Taisin tuolla aiemmin ajatella palturia. Lihakeittoa naamariin lusikoijessa nuppi askarteli absien kimpussa; jos ne vaan päästäs painetta, ni menis sillon vissiin petaali koko ajan alemmaks? Eli tarvii kait pumpun pelkkä abskin, ja sillon olis siinäkin mahollista tehä painetta kuskin toilailuista piittaamatta, vai?
Absista tuli mieleen yks kokoontumisajo vuoskymmeniä sitten; yhellä kaverilla oli uus bemari, joka tais olla ihan ensimmäisiä moottoripyöriä, missä on abs. Miulla oli sillon 740 vulva, 1990 malli, ja siinä se abs tärisytti aika lailla polinta (Siellä kokoontumisessa olin 350-Jaavalla, missä siinäkin kyllä oli absit...). Kyselin bemumieheltä, että tärryyttääkö sormia. Ei, ei siinä huomaa mitään ko absit toimii, vastas. En sanonu mittään, aattelin vaan. No sitte kävin kuvan koeajotilaisuudessa samanlaista ihan ite kokeilemassa; ei se oikeestaan sormille tärryyttäny, mutta valtavalle loikalle lähti koko laite, kun absit löysäs eturaapalta painetta, siis ihan ensimmäisissä versioissa. Ja takuulla meni jarrumatka pitemmäks ko vähänkää ossaavan kuskin käsissä ilman abseja, niin hijastahtinen oli sen absin syke. Niiko olin arvellukkii, ei ollu kaveri sinne absille asti sitä jarruaan vetäny. Nopeasti ne kehitty paremmiks. Enkä sano etteikö ne tarpeellisia ollu noissa; ite siihen aikaan oisin vielä voinu täyvessä vireydessä abseille asfaltilla pärjätä kuivalla kelillä, mutta jos on esmerkiks tullu 400 kilometriä vesisateessa, palentaa, nälättää ja nukuttaa, ja hyppää hirvi etteen, saattaa äkkiseltään kohmeisten sormien sormiabsi märällä tiellä jäähä aika lailla jälkeen tietokonneen ohjaamasta.
Eli otetaan vaan vastaan uutta tekniikkaa, vaikka ne T-Fordit saattas turvallisempia ollakin...
jaakkovaakko
PS. Melko varmasti hyvä ratkasu Erkiltä. Oon aina sanonu, varsinkii omien nuukailuiden jälkeen, että kalliit vehkeet (ratkasut) kirpasee kerran, nimittäin maksaessa. Ja halvat aika usseesti joka kerta käyttäessä.