Ei tää nyt elämää suurempi kysymys ole, mutta aloin ihmetellä ommaa muistia. Kun mielestäin olin Keskon palkkalistoilla sen idean esittelyn aikoihin, ja keskolainen olin 80-luvulla. Tämmöstä tietää Vikipedia:
"Pirkka on Keskon omistamien päivittäistavaraketjujen tuotemerkki, kaupan oma merkki.
Ensimmäiset Pirkka-tuotteet tulivat markkinoille vuonna 1986.[1] Helmikuussa 2013 Pirkka-tuotteita oli yli 2200.[2] Keskon Pirkka-tuotemerkillä valmistamista tuotteista noin 80 % on elintarvikkeita.[2]
Pirkka on mukana patentti- ja rekisterihallituksen ylläpitämässä Laajalti tunnettujen tavaramerkkien luettelossa.[3]"
Nyt on kahesta paikasta asia todistettu, miun muistista ja Vikipediasta. Eli ei vieläkään mittään varmaa tietoa... Sitä en eppäile, etteikö se oo tällä vuostuhannella ollu Pirkassa just noin; siinä on toimittaja muuttanu se alkuperäsen lypsyhanskamerkin sellaseks, minkä tään ajan ihmiset tunnistaa. Jutun glue ei siitä huonone, vaan päinvastoin paranee.
Ja siks vain lähin tietoa hakemaan, kun aloin eppäillä oman muistin taas kerran keksineen jottain omiaan. Sillosessa Keskon johdossa oli joku, joka ei oikein ollu sen tuotemerkki - omamerkki ajattelun takana. Jossain saunaillassa oli tarjonnu - talon ommaa väkeä vain läsnä - Pirkka-konjakkia. Se oli koskenkorvaa konjakkilaseissa. Tai sitte kyseinen herra oli koko idean isä; saahaan myydyks kossua konjakin hinnalla tällä konstilla... Tää tarina on se, minkä johosta oon muistavinnain, että olin ite Keskon palkollisena siihen aikaan, kun Pirkka-tuotteet keksittiin; siis en ollu tuossa saunaillassa, se oli isojen herrojen touhuja, mutta joku tarinaa talon sisällä kerto.
jaakkovaakon muistitesti oli tää...