaisiin puhua päävirtakatkaisijasta.
Saattaa olla, ettei tuollaisissa paikoissa luoteta tekoälyyn, tai ei ainakaan pitäisi.

Kesäkuu 02, 2019, 06:35:05 ap
Vastaus #23

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Niinpä tietenkin; nyt eletään tietotekniikan aikaa.
Minä elän vielä museoautoissa.
Tuossa minun museoautossa on inertia kytkin ihan vakiona. Se sammuttaa kaiken virran konehuoneesta/eculta kun auto/inertiakytkin saa riittävän kovan täräyksen. En tiiä löytyykö nykyautoista samanlaisia kytkimiä, mutta minun mielestä se on erinomainen ja viisas keksintö, kolaritilanteessa turvallisuuden kannalta. Täysin mekaaninen kytkin.
 Tosin vanhemmiten niistä saattaa kuulemma kuoleentua se loota, ja auto sammuilee itsekseen, joten siinä vaiheessa se ei olekaan enää niin erinomainen keksintö? Mutta silloin se vika on taas helppo paikallistaa oireiden perusteella ja se kytkin on muutenkin helpolla paikalla tarkastaa, ja sen inertiakytkimen napin saa "teljettyä" on-asentoon.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 02, 2019, 06:37:40 ap kirjoittanut tuomo jylha »

Kesäkuu 02, 2019, 10:21:38 ap
Vastaus #24

juha p salonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
joo,vanhasta työpaikasta tuli mieleen juttu jossa jagge oli lapissa ajellut huonommassa maastossa ja siihen sammunut ja hinurilla Tampereelle           
kesti aikansa ennenkuin se vika löytyi,merkistä oli vielä vähän kokemusta vaikka huolto olikin,ei ollut omistaja kovin iloinen siitä kytkimestä

Kesäkuu 02, 2019, 10:31:56 ap
Vastaus #25

Jaakko Latvanen

• Vieras
Vanhaan ja hyvään? aikaan Neuvostoliiton silloinen restentti popkorni tai joku sinne päin vieraili Suomessa, ja isäntänsä Kekkosen kanssa vierailivat mm. Imatralla Kusetin papertehtaalla.  Tuon vierailun seurauksena tehtaalle tuli johdon käyttöön neuvostoliittolainen loistoauto, oliko ne zilejä vai mitä merkiltään?  Puhuttiin lahjotuksesta, saatto siihen jottain vasta- tai vihtakauppoja liittyä?

No siitä autosta kerrottiin, että siinä oli ovissa sähkölukot, ja ois jossain tilanteessa jääny herrakuorma autoon ja ovet lukkoon, eikä auki millään.

Tään kerto muistaaksein yks karjalainen, sodassa ansioitunut ja sodan seurauksena kotinsa ja maakuntansa menettänyt yrittäjä, jonka poliittinen asenne ja ryssäviha ylittivät esimerkiksi minun arvoni vielä ojan kautta oikealta ohi koukaten että on varmasti tosi.  Enkä oo satavarma, että muistanko ees oikein...

Tärinäkatkasijasta ei kertonu kuitenkaan se tarina mittään, liekö tsilissä sellaista ollut?

jaakkovaakko

Kesäkuu 02, 2019, 15:31:21 ip
Vastaus #26

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
joo,vanhasta työpaikasta tuli mieleen juttu jossa jagge oli lapissa ajellut huonommassa maastossa ja siihen sammunut ja hinurilla Tampereelle           
kesti aikansa ennenkuin se vika löytyi,merkistä oli vielä vähän kokemusta vaikka huolto olikin,ei ollut omistaja kovin iloinen siitä kytkimestä

Kun avaa pelkääjän oven niin se on siinä koetaulun ja pilarin välisessä nurkassa. Nappi nousee ihan sormin ylös. Voi toki roudata hinurilla korjaamolle jossa nostavat sen napin ylös, tai vaihtoehtoisesti nostaa itse? N. 2 sekunnin työ, sis. oven avaamisen.

Vaan jos ei tiennyt missä se sijaitsee, tai ylipäätään tietoa koko kytkimestä, niin eipä siinä muukaan ole auttanut? Ihmettelin sitä punaista nappia ensin itsekin että mikähän liekään? Ja kun luin manuskasta, niin sen käyttötarkoitus selvisikin siinä. Eipä siihen silmä oikein satu, jos ei tiedä mitä etsiä. Napin ympärille ei tietenkään lue yhtään mitään.  :-[

Kävinpä oikein pihassa vilkaisemassa ja se nappihan onkin musta, niin että sitä huomaa vielä vähemmän. Kuvassa keskellä oleva loota, ja käyttönappi sen päällä. Jos joku muukin lukija sattuu painimaan edellä mainitun ongelman parissa ja kottero hyytyy yllättäen kesken ajon?

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 02, 2019, 15:48:24 ip kirjoittanut tuomo jylha »

Kesäkuu 02, 2019, 17:06:16 ip
Vastaus #27

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Sierrakuskit löytää saman napin vararengaskotelosta, joka aiheutti ongelmia ennen internettiaikaa.
Aiheuttaa se toki ongelmia internettiaikana, mutta tiedon jakaminen ja etsiminen on paljon helpompaa ja nopeampaa nykyään.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Kesäkuu 02, 2019, 18:25:52 ip
Vastaus #28

Risto Sollo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mamu
Pösö 206:ssa napikka taitaa sijaita konehuoneessa,M.O.T.... :D

Kesäkuu 02, 2019, 18:58:38 ip
Vastaus #29

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Moro

Saattaa olla, ettei tuollaisissa paikoissa luoteta tekoälyyn, tai ei ainakaan pitäisi.

Juuei ainakaan missään työkoneissa tai konepajatehdasvehkeissä sun muissa ropoteissa kelpuuteta hätäseis-nappulaksi muu kuin sellainen joka katkaisee ohjaukset suoraan. Jos on tietokone ja/tai softaa välissä, on pirunmoiset selvitykset tehtävinä eikä se siltikään ole ”oikea” hätä-seis.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”