Olen kyllä eri mieltä, vahvasti!
Älä nyt niin kauhian vahvasti ole...
Oli se autovero pieni tai suuri, vaikutus on samansuuntainen: auton loppuhinta siirtyy entistä harvempien ulottuviin. Kääntäen ilmaistuna hybridin halvempi vero merkitsee, että useammalla on varaa siihen hybridiin. Molemmissa tapauksissa vero myös kapitalisoituu käytetyn auton hintaan.
Mun mielestä ei oikeastaan pitäisi keskustella siitä, pitäisikö hybridimaastureita verottaa enemmän vai vähemmän. Mun mielestä koko autoverosta pitäisi luopua. Mutta sitä nyt ei tietenkään tule tapahtumaan.
Mitä taas tulee ykkös-, kakkos- ja kolmosautoihin, niin olen kyllä siinä käsityksessä, että harvalla meistä on varaa muuhun kuin siihen ykkösautoon. Sen valinta on kompromissi: kun käytössä on vain yksi auto, sen pitää kattaa kaikki käyttötarpeet. Hybridimaasturi on aika monelle se paras kompromissi.
Sitä paitsi nelivetoista maasturia tarvii talvisaikaan Helsingissäkin: siellä kun ei aurata katuja, niin parkkipaikkaa ei muulla vekottimella löydy (paitsi jos on fyrkkaa ostaa joku hallipaikka, mutta harvalla semmoisia rahoja on). Mäkin ostin aikanaan Jeepin vain siksi, että sain sen Helsingissä töissä käydessäni parkkiin myös talvisin. Jos kävisin vieläkin päivittäin Helsingissä töissä, hybridimaasturi olisi itse asiassa mullekin ns. järkivalinta. Duunimatkat pääsisi sähköllä, mutta muut pitemmät ajot voisi ajella bensalla.
No, onneksi ei tarvitse Helsingissä enää juuri käydä.