Tarinahan on piiitkä..
Helkama näki mopoissa bisneksen. Rekisteröi tavaramerkin "mopo" ja rupesi tekemään Hopeasauma mopo -merkkisiä kulkineita. Aluksi sekä runko että moottori tuli Tanskasta Estlanderin tehtaalta. Solifer Speed taitaa olla myös 1:1 kopio Tanskasta (ja jos joku kaipaa osia niin Tanskasta löytynee). Mutta tämä oli hairahdus sivuun. Helkama rupesi tekemään runkoja Hopeasaumaan itse. Osti muuten ASE merkkisen firman. Ase nimellä on myyty 1955-1957 ihan samoja mopoja kuin Hopeasauma nimellä. Aseet vaan vissiin kaikki vihreitä. Helkama sai ylipuhuttua Soliferin perustamaan moottoritehtaan, ja valmistamaan lisenssillä Estlander M-55 moottoreita (kehitysversio vanhemmasta M-53 moottorista). Solifer otti moottorin nimeksi M-107, Helkaman runko ja Soliferin moottori on nähdäkseni ensimmäinen "suomalainen mopo" Samana vuonna 1957 mmutkin sai aikaan suomalaisia mopoja mutta muutama kuukausi Helkamaa perässä. M-107 oli vääntävä ja tehokas moottori. Helkama kuitenkin päätyi minulle tuntemattomasta syystä ottamaan 1958 mopoihinsa DEMM-moottorit. Soliferilla oli 1957 lopussa moottoritehdas, mutta ei yhtään asiakasta sille. Solifer päätti aloittaa mopojen valmistamisen itse. M-107 moottorilla tehtiin aluksi Solifer Export:ia, Speed:iä, ja vielä Silvaakin. Vuonna 1961 tehtiin viimeiset M-107-koneiset. Nyyh..
Ja jos joku miettii mitkä on harvinaisia mopoja, niin 1955 Hopeasaumat ja 1955 ASE:et on harvinaisia, niitä ei tehty kuin olisko joku 100, ja olisko 1956 300 kpl, ja 1957 jo 3000 kpl(?). Vuosi vuodelta enemmän ja enemmän, 1959 valmistumäärät taisi nousta lähelle 10000 kpl:ää parhailla mopomalleilla. Mulla on jossain ylhäällä nuo vuosittaiset Helkaman valmistusmäärät (Helkaman joku historiikki).
Niin ja vielä, Helkama luopui tavaramerkistään MOPO ja siitä tuli yleiskielen sana 1957. Mopo tyypitettiin 1957, sitä aikaisemmat on rekisteröity moottoripyörinä, ja niitä on voinut jälkikäteen muutoskatsastaa mopoiksi (välitykset ja jotain pientä piti -57 muuttaa jotta tuo onnistui).