Miulla on asuntovaunun vetämisestä vankka kolmen eri vetoauton ja viijen eri vaunun kokemus. Eli melkonen asiantuntija oon tässäkin asiassa...
Erilaisia on olleet kaikki. Ja kaks Soliferiä on tulleet vaivattomimmin perässä; pikkunen 450 ja sitte kaksakselinen ja painava joku finlandia tai maammelaulu tai joku; sekin - painostaan huolimatta - tuli kevyemmin tasasta vauhtia ko Matkaajan 7000 ja yks Saksasta vuokrattu, jonka nimeä en nyt muista, mutta joka oli samalla tavalla pystyperänen ja kantikas sieltä takapäästään ko Matkaaja. Kafi on viijes vaunu, mitä oon hinannu.
Matkaaja ja se suoraperänen saksalainen omas samoja ominaisuuksia. Niissä oli miun autojen perässä automaattinen nopeuvenvalvonta, heti ko nous vauhti jonkin verran ylinopeuven puolelle, alko ohjelma ratin takana. Ja heti ko tuli joku iso auto taakse - rekka tai vaikka korkeempi paku - toppas meno, että jos ei ollu huomannu sitä taakse melko lähelle tullutta isoa autoa, luuli että nyt hajos autosta kone. Meijän yhistelmä rupes hinnaamaan sitä takanaroikkujaa.
Näillä kokemuksilla oon taipuvainen uskomaan toista Karia, että vaunun takapäällä on yhtä lailla merkitystä ko keulalla. Ja siitä oon toisen Karin kanssa sammaa mieltä, että kokonaisuus on se, mikä meinaa, ja iteksein oon sitä mieltä, että aerodynamiikka on Reijon mainostamilta, äskettäin ohilentäneiltä tähiltä, eikä se selviä ko kokkeilemalla.
Yks mp-tuttu asens pyöräänsä tuulilasia. Muutti korkeutta ja kulmaa, ko etti sellasta, missä ei kypärää heiluttas maantienopeuksissa. Viimeeks löys oikeen; autotallin hyllylle lappeettain joutu se tuulilasi. Kun koeajaja kehhuu jottain moottorpyörää, että hyvä kate, ei heiluta kypärää, se puhhuu täyvellisellä asiantuntemattomuudella. Ko siihen pitää lisätä, ei heiluta miun kypärää. Kun toisen kuskin kypärä on viis senttiä eri kohassa - pystysuunnassa tai pituussuunnassa - ollaan ihan eri maailmassa.
jaakkovaakko, ilmatieteen tuntija (tunnistan satteen heti ko meen ulos, ja vastatuulen sekä polkupyörällä että kanootilla kulkeissa)
EDIT. Sen verran selvennystä, että viimeeks oon matkailuvaunua hinannu yli 15 vuotta sitten, eikä tuohon muistiinkaan nyt niin varmasti voi aina luottaa...