No jos ei silmämuna ihan puusta ole sorvattu (en tarkoita sinua Veli vaan autokuskia joka oli live-tilanteessa, selvempi näkymä kuin videossa) niin huomaa että aika empivän näköisesti rekka eteni omalla kaistallaan, hidasteli ja seilasi. Varmaan nuo ajoivat parina ja etummainen suunnisti, kurvasi viime tingassa ja toinen joutui tekemään saman ”viime tingan” jälkeen. Oli miten oli, henkilöauto hölmöili kun kiihdytti ja asettui kuolleeseen kulmaan. ”Lähes rusentuminen” oli kanssa vähän dramatisointia, ”väistäessään” tuskin edes ajoi piennarviivan päälle.
Tällaisia videon pikkuautokuskin tapaisia änkeäjiä näkee yhtä mittaa (itse en aja rekkaa vaan turbosaabia

) liikkeellä autoilla tai moottoripyörillä. Näitä ”minulla on oikeus”-tyyppejä olen jokusen melkein kilkannut radalta, kun esim olen kiihdytyskaistalla liittymässä motarille, niin kiihdytellään rinnalla. Just viime viikolla joku roikkui kuolleessa kulmassa, pakko sen oli kiihdyttää kun itsekin kiihdytin ja se toinen oli minuun nähden samalla kohtaa koko ajan. Vasta viimeinen vilkaisu, siinä kun vilkku oli jo hetken ollut päällä ja olin siirtymässä, paljasti kiihdyttelijän.
Poikaani olen vannottanut ettei lähde kevareineen ohi yhtään kenestäkään jonka aikeet vaikuttavat yhtään epäselviltä. On niitä jotka hakeutuvat keskiviivan tuntumaan, hidastavat pariinkymppiin, ja siitä yhdellä pyyhkäisyllä ratti oikealle ja vilkku myös. Huono juttu jos takana tuleva ”ennustaa” että se edellä tunaroija olisi kääntymässä vasemmalle ja lähtee penkan puolelta ohi. Tai päinvastoin, on niitäkin nähty, jotka hidastavat pientareen tuntumaan, ja siitä sama liike vasemmalle.
Kaikissa tapauksissa toki maksaja olisi kohtuuhyvin selvillä. Jos videon pikkuautoilija olisi ollut vielä pahempi jästipää eikä olisi väistänyt, ja olisi kolahtanut, niin varmasti olisi rekkamies ollut maksumies. Jos minä olisin kilkannut vahingossa sen rinnalla kiihdyttelijän, niin olisin saanut taas hetken ajella että olisi bonukset ennallaan. Nuo ennakoimattomat kääntyilijät taas... no, sana sanaa vastaan jos sattuu motoristi olemaan puhekunnossa vielä osuman jälkeen.
Onhan tälläkin palstalla jotkut ihan julkisesti huudellut että ”varmana ajan kylkeen” tai ”pataan tulee jos tööttäilee”. Typerää ja lapsellista semmoinen.
Ameriikassa oli monesti rekkojen perässä kaaviokuva joka havainnollisti katvealueet, ja joissakin luki vielä että ”jos et näe minua peileistäni, minä en näe sinua”. Minusta aika opettavaisia plakaatteja.