Kirjoittaja Aihe: Sähkötoimisen seisontajarrun vian korjaaminen  (Luettu 37225 kertaa)

Joulukuu 12, 2018, 08:27:48 ap
Vastaus #105

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Nyt on Veikko huoleton, jarru toimii, rahat menneet on....kaikki toimii nyt. Kiitos Toyota huollolle.

Otin jarruvempaimet muistoksi, kaikki tuli uutta, vaijeita myöten.

Laatikossa oli varoitus. Caution! Highly sensitive electronic equipment. Erittäin herkkiä elektronisia laitteita.

Öhöhöö? Siis maksoiko nuo kuvan helyt luokkaa 3000e? Vai laittoiko ne
kaikki jarruosatkin uusiksi siellä auton takapäässä?

t. Markku

Joulukuu 12, 2018, 09:55:35 ap
Vastaus #106

Erkki Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Napakelkkamopoilija
Jarrumötikkä purettuna, en usko että tuota osaisi kukaan korjata. Jos osaakin niin missä hän testaa sen?

Hintaa soviteltiin jotenkin kohtuulliseksi, työtä vian etsimiseen ja osan vaihtoon meni kymmenen (10) tuntia. Täysi veloitus olisi ollut työstä 890 euroa.

Jarruosia ei uusittu muita kuin kuvassa näkyvät

« Viimeksi muokattu: Joulukuu 12, 2018, 10:05:02 ap kirjoittanut Erkki Korhonen »
Napahulluna on hyvä olla.

Joulukuu 12, 2018, 10:35:44 ap
Vastaus #107

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Nuo pintaliitos komponentit on monelle tekemätön paikka vaihtaa, itse muutaman vaihtanut yliopistolla mutta silloi oli varma tieto mikä osa. Väittäisin ettei sielä merkkihuollossakaan ole mitään testeriä erillisosien testamiseen vaan vaihdetaan kaikki. Esimerkiksi Mazdassa on konepellin alla sulakelaatikko josta ohjekirjasta tarkka selitys mutta kuskin sivulla toinen ja ohjekirja käskee vaan vaihtamaan palaneet sulakkeet, sielä on kymmenkuntaa tyhjää ja on pieni epälys että jotain hienoa on poistettu ottamalla proppu pois. Kyllä kiinnostaisi mitä., ainakin kakella lukitessa ei kuulu ääntä mitä en kaipaa.

Tuo sähkötoiminen käsijarru herättää ajatuksen mitä tapahtuu jos mäki parkissa loppuu virta, pysyykö paikoillaan. En epäile et se akkua syö kokoajan mutta josko laukeaa vapaaksi ihan Black outissa. Otan osaa noin kalliin osan korjaamiseen, mulla se jokin boxi maksoi mansikoita ja se vaan pimensi valot, vilkut, yms. Korjaamolla sanottii et moottorin ohjaus boxi vasta olis maksanut mutta niitä netistä noin 300€ hintaan sais jopa viritettyjä, jos vaihdan vielä autoa katon kyllä tarkkaan mitä se on syöny ettei tommosia laskuja tule.

Joulukuu 12, 2018, 10:42:46 ap
Vastaus #108

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Taitaa Henkan tapauksessa olla edessä vaihto vanhempaan.Jotenkin näyttää siltä,että
ilman sähköä ei autossa saada toimimaan kohta mitään.

Ja mikäpä siinä,jos toimisikin-vaan joskus tulee kalliiksi,että toimisi.

Eilen mainittiin uutisissa,että jenkit kehittivät avaruuslennoille
ihan älyttömän hienon ja kalliin kuulakärkikynän. Venäläiset suttasivat
omia paprujaan kuun kupeessa...lyijykynällä.

No-ohjasihan se yksi jenkkiastronautti tosin sitä kapselia sillä kuulakynällään,kun
joystikki katkesi-vaan olisi se varmaan lyijykynälläkin onnistunut+

t. Parkku

Joulukuu 12, 2018, 11:37:02 ap
Vastaus #109

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mä tykkään nykyisen Bisnes Classikin herkuista, esim. jos kolme kertaa painaa kakesta ovet auki avautuu ikkunat ja neljäs kerta käynnistäisi auton jos jokin kortti olis hanskalokerossa. Tietenki vapaalla ja seisonta jarru päällä, tämä vain ettei herrasmies mene kuumaan autoon. Tällä olen kiusannut kavereita kun ovat esitelleet omiensa uutuuksia uudemmissa autoissa. Vaimon uudessa Kia Riossa on kivaa lasien sulatus ja ratin lämmitin.

