Kirjoittaja Aihe: Siviilipalvelus ja totaalikieltäytyjä  (Luettu 7899 kertaa)

Helmikuu 24, 2018, 10:08:55 ap
Luettu 7899 kertaa

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vaikka muuta pöhinää ympärillä tapahtuu, niin tällä viikolla Hellsinkingin Hovioikeus teki mielenkiintoisen ratkaisun.
Helsingin hovioikeuden tuomion mukaan henkilö voi kieltäytyä siviilipalveluksesta vakavien omantunnon syiden vuoksi, eikä siitä rangaista.
Helsingin hovioikeuteen edenneessä tapauksessa vuonna 1995 syntynyt mies oli tuomittu käräjäoikeudessa 173 päivän ehdottomaan vankeuteen, koska hän kieltäytyi suorittamasta siviilipalvelusta. Hovioikeus kuitenkin hylkäsi miehen syytteen siviilipalveluksesta kieltäytymisestä.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005579124.html

Professorin mukaan korkeimman oikeuden päätöksellä on kiire, koska se tulee linjaamaan oikeuskäytäntöä selvemmin.

– Käräjäoikeus tai hovioikeus ei tee virhettä, jos se edelleen tuomitsee jonkun toisen totaalikieltäytyjän rangaistukseen. Jokainen tuomioistuin on itsenäinen ja joutuu ottamaan kantaa lainsisältöön.

Korkeimman oikeuden ratkaisu tulee joka tapauksessa johtamaan lainmuutoksiin, Nuotio uskoo. Joko Jehovan todistajien erityisasema poistetaan tai sitten aseistakieltäytymisen oikeuksia laajennetaan. Nuotio arvelee, että lainsäätäjät päätyvät jälkimmäiseen vaihtoehtoon.

– Pidemmällä tähtäimellä nousee se kysymys, että jos totaalikieltäytyminen on sallittua, menevätkö ihmiset enää armeijaan. Sekin herättää kysymyksiä, että miten vakaumus testataan ja tutkitaan.

Perustuslain etusijasäännöksen mukaan tuomioistuin voi jättää soveltamatta lainsäännöstä, jos se on ristiriidassa perustuslain kanssa. Helsingin hovioikeus noudatti perjantaina tätä periaatetta.

– Jos korkein oikeus tekee samansuuntaisen ratkaisun, niin rangaistukseen tuomitsemista ei voi soveltaa muihinkaan.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005580664.html

Joten, mistä saadaan varusmiehet vai olisiko sittenkin palkka-armeijalle tilausta.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 24, 2018, 10:38:35 ap kirjoittanut Petri Behm »
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Helmikuu 24, 2018, 14:11:13 ip
Vastaus #1

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Kaveri aikoinaan kieltäyty menemästä armeijaan ku päätti saksalaisen kaverinsa kanssa niin. Joutu sitte keuhkoparantolaan pitämään keuhkovaivasia pystyssä ku kuvattiin röntkenillä niitten keuhkoja. Ja vielä monta kertaa päivässä. Kaveri kysy että eikö se ole vaarallista ku altistuu monta kertaa päivässä säteilylle? Osastonhoitaja ämmä sanoi ei ole, ota tästä kahvilippuja kanttiiniin!

Sille oli merkitty uskonnolliset ja vakaumukselliset syyt vaikka se on kirkosta eronnut ja ateisti. Mutta joku syy on lain mukaan oltava ja se ei kieltäytyny menemästä sivariksi niin se sopi valtiolle.

Sitten asiaan. Ei nykyään ketään kiinnosta mikään. Työ ei kiinnosta eikä mikään rasittava tai ällöttävä ylipäätään. Elämä on vaan rasittavaa ja vaikeeta ajoittain ja jos et pidä puoliasi niin oikeutesi ja omaisuutesi viedään. Jos nykyinen paskahoususukupolvi jää vartoomaan että taivaasta tippuu rahaa niinkuin hannu hanhelle tai että maahan hyökkäävä vihollinen kääntyy takaisin kun puhut sille nätisti tai makaat tankkien edessä kuin mahatma gandhi niin kokeikaa onneenne. En voi opettaa lapsiani harrastamani lajin saloihin koska eivät sitä harrasta sitä mutta olen sanonut että jos et voi välttää väkivaltaa millään niin ainakin voita vastustajasi. Tapetuksi tai hakatuksi ei tarvitse tulla kenenkään.

