Kirjoittaja Aihe: Rahat rikkaille  (Luettu 15601 kertaa)

Helmikuu 14, 2018, 16:21:19 ip
Vastaus #15

Risto Sollo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mamu
Ollahan tuon Eeroksen kanssa vähän samoilla linjoilla,kellä on varaa ostaa hieno vähäpäästöinen hybridikatumaasturi,on sillä vara maksaa siitä kunnon veromällikin,vanhoja rom...Eiku käyttöautoja ei tarvi rokottaa yhtään enempi,päinvastoin...

Helmikuu 14, 2018, 16:34:28 ip
Vastaus #16

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ollahan tuon Eeroksen kanssa vähän samoilla linjoilla,kellä on varaa ostaa hieno vähäpäästöinen hybridikatumaasturi,on sillä vara maksaa siitä kunnon veromällikin,vanhoja rom...Eiku käyttöautoja ei tarvi rokottaa yhtään enempi,päinvastoin...

Mutta kun siitä hybridimaasturista ei tarvii maksaa hirveästi veroa.
Ei ostettaessa eikä omistettaessa (pl. ALV)

Aiemman esimerkin Volvo
Hybridi autovero 4 936,09€
Tavis bensa autovero 29 141,56€

Minusta tuossa on tavallisen henkilöauton hinnan verran eroa.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Helmikuu 14, 2018, 16:39:06 ip
Vastaus #17

Leo Belik

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Cum On Feel the Noize
Terve!

Tästä tilapäisestä keruusta se taisi alkaa.
Tuosta otsikosta olen vähän eri mieltä. Keille rikkaile? Olenko rikas kun minulla on maasturi? Kaikki omalla työllä hankittu ja verot yli 30 %. Työtunnit ylittää reippaasti 10 h per päivä. Kaikista olen maksanut kovat hinnat.
Kaiken lisäksi ihmisiä usutetaan toistensa kimppuun (maksa sinä kun sulla on tuloja, minä en kun olen köyhä).
Kaikki poliittiset puolueet ovat puhuneet autoihin kohdistuvasta verotuksesta ja sen poistamisesta. Kaikki ne ovat istuneet hallituksessa päättämässä asiasta vuorollaan. Kukaan ei uskalla ehdottaa verokertymien siirrosta johonkin muualle.
Jos vero siirretään polttoaineeseen, niin sekin olisi kohtuutonta pitkämatkalaisille.

[ylläpito on poistanut liitteen]
BSA "Buzy Beeza"

Helmikuu 14, 2018, 17:17:44 ip
Vastaus #18

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Toukopouko oli marraskuussa 2017 melkein tuleva pääministeri ja ideoita singahteli.
Vihreät esittää autoverolain muuttamista – ”sähköautoille määräaikainen verovapaus”
vihreät ehdottavatkin nyt lakialoitteessaan täyssähköautoille määräaikaista, enintään viiden vuoden autoverovapautta.
Hallitus on jo esittänyt täyssähköautojen ostajille 2000 euron tukea per ostettu uusi auto, mutta vihreiden mukaan kyseinen summa ei ole vielä riittävä kannuste sähköautojen nopealle yleistymiselle.
https://www.is.fi/autot/art-2000005451662.html

Muuten ihan kiva, mutta Toukopoukolla ei ole numerot oikein hallussa.
e-Golf 100 kW (136 hv) automaatti Hinta=41 230€ Autovero=1321,09€  Yhteensä=42 551,09€
GTE Plug-In Hybrid 150 kW (204 hv) DSG-automaatti Hinta=39 840€ Autovero=1926,92€ Yhteensä=41 766,92€
Tuskin tuo alle 1300€ veroale nyt kovin suurta rynräystä olisi aiheuttanut marmoritiskille... ;D

Helmikuu 14, 2018, 17:23:38 ip
Vastaus #19

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Terve!

Tästä tilapäisestä keruusta se taisi alkaa.
Tuosta otsikosta olen vähän eri mieltä. Keille rikkaile? Olenko rikas kun minulla on maasturi? Kaikki omalla työllä hankittu ja verot yli 30 %. Työtunnit ylittää reippaasti 10 h per päivä. Kaikista olen maksanut kovat hinnat.
Kaiken lisäksi ihmisiä usutetaan toistensa kimppuun (maksa sinä kun sulla on tuloja, minä en kun olen köyhä).
Kaikki poliittiset puolueet ovat puhuneet autoihin kohdistuvasta verotuksesta ja sen poistamisesta. Kaikki ne ovat istuneet hallituksessa päättämässä asiasta vuorollaan. Kukaan ei uskalla ehdottaa verokertymien siirrosta johonkin muualle.
Jos vero siirretään polttoaineeseen, niin sekin olisi kohtuutonta pitkämatkalaisille.