Niin onhan mulla automaattiset valot, lasinpyyhkimet, peruutus tutka, vakionopeus säädin ja ………. Ja ilmanki pärjäisin, jos vaihdan pitää olla city maasturi syystä et penkit on korkeammalla luutuvan selän kanssa ei kiva nousta sieltä maan rajasta ja kävellä kuin humalainen. Onneksi lompsa on tyhjä ja velkaa en tee ja miksi tekisin kun mulla on kaikki mitä mies tarvii.

Silti sanon et hiukan liikaa sähköhömppää tungetaan autoihin mutta insinööreillä kilpa keksiä jotain uutta eikä niillä ole tietoa Suomen vaihtelevista keleistä. Eikä ulkomailla moisten korjaus maksa paljoakaan, toivottavasti lääkäri ei enään uusi mun korttia. Ei se meinaa etten täälläpäin enään ajelis.

Joulukuu 12, 2018, 11:41:36 ap
Vastaus #110

Erkki Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Napakelkkamopoilija
Epäilen että vika on noissa karvoissa kotelon pohjalla. Jotain sinistä hapettuma möhnää on vastaavalla kohdalla piirilevyssä.

Napahulluna on hyvä olla.

Joulukuu 12, 2018, 12:24:41 ip
Vastaus #111

Jani Kaasalainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jopa niin tavanomainen ylimääräinen sähköhimmeli kuin automaattisesti käynnistäessä päälle menevät ja auton sammuttaessa sammuvat ajovalot on syvältä. Perustelut:

Silloin, kun olin omistanut vain autoja, joissa piti itse laittaa katkaisijasta valot päälle aina ajoon lähtiessä, se kävi täysin automaattisesti asiaa edes ajattelematta. Ikinä ei unohtunut valot pois päältä. Usein esim. autoa kotipihassa päiväsaikaan siirtäessäkin tuli turhaan napsautettua valot päälle, kun niin oli tottunut tekemään.

Nyt kun on ollut monta niin uutta autoa (omista uusin -89 ja firman autoista -11), että valot menee itsestään päälle, homma ei ole enää samalla lailla selkäytimessä. Monet kerrat viime kesänäkin 52v. vanhalla Vivalla ajaessa huomasi laittaa katkaisijasta valot päälle, vasta kun joku vastaantulija vilkutti valoja.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 12, 2018, 12:33:03 ip kirjoittanut Jani Kaasalainen »
VARAOSIA MYYTÄVÄNÄ: www.janikaasalainen.fi
Lisää varaosia myytävänä: https://www.huuto.net/haku?seller_id=1218281&status=N

Joulukuu 12, 2018, 12:41:23 ip
Vastaus #112

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuohon hapettumaan löytyy lääke elekroniikka liikkeistä, PDF jota rasvaisena ja kuivana. Ei johda sähköä mutt hapettumat lähtee ja osat ihan kirkkaita, sitä koittaisin. Mulla Busterissa pitää navi ja kaiku ruuvata irti ja sitten kun navi ei löydä satelliitteja johto irti ja suihkaus nii jo toimii. Olen monta veneen mittaristoa sillä korjannut ja autoa johon huolto olis vaihtanut kalliit osat.

Mikalle sanon et jos löytäisin ruosteettoman Volvon niin ostaisin, mutta niitä ei ole.

Joulukuu 12, 2018, 13:09:45 ip
Vastaus #113

Jaakko Latvanen

• Vieras
Ihmisen motoriikasta samoja kokemuksia kuin Kaasalaisen Janilla; automaattiset toiminnot hävittävät omia hyviä toimintoja.  Kun nuorena miehenä kuskasin leipäni eestä valion maitoa ruokakauppoihin, ei sen ajan kuorma-autoissa vilkku palautunut rattia oikaistessa.  Ei se vilkku kellään sen ajan ammattikuskilla kuitenkaan omia aikojaan tököttänyt, se palautusautomatiikka oli siirtynyt kuskien etusormeen.  Sillon oli vielä itellä virtaa kintaassa, ni tuli jostain omasta autosta purettua ne kynnet pois, kun ärsytti jossain loivassa kaarteessa risteystä ennen ettei vilkku pysynyt päällä.

Vaan paas kattoin tuolla moottorpyöräilijöitä, varsinkin vähemmän pyörillä ajavia; vilkku ränksyttää koko ajan johonkin suuntaan... joskus maanantai-ajelulle lähteissä yks koiranleuka kysykin, jokos se on sovittu, kenen vuoro on tänään ajaa vilkku päällä!  Itellä esimerkiks jaavalla ajellessa ei ikinä unohtunu käsi huitomaan suuntaa risteyksen jälkeen.

jv

Joulukuu 12, 2018, 13:38:17 ip
Vastaus #114

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mikalle taas, kyllä mulla viiksessä on Off asento ja pimenee kaikki valot. Käsijarru kyllä pysyy.