Riittääkö rahat palkka-armeijaan? Ilman motivaatiota olevat vetelät laahustajat eivät kyllä nekään tehokkaita ole.

Paljon on sitä että ihmisillä on jotenkin vääristynyt kuva asioista.
Paikallislehdessä yks mamma valitti että kun löys poikaystävän, joka muutti sen luo, niin avustuksia pienennettiin. Että hävettää olla miehen siivellä. Eli sen mielestä ei mitenkään hävettävää olla yhteiskunnan siivellä.

Helmikuu 24, 2018, 16:10:26 ip
Vastaus #2

Jaakko Latvanen

• Vieras
Naisen logiikka.  Jos yhelle antaa ja kaikilta ottaa, ei siinä oo mittään hävettävvää...
jv

Helmikuu 24, 2018, 17:30:54 ip
Vastaus #3

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Olin luullu ettei nainen voi kieltäytyä aseista. Ettei nainen voi olla totaalikieltäytyjä. Mutta näin ihminen erehtyy.
https://m.iltalehti.fi/kotimaa/201802242200761908_u0.shtml
Mutta siis miten suhtautua jos sukupuolenvaihdos jutska on kesken. Siis jos täti on kutsuttu setien peliin mukaan. Tai päinvastoin.

Helmikuu 24, 2018, 17:41:39 ip
Vastaus #4

Jorma Korolainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
https://www.mtv.fi/uutiset/rikos/artikkeli/vankilapaivan-hinta-214-50-euroa/5834038#gs.ccgqLts

Vuosi vankilassa yhdeltä vangilta maksaa 78 240 euroa.

Ehkä kovahko sakkorangaistus olisi kokonaisuuden kannalta järkevämpää kuin vankila, koska totaalikieltäytyjä ei voine rikostaan uusia. 

Jos ihminen pakotetaan sotaan, voi siellä poterossa maata ampumattakin muiden jaloissa.

Naisille voisi määrätä pakolliset kutsunnat. Silloin voisi lökäpöksypoikia laittaa enempi huoltopuolelle ja lötköimpiä vapauttaa kokonaan.

Helmikuu 24, 2018, 17:43:56 ip
Vastaus #5

Kymäläinen_Paavo

• Vieras
Suomen nykyinen 10/90 prosentin sääntö taitaa tässäkin asiassa vaikuttaa. Jaa mikä sääntö? No jos jostain asiasta 10% on ehdottomasti vastaan ja 90% kannattaa, niin tehdään kympin mukaan.
Tämä siviilipalvelusjuttukin olisi helppo ratkaista: Jos intti ei kiinnosta, niin siviilipalvelus. Ei mitään vapautuksia ja jos ei kelpaa niin häkkiin.
Yksinkertaista.
Ei tarvitse miettiä Jehovia tai muitakaan vihervassareita.

Helmikuu 24, 2018, 17:50:08 ip
Vastaus #6

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Suomen nykyinen 10/90 prosentin sääntö taitaa tässäkin asiassa vaikuttaa. Jaa mikä sääntö? No jos jostain asiasta 10% on ehdottomasti vastaan ja 90% kannattaa, niin tehdään kympin mukaan.
Tämä siviilipalvelusjuttukin olisi helppo ratkaista: Jos intti ei kiinnosta, niin siviilipalvelus. Ei mitään vapautuksia ja jos ei kelpaa niin häkkiin.
Yksinkertaista.
Ei tarvitse miettiä Jehovia tai muitakaan vihervassareita.

Eihän muuta, mutta kun ne jehovat ja niille myönnetty vapautus.
Se on se "ongelma", kun jos yksi saa, niin se on vaikea kieltää toiselta.

Sitten kun aikanaan saadaan se korkeimman oikeuden päätös, niin luulen, että jehovilta lähtee vapautus.
Koska muuten sitä vapautusta ei voi kieltää keneltäkään.

Demokratia on jännä laji... ;D
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 24, 2018, 17:52:04 ip kirjoittanut Petri Behm »

Helmikuu 24, 2018, 18:08:47 ip
Vastaus #7

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Jos minulla olisi päätäntävalta niin kriminalisoisin kaikki uskonlahkot. Kaiken pahinta aivopesua ja hyväksikäyttöä, uskonnosta riippumatta.