No ei. Tilapäinen autovero astui voimaan vuonna 58.
On siis 60 vuotis juhlavuosi menossa. Mutta ei hätää, se jää kohta eläkkeelle

[ylläpito on poistanut liitteen]

Helmikuu 14, 2018, 17:31:13 ip
Vastaus #20

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Eikös se eläkeikä nouse koko ajan, kun elinikäennuste kasvaa... ;D
Ja voihan sitä eläkeelläkin olla hommissa.

Helmikuu 14, 2018, 18:02:48 ip
Vastaus #21

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***

Eikös se eläkeikä nouse koko ajan, kun elinikäennuste kasvaa... ;D
Ja voihan sitä eläkeelläkin olla hommissa.

Helevata. Niin onki...

Helmikuu 15, 2018, 09:18:59 ap
Vastaus #22

Teemu S. Lindfors

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Mun mielestä asia ei ole ihan näin yksioikoinen. Ensinnäkin se autoveromälli rajaa hienon vähäpäästöisen hybridikatumaasturin potentiaalista ostajakuntaa. Jos autoveroa ei olisi, yhä useammalla olisi semmoiseen varaa. Eikä välttämättä tarvitsisi lukeutua sinne suurituloisimpaan tulodesiiliin.

Toiseksi mainitsemasi autoveromälli kapitalisoituu auton arvoon ja ruoskaisee sitä kautta myös käytettyjen autojen ostajia. Muistaakseni Suomessa auton mediaanihinta on öpaut 12-13 k€. Toisin sanoen Gaussin käyrän korkeimmalla kohdalla viipyilevän kaverin auto maksaa tuon verran. Siitä hinnasta keskimäärin öpaut 25 % on autoveroa.

Jos autoveroa ei olisi, sillä tavallisella tallaajalla olisi varaa pikkuisen parempaan autoon. Tai vaihtoehtoisesti se tallaaja voisi tuhlata säästyneet rahat vaikkapa neloskaljaan ja lonkeroon.

Helmikuu 15, 2018, 10:57:51 ap
Vastaus #23

Risto Sollo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mamu
No otetaan se hybridi pois ja korvataan sanalla öky.Ja koska olen edelleen köyhä eläkeläinen niin olen sitä mieltä että rikkaalta voisi ottaa,köyhältä ei.

Helmikuu 15, 2018, 11:09:22 ap
Vastaus #24

Jouko Kuisma

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Mun mielestä asia ei ole ihan näin yksioikoinen. Ensinnäkin se autoveromälli rajaa hienon vähäpäästöisen hybridikatumaasturin potentiaalista ostajakuntaa. Jos autoveroa ei olisi, yhä useammalla olisi semmoiseen varaa. Eikä välttämättä tarvitsisi lukeutua sinne suurituloisimpaan tulodesiiliin.

Olen kyllä eri mieltä, vahvasti!
Ensiksikin:
Lainaus
Mutta kun siitä hybridimaasturista ei tarvii maksaa hirveästi veroa.
Ei ostettaessa eikä omistettaessa (pl. ALV)

Aiemman esimerkin Volvo
Hybridi autovero 4 936,09€
Tavis bensa autovero 29 141,56€

Minusta tuossa on tavallisen henkilöauton hinnan verran eroa.
Volvon hybridimaasturin loppuhinta on halvempi, kuin vastaavan polttomoottiriauton, vaikka maahantuontihinta on reilusti halvempi.

Toiseksi:
Kun nuo maasturit ostetaan pitkän matkan ajoon.
Kukapa "varakas" olisi niin tyhmä, että investoisi 80.000e pelkästään isoon kaupunkiautoon?
Sitä varten ostetaan kakkos- tai kolmosautoksi pikkuauto, joka on kätevä kaupungissa. Verosyistä hybridi, tai jopa sähköauto.
Kun tuollaisella Volvon tai Audin hybridimaasturilla ajaa Helsingistä Leville tms sähköllä ei pääse kuin Keravalle, kun siirrytään bensapuolelle (Audilla dsl) : 10l/100 km ja merkinnee hiidioksidipäästöjä 200g/km.

Joten kyllä tuossa on selkeä lain porsaanreikä.
Kävin syynäämässä Vovoja, kun huollatin baijerilaiseni paikallisessa Volvo-liikkeessä.
Tivasin tuota verokysymystä ja kyllä myyjä sanoi suoraan, että se suosii heidän(kin) isoja autoja.