Joulukuu 12, 2018, 19:27:39 ip
Vastaus #115

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Eihän tämäkään liity käsijarrun mitenkään mutta liippaa vähän valoautomatiikkaa. Vaihdoin joskus edellisen Suzukin ajovalon polttimon ja se on aika persiissä paikassa. Polttimo oli livahtanut vähän väärään asentoon, ja ajelin koko kesän niin että valo näytti aivan päin p:tä. Syksyllä vasta huomasin että valot näyttää pientareelle puiden latvoihin kun tuli eka pimeät.

Joulukuu 12, 2018, 19:43:50 ip
Vastaus #116

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Meijän Oopelissa (Astra H) on ohjainlaitteen kautta toimivat valot, eli katkaisijalla kerrotaan mitä halutaan ja ohjainlaite sitten tekee valoille tarvittavat jutut.
Eka kerran vaihdoin parkkipoltinta, eli parkit päälle ja palanut poltin pois ja uusi poltin tilalle. Valo ei syttynyt.
Tallista toinen poltin ja sama homma.
Mietintämyssy päähän ja samalla käänsin valot pois päältä. Sitten käänsin valot takaisin päälle, niin kuinka ollakkaan valo paloi. Ohjainlaitteen mielestä valo oli rikki ja sille ei tarvinnut sähköä toimittaa, kunnen käänsi valot pois ja takaisin päälle, jolloin auto totesi, että kaikki kunnossa, voin sytyttää tarvittavat valot.
Valokatkaisijaa kun käyttää, niin valot reagoi n. sekunnin viiveellä katkaisijan liikkeisiin, esim. kun kääntää päivävaloilta parkeille, niin ajovalot sammuu n. sekunnin päästä tai jos kääntää päivävaloilta ajovaloille, niin ajovalot ei sammu ollenkaan. Ajovaloasennossa toimii kauko- ja takasumuvalot.

Talvella on ikävä homma, jos käyttää pyyhkijöitä ja kytkee pakin, niin takalasin pyyhin alkaa huitomaan, mutta usein se on jäässä ja sitten pitää mennä harjalla tai kädellä tönimään sille sulalle alkuvauhtia tai sammuttaa auto.

Vilkku- ja pyyhkijänvivut on aina samassa asennossa, niillä vaan kerrotaan mitä halutaan.
Kevyt painallus tai nosto vilkkuvivusta käynnistää kaistanvaihtovilkun ja vähän enempi kun sitä liikuttaa, niin sitten löytyy oikea vilkku.
Sama homma pyyhkijävivulla, napautus alas kertapyyhkäisy, napautus ylös tihkupyyhintä, toinen naputus ylös ykkösnopeus jne.
Jos käyttää ensin vipua ensin alhaalla ja heti perään napauttaa ylöspäin, niin nopea tihku. Parasta on se, että vilkku tai pyyhkijät ei jää sammutuksen jälkeen vahingossa päälle.
Toisin kuin Merssussa, jossa on se kierrettävä nuppu vilkkuvivun päässä pyyhkijöille. Talon naisoletettu jättää usein Merssussa pyyhkijät päälle ja sitten kun esim. lumisateen jälkeen mie hyppään Merssuun ja laitan sen käyntiin, niin se iso sulka pyyhkäisee lasin puhtaaksi ja tietenkin minulla on samaan aikaan ovi auki, koska olen menossa lumiharjan kanssa heilumaan, niin oviverhoilu ja ovitasku on täynnä lunta...
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Joulukuu 14, 2018, 07:11:19 ap
Vastaus #117

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
LIsää ihmeellisiä sähkövikoja. Eilen illalla jäi jakuvaarista palamaan kaikki sisävalot, eikä sammuneet ollenkaan. Edessä, takana ja jalkatiloissa. Kävin illalla pihassa, ja ihmettelin että kuinkas tuolla palaa sisävalot. Ei sammuneet napeista eikä sitten niin mistään.
 No siinä aikani nappeja paineltuani ja ihmeteltyäni otin etukattovalon irti, missä on semmoiset hipaisunäppäimet.  Siinä oleva piirikortti oli tosi kuuma. Piirikortista liitinnippu irti ja sitten sammui kaikki valot, edestä, takaa ja jalkatiloista. Nyt ovien aukaisulla syttyy ainoastaan peräkontin ja jalkatilojen valot. On mennyt vähän liian digitaaliseksi tuokin asia, ja niinkin yksinkertainen asia kuin sisätilan valot.. Jos tuommoinen vika olis tullut ihan ummikolle, niin akku olis ollut kohta tyhjä ja auto jäänyt sitten johonkin, kun ei saa niitä valoja sammumaan.
 Nyt siihen on varmaan etsittävä jostain se uusi piirikortti tai oltava ilman sisäkattovaloja?
 Tietennii se on kiinteästi semmoisella muovilärpäkkeessä jossa on se sisävalojen piirikortti, sisätilan liiketunnistin ja puhelinjärjestelmän microfoni yms. hilppeet.