Helmikuu 24, 2018, 18:16:08 ip
Vastaus #8

Martti Hänninen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
https://www.mtv.fi/uutiset/rikos/artikkeli/vankilapaivan-hinta-214-50-euroa/5834038#gs.ccgqLts

Vuosi vankilassa yhdeltä vangilta maksaa 78 240 euroa.

Ehkä kovahko sakkorangaistus olisi kokonaisuuden kannalta järkevämpää kuin vankila, koska totaalikieltäytyjä ei voine rikostaan uusia. 

Ei ehkä nykysin voi uusia, mutta ennen kyllä. Eli totaali kieltäytyjä joutui vankilaan, kun sieltä pääsi, niin inttiin, jos kieltäytyi, takaisin vankilaan, tätä jatkui kunnes kieltäytyjä oli täyttänyt 30. Ennen siis yksi linnareissu ei riittänyt totaalin kuittaukseksi, niinkun kai nykysin riittää ::)

Helmikuu 24, 2018, 18:37:13 ip
Vastaus #9

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Miten ja kuka on saanut Jehoville vapautuksen, eikö se silloin ollut muita syrjivää kohtelua. Mun mielestä myös naisille semmonen 3kk kestävä koulutus, pitäähän sielä tehdä muutakin kuin oppia tappamaan. Mä en tappanut armeijassa kuin yhden villakoiran joka yöllä sitten haudattiin.

Helmikuu 24, 2018, 18:46:37 ip
Vastaus #10

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Miten ja kuka on saanut Jehoville vapautuksen, eikö se silloin ollut muita syrjivää kohtelua.

YLE on tehnyt aiheesta tarinan.
https://yle.fi/uutiset/3-9918925

Helmikuu 24, 2018, 19:57:54 ip
Vastaus #11

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Minä en p...rkele ymmärrä että minkä takia jaetaan joillekin hihhuleille eri vapauksia. Saavat rikkoa räikeästi lakia ja kieltääntyä yhteiskunnan velvollisuuksista, yms...
 Niinkuin nämä lasten silpomiset, asevelvollisuudesta kieltääntyminen, kunniamurhat, lapsiavioliitot ynnä muut "uskon asiat ja velvollisuudet" joilla on näköjään hiljainen hyväksyntä! Ja kaikki tuo helevetin sairas touhu annetaan jatkua joidenkin uskontojen varjolla.

Meidän pitäis kuulema hyväksyä monikulttuurisuus ja uskonnot. Ja paskan marjat tarvii hyväksyä. Linnaan vaan niinku muutkin taparikolliset.

Helmikuu 24, 2018, 20:26:00 ip
Vastaus #12

Kymäläinen_Paavo

• Vieras
Kun olen yksinkertainen ja muutenkin hidas niin nyt vasta tuli mieleen vaihtoehto tuolle häkille. Jos intti ei kiinnosta, niin kaikki valtion tuki; työttömyys, lisäapu, kunnan apu, maakunnan apu ja kaikki muutkin vastikkeettomat tuet lakkauttetaan.
Ei senttiäkään valtiolta tai kunnalta  tai keneltäkään sen asevelvollisuusajan aikana.
Bene.

Helmikuu 24, 2018, 20:37:36 ip
Vastaus #13

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kun olen yksinkertainen ja muutenkin hidas niin nyt vasta tuli mieleen vaihtoehto tuolle häkille. Jos intti ei kiinnosta, niin kaikki valtion tuki; työttömyys, lisäapu, kunnan apu, maakunnan apu ja kaikki muutkin vastikkeettomat tuet lakkauttetaan.
Ei senttiäkään valtiolta tai kunnalta  tai keneltäkään sen asevelvollisuusajan aikana.
Bene.

Sitten on köyhät huutamassa epätasa-arvoa, kun "pappa betalar" porukka pärjää kuitenkin ja ei tarvii mennä armeijaan tai sivariin.
Ja sehän ei käy demokratiassa...

Helmikuu 24, 2018, 20:42:45 ip
Vastaus #14

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Bene.

Juu, aikoinaan se leima varusteissa, SA Int, oli puolustusvoimain hankintaosaston leima. "Intendentuuriosasto" se hankki kaiken materiaalin vuoteen 1960.
Se lakkautettiin 1968, eli sen jälkeen ei ole inttiin menty. Maailma muuttuu...
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 24, 2018, 20:45:37 ip kirjoittanut Kari Rautiainen »