Kirjoittaja Aihe: Minne mun akku tyhjenee  (Luettu 34313 kertaa)

Maaliskuu 16, 2018, 09:13:24 ap
Vastaus #60

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Liikkeen on ilmoitettava todellinen vuosikorko. Jos se on 1 niin se on 1, ei 3,1
Ja todellinen vuosikorko pitää sisällään jo kaikki, myös mahdolliset laskutuslisät, tilinhoitopalkkiot jne.

Hyvin tedyssä ilmoituksessa näkyy myös esimerkkilaina, jossa on laskettu lainan kokonaiskulut.
15 000€ auto, josta käsiraha (vaihtoauto) 2 000€
306,34 € / kk
Perustamismaksu   199,00 €
Käsittelymaksu           12,00 €/kk (576€)
Rahoituskorko           5,99%
Todellinen vuosikorko   9,03%
Korko sopimusajalta   1 698,84 €
KSL:n mukainen luottohinta   15 473,84 €
Rahoitusaika   48 kk
Käsiraha   2 000,00 €
Suurempi viimeinen erä   500,00 €
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Maaliskuu 16, 2018, 09:51:43 ap
Vastaus #61

Jaakko Latvanen

• Vieras
Liikkeen on ilmoitettava todellinen vuosikorko. Jos se on 1 niin se on 1, ei 3,1
Ja todellinen vuosikorko pitää sisällään jo kaikki, myös mahdolliset laskutuslisät, tilinhoitopalkkiot jne.

Niin pitää, ja niin se liike ilmoittaakin.  Tuo vaatimus vain täyttyy jo sillä, että mainoksessa lukee ylhäällä ja isommalla, että autolle rahoitus 1%:n korolla, ja alhaalla pienellä nuo muut tiedot, myös se efektiivinen korko.  Niinkuin kait tuossa esimerkkitapauksessa, minkä Juhani Halmeenmäki oli alunperin esille laittanut, kun hän sen itse vahvisti toisessa viestissä 3,1 %:ksi.

Ei ole noita ilmoituksia juuri tullut seuratuksi, mutta vähän edelleen epäilen, että yhdessäkään ei efektiivinen korko ole 1%, vaan on enemmän.  Asian kannalta jokseenkin yhdentekevää; ei Kian hintasella sijoituksella nykykoroilla kannata vaivaa nähdä.  Siis taas minun mielestäni.

jv

Maaliskuu 16, 2018, 09:57:23 ap
Vastaus #62

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***

Hyvin tedyssä ilmoituksessa näkyy myös esimerkkilaina, jossa on laskettu lainan kokonaiskulut.
15 000€ auto, josta käsiraha (vaihtoauto) 2 000€
306,34 € / kk
Perustamismaksu   199,00 €
Käsittelymaksu           12,00 €/kk (576€)
Rahoituskorko           5,99%
Todellinen vuosikorko   9,03%
Korko sopimusajalta   1 698,84 €
KSL:n mukainen luottohinta   15 473,84 €
Rahoitusaika   48 kk
Käsiraha   2 000,00 €
Suurempi viimeinen erä   500,00 €

Juuri näin. Kuluttajakaupassa on ilmoitettava KSL mukainen todellinen vuosikorko jossa sisällä kaikki kulut. Näin ei tietenkään jos ostaja on yritys, siihen ei sovelleta KSL vaan kauppalakia. Jokohan rupee akussa virtaska pysymään kun näin selkeet ohjeet.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 16, 2018, 09:58:59 ap kirjoittanut Kari Rautiainen »

Maaliskuu 16, 2018, 10:20:38 ap
Vastaus #63

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***

Niin pitää, ja niin se liike ilmoittaakin.  Tuo vaatimus vain täyttyy jo sillä, että mainoksessa lukee ylhäällä ja isommalla, että autolle rahoitus 1%:n korolla, ja alhaalla pienellä nuo muut tiedot, myös se efektiivinen korko.  Niinkuin kait tuossa esimerkkitapauksessa, minkä Juhani Halmeenmäki oli alunperin esille laittanut, kun hän sen itse vahvisti toisessa viestissä 3,1 %:ksi.

