Moro
Aluksi vähän tilastoa kesän ajalta,vertailu että paljonko ostosähkön kulutus on pudonnut vuoden takaisesta,oletus on että kulutus tottumukset ovat pysyneet samana.
Toukokuu vuonna 2018 kulutus ollut 285 kWh ja tänä kesänä 151 kWh
Kesäkuu 296 135
Heinäkuu 289 150
Elokuu 22. päivään asti 290 125
yht. 1160 yht. 561 Elikkä ostettu näinä kuukausina 599 kWh vähemmän sähköä,rahassa n. 83 €.
Samana aikana olen myynyt ylimääräistä tuotantoa 714 kWh joka rahassa on n. 32 €.
Myydystä sähköstä maksetaan (tietääkseni) tunneittain muuttuvan pörssisähkön hinnan mukaisesti joten se rahasumma onkin vähän kinkkisempi laskea mutta sitten laskussa sekin selvinnee varmasti tarkemmin.
Meillä on siirtoyhtiönä Elenia jossa kulutuksen mittaustapa on ei netottava joka ei missään nimessä ole suotuisa sähkön pientuottajan kannalta ja kun kaiken lisäksi siitoyhtiöillä on myös netottavaa mittaustapaa joka on suurimmassa osassa muuta maapalloa voimassa.Näinollen me pientuottajat emme ole tasavertaisessa asemassa edes kotomaassa.Voisko verrata KIKYyn.
Olen ollut asiasta yhteydessä Eleniaan sekä Työ- ja elinkeinoministeriöön joista olen myös saanut vastaukset ja toivossa on hyvä elää tämänkin asian yhdenmukaistamiseksi mutta taitaa olla pitkissä vihnikkeissä kuten monen muunkin asian tolalleen saattaminen.
Noista mun tilastoista ja laskelmista jokainen voi päätellä onko aurinkopaneelihomma kannattavaa rahallisesti ja vuoden parin päästähän vasta saa todellisemman kuvan touhusta kun koko ajan nyt vielä mennään pimeimpää vuodenaikaa kohden joten tuottomäärät putoavat.
Tämä pusines on valtiovallankin mielestä ilmeisesti niin pientä että veroa ei kanneta,,,,,,,,vielä eikä tarvitse myydystä maksaa siirtomaksua,,,,,,,,,,,,,,vielä.