Kerroppas Markku kun saat tuon Sveitsin-tuonnin selvitetyksi, alkoi kiinnostamaan.
Euroopan vapaakauppa-alueeseen kuuluvat EU-maat ja EFTA-maat. Eftaan kuuluu EU:n ulkopuolelta Norja, Islanti, Liechtenstein ja Sveitsi. Sveitsissä pidettiin kansanäänestys, jonka perusteella Sveitsi ei kuulu tähän ETA:han eli Euroopan vapaakauppa-alueeseen. Sveitsi teki kuitenkin suoran sopimuksen EU:n kanssa, mikä minun ymmärrykseni mukaan on samanlainen vapaakauppasopimus kuin EFTAn ja EUn välinen.
Mitään tulleja ei minun mielestäni tällä alueella tarvitse maksaa, ja vaarallisten aineitten selvityksiäkin koskevat määräykset ovat lievemmät kuin ns. EU:n ulkopuolisten alueiden tuonnissa. ALV:n osalta en löytänyt tietoja. EU:n alueelta tuotaessa ei yksityisen ihmisen tarvitse ALVia enää maksaa, idea on että se maksetaan kerran siinä maassa, mihin ensimmäiseksi EU alueella tulee, tai yksityinen myyjä on sen maksanut ostaessaan EU maassa, ja toista kertaa ei peritä, vaikka ALV-prosentit poikkeavatkin EU:n sisällä (tosin ei enää kovinkaan paljoa). EU:n alueella mielestäni ALV-käsittelystä on aina myyjä vastuullinen, ei tarvitse ostajan huolta kantaa.
Eli nyt teet Markku yhteisölle palveluksen; vaikka se kipale tulisi vahingossa tullin ohi, niin kiltisti menet selvittämään, paljonko tästä saa tullia tai ALVia maksaa...
Norja ja Sveitsi minun käsittääkseni maksavat jotain korvauksia EU:lle, jotta saavat kuulua vapaakauppa-alueeseen. Kauppa sujuu kuten olisi jäsen, mutta päättäviin elimiin ei ole pääsyä, ainakaan välittömästi. Taustavaikuttajia voivat silti olla, näin luulen.
Nämä jonkun tason arveluja, kivenkovaa lakitietoa ei minulla ole. Jos jollakin on, mielelläni kuulisin.
jaakkovaakko