Asiaa Martti puhuu.
Omista lähtökohdistahan se äänestämisen ja itselleen
tärkeäksi kokemiensa asioiden kirjo syntyy.
Otan esimerkiksi vaikkapa tuon paikallisen sopimisen-sitä
on kumminkin jo vuosia firmoissa harjoitettu.
On aivan selvää,että se vaikuttaa asiaan suhtautumisessa ensinnäkin
siinä,kummalla puolella pöytöää on sopijapuolena ollut.Melkoinen ero fiiliksissä,
vaikka samaa asiaa siinä huoneessa yritetään-eli paikallista sopimista.
Sama vaikka kikyn kanssa-aivan eri fiilikset,jos on sanomassa: Rupeas tekemään 3 päivää pakkotalkoota minulle-tai
että jaha-tehdäänpä nyt pakolla kolme talkoopäivää,kun niin juuri johtajan suulla paikallisesti "sovittiin"...
Tai päättymätön palkkamaltti...Tai palkallinen kesäloma...tai sairausloma palkallisena...on niissä
termeissä vivahteita riippuen siitä,kuka asiaa pohtii-ja miksi.
No joo-kukin tyylillään sunnuntaina-ja valvotaan kunnes alkaa olla sävelkuviot selvillä.
t. Markku
Minä ihmettelin miksi tv:ssä, kuten täälläkin paikallinen sopiminen koetaan synonyymiksi palkanalennuksille, yms etujen leikkauksille?
Tuleeko se siitä, että on saavutetu jotain itselle kuulumatonta hyötyä, jonka menettämistä pelätään?
Minä olen ymmärtänyt, että paikallinen sopiminen merkitsee joustoja molempiin suuntiin.
Hyvässä tilanteessa maksetaan ylimääräisiä lisiä, kuten kk-tason toimitustarkkuusrahoja, vuosibonuksia yms lisiä. Huonoina aikoina niitä ei sitten makseta. Tilille tulee vain normaali palkka, tai yhdessä sovittu alennettu palkka.
Tällaistatapaa olen itse tottunut noudattamaan, mutta en vielä ole kertaakaan joutunut lomauttamasn ketään.
Enkä alentamaan palkkoja.
Kenenkään palkkaa ei Suomessa voi alentaa ilman lainmukaista perustetta!
Noilla periaatteilla olen aina saanut parhaat tekijät ja vaihtuvuus on ollut erittäin alhainen.
Aloittaessani firmassa porukkaa oli 37 henkilöä, nyt 300 Suomessa ja toinen mokoma ulkomailla.
Itse olen ollut pois noista kuvioista kohta 2 vuotta, mutta nykyjohto toteuttanee samaa periaatetta.
Toki jos menee töihin johonkin piemeää työtä teettävään ja maksavaan firmaan, ei voi odottaa mitään muutakaan, kuin laittomuuksia.
Ellämä on valintoja laillisuuden ja laittomuuksien välillä!