Kirjoittaja Aihe: Qek Aero  (Luettu 3630 kertaa)

Elokuu 10, 2018, 13:26:15 ip
Luettu 3630 kertaa

Erkki Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Napakelkkamopoilija
Saksan vävy kunnosti itäsaksalaisen asuntovaunun. Tuossa ovat parkissa Paska nimisen kylän liepeillä

« Viimeksi muokattu: Elokuu 10, 2018, 13:28:33 ip kirjoittanut Erkki Korhonen »
Napahulluna on hyvä olla.

Elokuu 10, 2018, 15:04:54 ip
Vastaus #1

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Komia on vankkuri!

Sosialistinen järjestelmä kun muutenkin on vähän takaperoinen niin ovatpa tuon kopin asentaneet aerodynamiikan kannalta vikoperin... Vai onkohan se optimoitu Trabantin muodoille ja myötätuulen hyödyntämiseksi ;D
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Elokuu 10, 2018, 19:25:23 ip
Vastaus #2

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Jaa, ja minä kun oun aena kuvitellu että mitä pystysuorempi etuseinä, niin sitä enemmän se ottaa vejettäessä vastaan. Vuan mistäpä minä sen tietäsin kun oun niin vähä nuita koppeja vejelly. ;D
-pena-

Elokuu 10, 2018, 22:25:23 ip
Vastaus #3

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Jaa, ja minä kun oun aena kuvitellu että mitä pystysuorempi etuseinä, niin sitä enemmän se ottaa vejettäessä vastaan. Vuan mistäpä minä sen tietäsin kun oun niin vähä nuita koppeja vejelly. ;D

Juu toki jos vaunu etenisi yksikseen niin tuo muoto olisi ehkä parempi. Jos ja kun edessä on kantikas auto joka sotkee ilmavirtaa niin vaunun etupäällä ei ehkä ole niin suurta merkitystä. Pysty takaseinä vaan on ilmanvastuksen kannalta huonompi kuin luiskaperä. Useimmat vaunuthan ovat kantikkaita koppeja, ilmanvastuksesta viis, mutta jos katsoo virtaviivaisempia malleja alkaen SMW:n munavaunu ja ne uudemmat pisaranmalliset, niin kyllä niissä on takapää se luisumpi ja etupää pystympi.

Sama kai se on minkä verran ilma siinä pyörteilee kun ei niillä miljoonaa mennä, ja voihan olla että aerodynaamisesti ”huonompi” onkin vaikkapa tuuliherkkyyden kannalta parempi.

Pieni asuntovaunu olisi kyllä hauska kapine reissaamiseen.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 10, 2018, 22:26:54 ip kirjoittanut Kari Sillanpää »
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Elokuu 11, 2018, 07:42:28 ap
Vastaus #4

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jos tuota kopperoa vakavalla naamalla
kuskaa autonsa knupissa-ansaitsee olla
kaikkien kaveri!

t. Markku

Elokuu 11, 2018, 09:11:13 ap
Vastaus #5

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Jos kopin vetäjän nuama on kun petolinnun perse ja muutennii vastenmielinen henkilö, niin ei se aenakaan semmosen kaveripiirijä luajenna.
-pena-

Elokuu 11, 2018, 09:38:36 ap
Vastaus #6

Pertti Rintamaki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kun vaunu on itäsaksalainen, se on luultavasti ollut Trabantin perässä. Voi vain kuvitella, miltä vaunun sisällä on haissut illalla maata mennessä ;D

Elokuu 13, 2018, 10:13:54 ap
Vastaus #7

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Se on jännä juttu tää asuntovaunun aerodynamiikka. Vaunun malli kun ei sinänsä kerro paljoakaan vaan yhdistelmän kokonaisuus. Auton taakse syntyy ikäänkuin tyhjiö, alipaine, se mikä farmarivehkeissä nostaa paskat takaikkunalle. Tuon tyhjiön täyttyminen on mielenkiintoinen juttu.

