Kirjoittaja Aihe: Vauhtipyörän irroitus.  (Luettu 3135 kertaa)

Heinäkuu 03, 2018, 20:29:44 ip
Luettu 3135 kertaa

Jukka Sirkiä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mulla on työn alla kaksi 50luvun moottoria,Vespa 125 ja Villiers D10 samoin 125 cc.Molemmissa sama ongelma,eli en hoksaa miten vautipyörä irroitetaan.Villiersin vauhtipyörän mutteri aukeaa kierroksen ja jämähtää siihen.Voisiko olla niin että tällä mutterilla on tarkoitus vetää pyörä irti.Olen sitä kyllä jo melkoisella momentilla koittanut mutta tuloksetta.Vespasta taas mutteri kyllä irtoaa,tosin siinä on lukkoprikka edessä.Kaksi muutakin Vespan konetta on tullut purettua ja niissä on ollut vauhtipyörässä kierteet ulosvedintä varten,mutta tästä mallista kierteet puuttuvat.Useaa 2 ja 3 leukaista ulosvetäjää olen yrittänyt sovitella mut ei vaan onnistu. APUVA!
Terv. Jukka

Heinäkuu 03, 2018, 21:58:56 ip
Vastaus #1

Kari Tirkkonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
enpä noista tiedä mutta myös italialaisessa apriliassa on semmoset pikkukierteet niin piti tehdä isosta prikasta apukalu jotta sai vedettyä pirkasta ulosvetäjällä toivottavasti on jotain apua jollekkin, katso kuva

[ylläpito on poistanut liitteen]

Heinäkuu 03, 2018, 22:33:06 ip
Vastaus #2

Jorma Mitro

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mercedes-Benz GLC Coupe 400d --22
Vanhoissa vespoissa ulosvetäjänä toimii laippamutteri ja lukkorengas. Kierrä mutteri auki tiukasti lukkorengasta vasten ja terävä isku
tuurnalla akselin päähän niin massavoima hoitaa loput. Toista tarvittaessa ja myös lämpöä pienellä kaasutoholla voi antaa.

Heinäkuu 04, 2018, 12:41:06 ip
Vastaus #3

tapani piippo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minulla on useita villiers koneita 125-200cc.
Kaikissa mangneetto lähtee irti kiinnitysmutteria aukipäin pyörittämällä.
On kyllä pakko laittaa  kasatessa kiinni tosi lujalle muuten sytty pyörähtää käyntiin polkaistessa.
Jotain osaakin voisi löytyä jos tarvitset.

Heinäkuu 04, 2018, 20:58:34 ip
Vastaus #4

Jukka Sirkiä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kiitos vastauksista!Noin sen itsekin arvelin olevan ja nyt kun olen saanut varmistuksen, uskallan käyttää enemmän voimaa.
Terv. Jukka