Kirjoittaja Aihe: Aurinkosähkö  (Luettu 118549 kertaa)

Lokakuu 17, 2022, 18:52:25 ip
Vastaus #315

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

1kWp paneelit 10°:n kallistuksella tuottavat kaiman osoitteessa 760 kWh vuodessa ja pystysuorassa 640 kWh ja kaks akselisella aurinkoa seuraavalla systeemillä 1150 kWh,ja toi Petrin tuuletin kannattaa laittaa jäähdyttämään paneeleita sillä kesällä kuumat paelit tuottavat vähemmän eli kuten sähköosissa yleensäkkin lämpö on pahasta.

Eli tuolla laskutavalla puolet vuoden kuluksesta noilla voisi saada (kulutus 6000kWh/vuosi).

Ihan hyvä-ja myyntihän toki kannattaa aina.Ja uusi sähkösopimus jo liki kauhistuttaa 2023 lopussa.

t. Markku

Lokakuu 17, 2022, 18:56:50 ip
Vastaus #316

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Kahlasin myös pikaisesti Petrin hehkuttamaa foorumia mutta en sieltä löytänyt mitään uutta,en tiedä miksi keskittyivät tehoon/tuottoon / m² ja paljon ovat systeemeistään maksaneet ja Teslat ja sen merkkiset kotiakut saa unohtaa kuten myös auton kotiakkuna.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Lokakuu 17, 2022, 19:01:36 ip
Vastaus #317

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Se nimimerkki 740 GLE on kaikkien insinöörien isä, äiti, serkku ja mökkinaapuri.
Numeroita ja käppyröitä tulee enemmän kuin tavallinen ihminen ehtii suodattaa.

Joo ja autoista puhutaan myös, koska mies ja auto on erottamaton yhdistelmä, riippumatta mistä keskustellaan.

Mutta sieltä seasta voi kalastaa myös ihan oikeaa tietoa.
Toki se tieto ei todellakaan ole uutta tai ihmeellistä, mutta itse olen käyttänyt tuotakin ketjua aurinkosähkötietämyksen keräämisessä.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Lokakuu 17, 2022, 19:06:44 ip
Vastaus #318

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
[
Eli tuolla laskutavalla puolet vuoden kuluksesta noilla voisi saada (kulutus 6000kWh/vuosi).

Ongelma on vana siinä, että silloin kun paistaa ja paneelit puskee sähköä, niin sen ylimääräisen saa talteen ainoastaan pankkitilille.
Sitten, kun ei paista, niin sähköä pitää ostaa ja pääsääntöisesti ostosähkö on kalliimpaa kuin mitä myydessä saa.
Siis kun nykyiset edulliset sopparit vanhenee ja tehdään uusi soppari sen hetken osto- ja myyntihinnoilla.

Kesällä kannattaa se lämminvesivaraaja sammuttaa samana aikaan kun aurinko mailleen painuu ja käynnistää sitten, kun aurinko nousee.

Lokakuu 17, 2022, 19:11:40 ip
Vastaus #319

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mikäs Juusela on tuossa toisen Markun paikassa se optimikulma, ja paljonko on sillä vuoden tuotto, että saahaan oikeet vertailuluvut koko pakettiin.  Sieltä kait saa vain sähköntuoton kannalta optimikulman, rahantuoton kannalta voip olla pien ero kulmissa, kun hinta vaihtelee eri ajankohtina?  Tosin miun viiminen pörssisähkökesä ei ollu mitenkään erityisen halvan sähkön kesä, kun aika monella pyörii viilennykset päällä, ni ei välttämättä helteisin kausi ookkaan halvimman sähkön kausi.

Huomaiskohan meillä kaupunki, jos tuosta etelänpuolelta "puisto"kaistaleelta - siis metsä miun sanavarastossa- kävis pistämässä kaikki puut, kolmisenkymmentä kohtuukokosta mäntyä, nurin?  Tai oikeesti kaupunki ei kyllä huomais, jos ei joku vinkkaa sille, mutta ei taija ihan kaikkiin tään kylän eläjiin niin kovaa luottoa olla, että kannattas kokkeilla.  Jäis sitäpaitsi vielä se ongelma, että katon harja on melko tarkasti pohjos-etelä suunnassa.

Taijan toistaseksi unohtaa koko homman, Markkujen innostamisesta huolimatta.

Lokakuu 17, 2022, 19:43:37 ip
Vastaus #320

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
[

Ongelma on vana siinä, että silloin kun paistaa ja paneelit puskee sähköä, niin sen ylimääräisen saa talteen ainoastaan pankkitilille.
Sitten, kun ei paista, niin sähköä pitää ostaa ja pääsääntöisesti ostosähkö on kalliimpaa kuin mitä myydessä saa.
Siis kun nykyiset edulliset sopparit vanhenee ja tehdään uusi soppari sen hetken osto- ja myyntihinnoilla.

Kesällä kannattaa se lämminvesivaraaja sammuttaa samana aikaan kun aurinko mailleen painuu ja käynnistää sitten, kun aurinko nousee.

