Moro
Eikun pienempi,sen takia että vain hetken aikaa päivästä se soolperi on hyvässä asennossa paneelien suhteen ja ei silloinkaan kohtisuoraan kun kattokulmat ovat yleensä epäedullisia ja vain keskikesällä aurinko on niin korkealla että paistaa lähes kohtisuoraan kennoihin eikä Suomen sijainti muutenkaan anna parasta mahdollista tehoa mutta päivän pituus kylläkin korvaa asiaa ja siksi meidän korkeudellamme vuotuinen saatava aurinkovoima on lähes keski Saksan luokkaa.
Invertterit tehdään kestämään ja niiden suositeltu max. paneeliteho on yleensä 1,5 kertainen nimellistoon nähden.Inverttereissä on myös lukemani mukaan joku heräämis jännite ja se isonee invertterin isontuessa joten senkin takia se passeli on paras paitsi tietysti jos aikoo tulevaisuudessa lisätä paneeleita saman invertterin perään niin sitten se isompi.
Onko kattosi johon olet ajatellut paneeleita edulliseen suuntaan eli etelä on se paras suunta ja varjoton,vaikka paneeleissa on sellaset ohitus diodit jotka vaikuttavat sen ettei koko paneeli tai kenttä pimenisi jos siihen osuu puun tms. varjo,ei ole hyvä jos varjoja tulee eteen no niistä puun varjoista pääsee eroon jos ne puut kaataa ja ovat siinä tapauksessa mieluummin omalla tontilla.
Näyttää olevan aika erilaisia eri sähköyhtiöillä ja vaikuttaisko asiaan myös linjojen koot noi max. järjestelmätehot,mulla sai asentaa niin että invertteritehoa on nyt 11 kW ja sulakkeet 3 x 25 joka on sen invertterin teho.
Erikoista mutta totta että parhaan tehon paneelit tuottavat sellasella pilvipoudalla kun aurinko pilkistaa sopivasti pilven raosta,ne pilvet kuulemma jotenkin heijastavat lisää valoa paneeleille,itse olen vaan kerran sattunut näkemään seurannasta sillä vanhemmalla systeemillä 3 kW tuoton.
Tässä tällainen
https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html jos haluaa kokeilla mitä sieltä katolta olisi tulossa,pitää hyvin paikkansa.