Uuden auton kanssa kannattaa tuoda heti sinnikkäästi kaikki murheet esiin merkkikorjaamossa ja tarvittaessa maahantuojalle asti.
Taannoin vaihdoin autoni uuteen, jossa takuu oli 2v tai 100 000 km. Ensimmäisestä huollosta saakka purnasin automaattilaatikon toiminnasta. Se viivytteli ja nyki. Ero edelliseen saman merkkiseen oli huomattava.
Vikaa siitä ei hollossa löytynyt ja päivityksiä tehtiin useita. Korjaajat eivät myöskään koeajossa olleet huomanneet erityistä. Soitin asiasta pari kertaa myös maahantuojalle, kun mittariin tuli herja vaihteistoöljyn ylikuumenemisesta. Kun auto oli kolmen vuoden ja mittarissa 170 000 km, niin tapahtui se minkä olin tiennyt ennenpitkää tapahtuvan. Vaihteisto ei ensin tahtonut tarttua mihinkään vaihteeseen ja sitten se jumitti, jonka jälkeen löytyi enää yksi vaihde.
Onnuin sillä taas merkkikorjaamolle ja parin päivän jälkeen sieltä ilmoitettiin, että vaidelaatikko on rikki ja se pitää kokonaan uusia. Uuden askin hinta oli silloin kuutisen tonnia.
Soitin sitten maahantuojalle ja siellä erittäin asiallinen kaveri katseli auton historiaa koneeltaan ja totesi tarinan näyttävän varsin selkeältä, jotakin vikaa laatikossa on ollut alusta saakka. Hän lupasi jutella siellä asiasta ja soittaa seuraavana päivänä. Hän todella soitti myös ja tarjosi diiliä, että minä saisin ilmaiseksi uuden vaihdelaatikon, jos vastaisin sen asennuskustannuksista. Vastasin, että kiinni veti ja olin todella tyytyväinen tarjoukseen ja palvelun laatuun. Auto on edelleen ajossa, nyt pojalla ja mittarissa 440 000 ja vaihteiston lisäksi se pelittää muutenkin hienosti.
Ainakin merkkikorjaamossa tuo huoltohistoria asikkaan kommentteja myöten näköjään säilyy ja saattaa auttaa takuuasioiden hoitamisessa huomattavasti, varsinkin mikäli takuuaika on jo ummessa.