Sitten kun joutuu sopimuksen jossa on hinta 35snt/kWh- jokainen watti
kannattaa kyllä tehdä itse-vaikka voitolle ei ihan heti pääse.On ikäänkuin maksanut
etukäteen ne sähköt.

Ja kyläläisiähän tuo kanssa keljuttaa-ja juttua piisaa...

t. Markku

Lokakuu 17, 2022, 20:46:05 ip
Vastaus #321

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ois vallan mahottoman kätevä systeemi sellainen, että sais ne Watit säästöön.
Jos kesällä käy niin, että sähköä tulloo enemmän, kun ehtii tuhlata, sanotaanko vaikka 1001kWh.
Se 1001kWh vois laittaa säästöön ja nostas ne sitten talvella.

Nyt käy niin, että 1001kWh:ta myydään kesällä 250€urolla ja talvella ostetaan sama määrä 400€urolla

Lokakuu 17, 2022, 20:47:52 ip
Vastaus #322

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Optimi kallistuskulma on 45° suoraan etelään.
Kyllä sen ylimääräisen sähkön saa talteen niihin kotiakkuihin mutta niiden hinta on vielä liian kallis että kannattaisi rahallisesti.Aina ennen tätä sähkögriisiä sanottiin että paras konsti on käyttää sähkö itse ja mitoittaa kokonaisuus sen mukaan ei liian isoksi.Nyt kun sähkön pörssihinta vaihtelee rajusti ja ostosopparien hinnoista ei tiedä mitä huomenna tarjotaan niin ainakin itse olen fundeerannut että paneeliston ylimitoitus voisi kannattaa tosin kristallipalloni ei asiasta ollut ihan varma mutta tulevaisuushan sen näyttää.
Tohon lämpöseen veteen taasen auttaa se aurinkokeräin ja vähän isompi käyttövesivaraaja.

Tuossa aiemmin jo mainostin tätä   https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html    jolla voi niitä paneeleiden asentoja ja paikkoja vertailla.

Voi olla että olen tehnyt ko. herran Volvon mutta pitää seurata hänen kirjoitelmiaan kunhan hänellä on vähän kokemusta voimalastaan.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going,Cresent mopo-63,NSU Sportmax Streetreplica

Lokakuu 18, 2022, 07:59:34 ap
Vastaus #323

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuli hiukan tolkkua niihin kiinityskamoihinkin.Tippui
suunnilleen puoleen...

Toinen tarjous oli muuten hyvä-mutta niillä ei ole edes puolta osista
nopeasti saannissa. Missä osia edes onkaan-ja milloin ehkä on. Ei jatkoon.

Jep-etenee silti.

t.Markku

Lokakuu 18, 2022, 09:41:12 ap
Vastaus #324

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Hyvä että etenee ja halpenee,tutkin vähän tätä sulle tarjottua invertteriä ja huomasin että tämä tarjottu on Soliksen pienin malli ainakin mitä täällä on markkinoilla joten sen on kelvattava ja varmaan on asiallinen.

Lokakuu 18, 2022, 10:26:11 ap
Vastaus #325

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Näkymää etelästä länteen-seuraava länneestä luoteeseen.

t. Markku

Lokakuu 18, 2022, 13:41:30 ip
Vastaus #326

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Meinasi hiukan vaikeutua-kiskot puuttuivat
toimittajalta.Vaan pari soittoa sinnetänne-
ja tuollahan ne ovat vajassa ne kiskot nyt.

Käteinen on kingi!

Joo-kyllä tämä tästä taas nytkähti.

t.Markku

Lokakuu 18, 2022, 15:36:02 ip
Vastaus #327

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Asennatko itse paneelit,onko tallissasi jo valmiina 3 ~ virta?

Lokakuu 18, 2022, 16:06:11 ip
Vastaus #328

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tarkoitus on värkätä ne levyt sinne katolle omatoimisesti-tosin kaverin auttamana.

Yksin hiukan hankalia nuo käsitellä. Tallissa ei ole 3-vaihetta-mutta
kaapelin vetää sujautan heti kun pihaani sen saan.Ei tule kuin 20 metrin veto.

Sähköön liittyvät muut hommat tekee ammattimies-niihin en kajoa.Sähköfirma
tuo sn kaksisuuntaisen mittarin kun pyytää-senkin voisi jo laittaa aluilleen.Samoin
ne muut paperihommat.

Tänään mahdetaan laittaa tilaus niistä lopuista tavaroista.Ja toimitus tuonne tallin
viereen.

t. Markku

Lokakuu 19, 2022, 16:41:57 ip
Vastaus #329

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tänään oli sahanheilutuspäivä. Vanha jättimäinen
omenapuu sai latvoistaan luopua kun Stihli lauloi.

Se puu on juuri tuon aurinkovoimalalappeen takana.

Isoimmat oksat 15cm paksúja. Ja painavia kuin fan.

Siitä saisi nyt noutopalkalla omanapuuta näpräämiseen.
Vaan saa vain,kun siis itse noutaa.

t. Markku