Joulukuu 14, 2018, 09:16:24 ap
Vastaus #118

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Meijän Oopelissa (Astra H) on ohjainlaitteen kautta toimivat valot, eli katkaisijalla kerrotaan mitä halutaan ja ohjainlaite sitten tekee valoille tarvittavat jutut.
Eka kerran vaihdoin parkkipoltinta, eli parkit päälle ja palanut poltin pois ja uusi poltin tilalle. Valo ei syttynyt.
Tallista toinen poltin ja sama homma.
Mietintämyssy päähän ja samalla käänsin valot pois päältä. Sitten käänsin valot takaisin päälle, niin kuinka ollakkaan valo paloi. Ohjainlaitteen mielestä valo oli rikki ja sille ei tarvinnut sähköä toimittaa, kunnen käänsi valot pois ja takaisin päälle, jolloin auto totesi, että kaikki kunnossa, voin sytyttää tarvittavat valot.
Valokatkaisijaa kun käyttää, niin valot reagoi n. sekunnin viiveellä katkaisijan liikkeisiin, esim. kun kääntää päivävaloilta parkeille, niin ajovalot sammuu n. sekunnin päästä tai jos kääntää päivävaloilta ajovaloille, niin ajovalot ei sammu ollenkaan. Ajovaloasennossa toimii kauko- ja takasumuvalot.

Talvella on ikävä homma, jos käyttää pyyhkijöitä ja kytkee pakin, niin takalasin pyyhin alkaa huitomaan, mutta usein se on jäässä ja sitten pitää mennä harjalla tai kädellä tönimään sille sulalle alkuvauhtia tai sammuttaa auto.

Vilkku- ja pyyhkijänvivut on aina samassa asennossa, niillä vaan kerrotaan mitä halutaan.
Kevyt painallus tai nosto vilkkuvivusta käynnistää kaistanvaihtovilkun ja vähän enempi kun sitä liikuttaa, niin sitten löytyy oikea vilkku.
Sama homma pyyhkijävivulla, napautus alas kertapyyhkäisy, napautus ylös tihkupyyhintä, toinen naputus ylös ykkösnopeus jne.
Jos käyttää ensin vipua ensin alhaalla ja heti perään napauttaa ylöspäin, niin nopea tihku. Parasta on se, että vilkku tai pyyhkijät ei jää sammutuksen jälkeen vahingossa päälle.
Toisin kuin Merssussa, jossa on se kierrettävä nuppu vilkkuvivun päässä pyyhkijöille. Talon naisoletettu jättää usein Merssussa pyyhkijät päälle ja sitten kun esim. lumisateen jälkeen mie hyppään Merssuun ja laitan sen käyntiin, niin se iso sulka pyyhkäisee lasin puhtaaksi ja tietenkin minulla on samaan aikaan ovi auki, koska olen menossa lumiharjan kanssa heilumaan, niin oviverhoilu ja ovitasku on täynnä lunta...

Mummo-vaiko Mersu -vaihtoon? Sillähän tuo lumiongelma ovitaskussa ratkeaa...

t. Markku

Joulukuu 14, 2018, 09:49:07 ap
Vastaus #119

Jussi Kumpu

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • S Vileenin sukulais-sielu.
Tuohon hapettumaan löytyy lääke elekroniikka liikkeistä, PDF jota rasvaisena ja kuivana. Ei johda sähköä mutt hapettumat lähtee ja osat ihan kirkkaita, sitä koittaisin. Mulla Busterissa pitää navi ja kaiku ruuvata irti ja sitten kun navi ei löydä satelliitteja johto irti ja suihkaus nii jo toimii. Olen monta veneen mittaristoa sillä korjannut ja autoa johon huolto olis vaihtanut kalliit osat.

Mikalle sanon et jos löytäisin ruosteettoman Volvon niin ostaisin, mutta niitä ei ole.
Tervetuloa ostoksille, 360 tkm ajettu 20 vuotias Volvo, ei löydy ruostetta. Veikkaisin, että sun maksavauriosta sitä sitten löytyy :)
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 14, 2018, 09:50:38 ap kirjoittanut Jussi Kumpu »
Jussi 044 7212497