« Viimeksi muokattu: Helmikuu 15, 2018, 11:28:45 ap kirjoittanut Jouko Kuisma »

Helmikuu 15, 2018, 11:18:50 ap
Vastaus #25

Jaakko Latvanen

• Vieras
Niin älytön ko tuo hybridi periaatteessa miunkin insinööriaivoille on, ni älyttömän pienillä kulutuksilla miun poika priuksellaan päästelee kaikki ajot läpeensä.  Oon tosin aiemminkin todennu, että onneks assuu eri paikkakunnalla, ettei miun tarvi sen perässä mennä...

Siitä oon ite onnellinen mies, että naapurien autot ei oo ennää aikoihin miun maailmaa hetkauttaneet.  Mutta ois se nyt tarjouksessa oleva uuvenkaupungin gla kyllä, vois se hetkauttaa naapurien maailmaa...  voiskohan sellasen rekisteröijä ratkorimönkkäriks tai mopoautoks?

jv

Helmikuu 15, 2018, 11:26:53 ap
Vastaus #26

Jouko Kuisma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Niin älytön ko tuo hybridi periaatteessa miunkin insinööriaivoille on, ni älyttömän pienillä kulutuksilla miun poika priuksellaan päästelee kaikki ajot läpeensä.  Oon tosin aiemminkin todennu, että onneks assuu eri paikkakunnalla, ettei miun tarvi sen perässä mennä...

Siitä oon ite onnellinen mies, että naapurien autot ei oo ennää aikoihin miun maailmaa hetkauttaneet.  Mutta ois se nyt tarjouksessa oleva uuvenkaupungin gla kyllä, vois se hetkauttaa naapurien maailmaa...  voiskohan sellasen rekisteröijä ratkorimönkkäriks tai mopoautoks?

jv
Onkin mielenkintoinen kysymys, mitä nuo hybridit todella kuluttavat pitkässä ajossa?
Viralliset kulutuslukemat ei kerro sellaista tietoa?
Kävin juuri alkuviikosta Pohjanmalla ja oma farmari-dsl näytti keskikulutusta 5,9 /100km. Todellinen linee vähän isompi.
Minulla oli 6 vuottaaiemmin saman merkin pikkumaasturi (bensa) ja se vei 8-9 l/100km.

Helmikuu 15, 2018, 11:47:24 ap
Vastaus #27

Jaakko Latvanen

• Vieras
Tuossa minnuu lähellä olevassa tapauksessa, eli pojan Priuksen kohalla, ne kulutukset on tarkkaan tiijossa.  Niitä seurataan autoon erillisesti asennetulla tietojärjestelmällä, ja lisäksi kirjataan kaikki tankkaukset ylös...  Poika harrastaa mahollisuuksiensa mukkaan noita pihikisojakin.  Oon yrittäny sille tähentää, että tärkeempää ko se viimisen desin osan pudotus ois huomioija ja seurata muuta liikennettä.  Toisaalta myö molemmat tiijetään, kumpi on mielekkäämpi harrastus, pihiajot vai miun nuoruuven - ja vähä vanhuuvenkii - kilpa-ajo-yritelmät.

jv

Helmikuu 15, 2018, 12:31:55 ip
Vastaus #28

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Paljonko riius kuluttaa,esim. lyhyellä matkalla ja taas pitkällä matkalla esim. yli 300 km.
Yamaha TR1 -81 / Green Mystery
CanAm Spyder RT -13
CRESCENT Elda E-Going
Triumph CSD -29
Triumph TigerCup -62
NSU Sportmax Streetreplica -58

Helmikuu 15, 2018, 12:44:48 ip
Vastaus #29

Jaakko Latvanen

• Vieras
Mie pyyvän pojalta tilastoja, ko oon yhteyvessä.  Palataan.  Sen verran siitä hänen riiuksestaan, että sehän ei oo pistokehybridi, eli siihen kaadetaan energiaa vaan letkusta tankkiin; bensalla ajetaan niin lyhyet kuin pitkätkin ajot.  Tarkassakin mittauksessa voip tietysti kovasti lyhyen matkan lukema poiketa siltä osin, onko akku ollu lähteissä täys vai tyhjä ja vastaavasti mitatessa.  Mutta ei se sillä akullaan mee ko muutaman kilometrin, ettei se ennää yhen tankkauksenkaan välillä paljon mittaustuloksia heilauta. Ulkomuistista muistelisin pojan ajavan niillä ilmoitetuilla lukemilla ihan pitkän ajan keskiarvoinakin, ja siitä ainakin oon varma, etten ite pääsis niihin lukemiin vaikka miten yrittäsin, en omalla enkä hänen autollaan.  Mutta kerron lukuja, kun saan pojan kiinni, vaikka ei niillä normaali-ihmisten reaalimaailman kanssa tekemistä oliskaan...

jaakkovaakko