Ei ole noita ilmoituksia juuri tullut seuratuksi, mutta vähän edelleen epäilen, että yhdessäkään ei efektiivinen korko ole 1%, vaan on enemmän.  Asian kannalta jokseenkin yhdentekevää; ei Kian hintasella sijoituksella nykykoroilla kannata vaivaa nähdä.  Siis taas minun mielestäni.

jv

On noita rahoitustarjouksia joissa korko on jopa nolla. Se tarkoittaa että autoliike on muussa hinnoittelussa jo ottanut huomioon sen että tukevat rahoitusyhtiötä. Yksikään rahoitusyhtiö ei hyvästä sydämestä rahoitusriskiä ota. Se on ihan selvä juttu se. Eli normi rahoitushinta autoliikkeessä on yleensä kalliimpi kuin pankkilaina. Jos siis ostat osamaksulla, mene pankkiisi hakemaan laina. Tuo esimerkin 9,03% ei ole tätä päivää, pankkilaina on paljon halvempi. Ja toinen ero on siinä että jos sulla on esim asunnosta lainaa jäljellä niin se käy lainan vakuudeksi. Silloin auto on heti omistuksessasi kun auto ei ole lainan vakuutena. Pankki ei halua autoasi taseeseensa.

Maaliskuu 16, 2018, 14:13:10 ip
Vastaus #64

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Jospa jätetään nuo raha asiat rikkaiden murheeksi, akun kulutuksen tutkinta edistyy. Kaikki missä lukee auto on off tilassa ja lähes tyhjällä akulla aamupäivällä käyntiin -12 astetta eikä lohkolämppäriä. Nyt yksi kerrallaan auto asentoon niin se löytyy, tuskin ajan ennen tiistaita mihinkään. Se on arvioitu keskarin loppumispäivä, vaimo kyllä eilen sanoi et ota hänen Kia farkku jolla ajettu himpun yli 60 000Km ja hän ostaa semmosen ihan pikkasen Kia sedanin itselleen. Hyvä autohan se on mutta olen niin tykästynyt Mazdan kaikkeen automaatioon ja ajotuntumaan että kolme vuotta ja vaimon jäädessä eläkkeelle me pärjätään yhdellä autolla. Niin ja vetokoukku joka mulla on, ei semmosta kannata Kia:an laittaa, ei ole massaa eikä voimaa, no voi siihen polkypyörän kuljetuskoukun laittaa. Ei siinä ole edes kunnon luiston esto tökkeliä et pääsee lumipenkasta veke, pientä salapoliisityötä ja virran syöjä on saatu kiinni. Ja se vaihtolaturikin tilattu, no kovat verothan siinä on mutta mitä köyhä rahalla tekee, niin ja koiraverkkokin on eikä kumminkaan rahaa saa jos myy.

No rahastakin vähän, jos kansakoulun opettaja oli oikeassa uuden auton 1% kaikkine lisä kuluineen hipoo 9% vuosikorkoa etkä ole auton omistaja. Pankista sais halvemmalla mutta kun maksoin velat pois niin päätin etten uutta ota, äh tulis kesä ja saisin skoden käyttöön.

Maaliskuu 16, 2018, 15:14:55 ip
Vastaus #65

Pentti Eskelinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Nuolija Kuopijosta
Purkaatuu se näköjään laatumerkissäkkii akku itekseen, aenakii jos sillä ei muista välillä ajjoo.

Laetoen tuossa puolenpäevän jäläkeen seinänuapurin vm. 1991 Toijota Sorollan akun lattaukseen, lähtötilanne oli 9.3 volttija.
Nyt oli jo 13.1 volttija, vuan ei kestäny kun mopoteholla pittee laturija, autoteholla ja superinoppeella lattauksella näyttää heti lukemoo 14.4V, ja herkii lattoomasta. Akun eppäelen olevan jopa vielä uuvempi kun ite auto.

Oeskon vetäny akkuvesijä jo vähä hyyhmään, suatto olla marraskuuta kun sillä on viimeksi ajettu. ::)
-pena-

Maaliskuu 16, 2018, 15:46:05 ip
Vastaus #66

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyllä 14,4V on ihan OK latausjännite, hetken ku mun auto käy niin 14,4V näyttää mittari ja samaa vikakoodin lukija Torgue ohjelmalla. Niin mä olen säätänyt veneiden laturit ja nyt Honda omilla mittareilla näyttää ku hetken käy, kovien sateiden jälkeen käynyt käyttämässä ja tuohon volttimäärään olen sammuttanut. Vie melkosesti sähköä pilssipumppu.