Yhteen aikaan oli muotijuttu laittaa auton katolle tuuliohjain, siipi joka periaatteessa piti ohjata ilmavirta auton katolta vaunun katolle. Ajatus hyvä mutta. Aina se mutta. Käytännössä se siipi lisäsi tyhjiötä auton ja vaunun väliin. Kellään ei ollut tietoa siitä mikä yhdistelmä, mikä siipi, miten, tuottaisi etua asiaan. Oli vaan vahva usko siitä että tämä tai tuo säästää polttoainetta pilkku jotain. Kuitenkin, jokainen yhdistelmä on laisensa. Tuo vaunu saattaa olla malliltaan oikeen hyvä, riippuen siitä mitä sen edessä on. Onko trabi vai helevetin iiso pakettiauto.

Ei siis voida arvioida vaunun mallia sinänsä, vaan yhdistelmää.

Paljon on kehuttu veto-ominaisuuksiltaan vanhoja soliferejä. Samaa mallia kun tuo itävehje.

Onko niitä kattosiipiä nähty enään nykysin?
No ei.
Parempi laittaa rahansa hirvipilleihin ja polttoaineletkun magneetteihin.

Siis. Arvioidaksemme ko vehjeksen virtaviivaisuutta, pitää tietää mitä sen edessä on vetämässä sitä.

Elokuu 13, 2018, 10:42:31 ap
Vastaus #8

Jaakko Latvanen

• Vieras
Miulla on asuntovaunun vetämisestä vankka kolmen eri vetoauton ja viijen eri vaunun kokemus.  Eli melkonen asiantuntija oon tässäkin asiassa...

Erilaisia on olleet kaikki.  Ja kaks Soliferiä on tulleet vaivattomimmin perässä; pikkunen 450 ja sitte kaksakselinen ja painava joku finlandia tai maammelaulu tai joku; sekin - painostaan huolimatta - tuli kevyemmin tasasta vauhtia ko Matkaajan 7000 ja yks Saksasta vuokrattu, jonka nimeä en nyt muista, mutta joka oli samalla tavalla pystyperänen ja kantikas sieltä takapäästään ko Matkaaja.  Kafi on viijes vaunu, mitä oon hinannu.

Matkaaja ja se suoraperänen saksalainen omas samoja ominaisuuksia.  Niissä oli miun autojen perässä automaattinen nopeuvenvalvonta, heti ko nous vauhti jonkin verran ylinopeuven puolelle, alko ohjelma ratin takana.  Ja heti ko tuli joku iso auto taakse - rekka tai vaikka korkeempi paku - toppas meno, että jos ei ollu huomannu sitä taakse melko lähelle tullutta isoa autoa, luuli että nyt hajos autosta kone.  Meijän yhistelmä rupes hinnaamaan sitä takanaroikkujaa.

Näillä kokemuksilla oon taipuvainen uskomaan toista Karia, että vaunun takapäällä on yhtä lailla merkitystä ko keulalla.  Ja siitä oon toisen Karin kanssa sammaa mieltä, että kokonaisuus on se, mikä meinaa, ja iteksein oon sitä mieltä, että aerodynamiikka on Reijon mainostamilta, äskettäin ohilentäneiltä tähiltä, eikä se selviä ko kokkeilemalla.

Yks mp-tuttu asens pyöräänsä tuulilasia.  Muutti korkeutta ja kulmaa, ko etti sellasta, missä ei kypärää heiluttas maantienopeuksissa.  Viimeeks löys oikeen; autotallin hyllylle lappeettain joutu se tuulilasi.  Kun koeajaja kehhuu jottain moottorpyörää, että hyvä kate, ei heiluta kypärää, se puhhuu täyvellisellä asiantuntemattomuudella.  Ko siihen pitää lisätä, ei heiluta miun kypärää.  Kun toisen kuskin kypärä on viis senttiä eri kohassa - pystysuunnassa tai pituussuunnassa - ollaan ihan eri maailmassa.

jaakkovaakko, ilmatieteen tuntija (tunnistan satteen heti ko meen ulos, ja vastatuulen sekä polkupyörällä että kanootilla kulkeissa)

EDIT.  Sen verran selvennystä, että viimeeks oon matkailuvaunua hinannu yli 15 vuotta sitten, eikä tuohon muistiinkaan nyt niin varmasti voi aina luottaa...
« Viimeksi muokattu: Elokuu 13, 2018, 11:01:57 ap kirjoittanut Jaakko Latvanen »