Ja kannattaa muistaa ettei pidä hötkyillä. Mun jalasmökki oli liian lähellä naapurin rajaa. Naapurilla kesti kaks vuotta huomata että sen metsätontin lähellä on tommonen. No viranomainen tutki asiaa vuoden ja sano että tarttis vähä siirtää. No kaks vuotta siitä se sanoi että kyllä se nyt on siirrettävälähivuosina. Kahen vuoden päästä laitto lapun että uhkasakko on tulossa jollen siirrä. Lupasin siirtää ja se tyydytti kunnan ukon. Heti melkeen välittömästi 10v viiveellä siirsin sitä.
Tämä naapuri, tilallinen oli keränny meidän mökkitien varteen vanhoja autonraatoja. Aattelinpa pikkasen puuttua. Kunnan rakennustarkastaja on myös ympäristöviranomainen. Kun se kävi kattomassa, sanoin sille että munhan ei tarvitse valittaa, mutta sinun on viran puolesta puututtava tuohon näkemääsi luvattomaan kaatopaikkaan josta saattaa valua öljyä maastoon.
- no niinhän mun perkele pitää.
Romut lähti. Eipä ne raadot olis mua haitannu, niinkun ei naapuriakaan jos mun jalasmökki on puoli meetriä liian liki sen metsätonttia.
Mutta siis riippuen ollaanko missä kunnassa, kaava alueella vai sen ulkopuolella niin määräykset vaihttelee. Esim mun mökillä saan rakentaa tulisijattoman talousrakennuksen kunhan muihin rakennuksiin 8m, ja rantaan 25m. Jos tulisija niin tarvitaan toimenpidelupa. Jos tulisijallinen asuinrakennus niin rakennuslupa. Eli vaihtoehdot on siinä. Jotain voi rakentaa kun kivalta tuntuu, joihinkin ilmoitus kunnalle, joihinkin toimenpidelupa, ja joihinkin rakennuslupa.
Ja sitte alkaa tulkinnat. Kaveri mökillään hausjärvellä laitto asuntovaunun alle pölkyt ja otti pyörät pois. Kunnan rakennustarkastaja oli ehdoton. Rakennuslupa oltava ja mites nää jätevedet jne. Tarkastaja jäi eläkkeelle, uusi sanoi että mikäs tässä. Antaa palaa.