Maaliskuu 16, 2018, 15:52:41 ip
Vastaus #67

Risto Saastamoinen

• Vieras
Kyllä 14,4V on ihan OK latausjännite, hetken ku mun auto käy niin 14,4V näyttää mittari ja samaa vikakoodin lukija Torgue ohjelmalla. Niin mä olen säätänyt veneiden laturit ja nyt Honda omilla mittareilla näyttää ku hetken käy, kovien sateiden jälkeen käynyt käyttämässä ja tuohon volttimäärään olen sammuttanut. Vie melkosesti sähköä pilssipumppu.

Onhan se ihan oukei, jos akku sietää sen. Mutta tuo Pentin kertoma paleltumisvamma kyllä taitaa estää sitä älylaturia hönkimästä tuommosia jännitteitä? Itekkii joskus huomannut ettei jäätyneelle akulle toimita tarjota kovin hirveetä virtaa.

Maaliskuu 16, 2018, 16:46:14 ip
Vastaus #68

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jos akku on jäässä se ei ota virtaa vastaan, mulla oli parisen vuotta ulkona kylmässä pari veneen entistä akkua. Ihan tyhjiä mut kun heilutti näki nesteen liikkuvan. Eli ei akku helpolla jäädy, no ne oli muovisessa muuttolaatikossa ettei nesteet valuis. Sitten jaksoin viedä ongelma jäte laitokseen.

Sain tietoa toiselta Mazda kuskilta niin valot of asentoon niin loppuu akun purkautuminen, koskaan ennen en näin tehnyt mutta ajelin päivittäin. Auto asennossa tutkii onko pimeää ja jos on syttyy mittarivalot, vaihtaa lyhkäsille jos joku tulee vastaan yms. Sielä on jotain elämää vaikka virta avain on taskussa. Kokeillaan näin. Hitto kun löytäis kunnon sähkökaavion, saanen sen Mazda kerhon puheenjohtajalta.

Maaliskuu 17, 2018, 14:34:01 ip
Vastaus #69

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kiitos, pitää ruveta tutkimaan.

Maaliskuu 19, 2018, 17:17:00 ip
Vastaus #70

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Perkeles, tänään aamulla otin latauksesta pois ja -kaapeli kiinni, ajelin n. 80Km ja kiersin korjaamoita. Ei ne uskaltanut ottaa eli Automaan Mazda huolto ensikuun 10 päivä, ajelin kotia päin niin sammui valot ja vilkut. Pihassa tarkastin sulakkeet eikä yksikään rikki, pihassa pamahti äänitörvi huutamaan ja sammui kun akun kengän irroitin. Nyt menee hermot ja auto paaliin niin saa vaimo uuden pikkusen Kian ja mä otan hänen Kia farkun, auto jota muut ei uskalla edes korjata. Muuten toiminut hyvin ja tööttö hiljenee kun parkit panee päälle, 7-8 metrin päässä on uusi auto ja sen tulo pihaan tuntuu vaikuttavan. Antaisko oven sulkukoodin säätö jonki koodin munki autoon ? Jos/kun saan huoltoon pyydän tappamaan kaikki hälyt pois.

Maaliskuu 21, 2018, 06:57:42 ap
Vastaus #71

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Oikein Henkka!

KIA Rio pihaan ja murheet vähenee!

t. Markku

Maaliskuu 21, 2018, 07:30:49 ap
Vastaus #72

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
...Ja jos ihan uutta meinaat- ota nyt Masasta se romutuspalkkiokin!

t. Markku

Maaliskuu 21, 2018, 08:37:30 ap
Vastaus #73

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Tai Saksasta samalla hinnalla muutaman vuoden ikäinen laatuato niin saat samaan hintaan vielä lisäksi nauttia ajamisesta.
Yamaha TR1 -81 / Green Mystery
CanAm Spyder RT -13
CRESCENT Elda E-Going
Triumph CSD -29
Triumph TigerCup -62
NSU Sportmax Streetreplica -58

Maaliskuu 21, 2018, 08:46:30 ap
Vastaus #74

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kyllä-ja se laatuauto kannattaa ostaa
sieltä huoltoaseman takana olevasta verkkohäkistä,
missä Rehellinen Turkkilainen autojaan myy.

Silloin on auto perin huippu ja takuukin voimassa
jonkin aikaa.

t  Markku