Kirjoittaja Aihe: Lappiin ei tahdo löytyä työntekijöitä Suomesta  (Luettu 6406 kertaa)

Helmikuu 02, 2018, 22:43:31 ip
Luettu 6406 kertaa

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Lapissa työntekijöiden ja työnantajien toiveet eivät kohtaa. Lappilaiset yritykset valittavat työvoimapulaa, mutta tarjottu minimipalkka ei houkuttele kausityöntekijöitä etelästä.

Työnantajan kiinnostus lopahti, kun hän kuuli kuopiolaisen Lauri Väisäsen palkkatoiveen: 13 euroa tunnilta ja lisät. Lapista töitä hakenut Väisänen oli kertonut työnantajalle sähköpostitse, ettei hän pidä alinta taulukkopalkkaa riittävänä eikä oikeudenmukaisena. Neljän kuukauden safarioppaan työstä olisi maksettu 9 euroa tunnilta, mikä on ohjelmapalvelualan minimitaso.

”Palkkatoivetta perustelin sillä, että minulla oli kokemusta asiakaspalvelutyöstä jo ennen kuin hain opiskelemaan. Olen valmistunut restonomiksi matkailualalta, ja tämän jälkeen olen työskennellyt ulkomaisten turistien kanssa sekä tehnyt töitä hiihtokeskuksessa”, Väisänen kertoo.

Lapin yrittäjien esittämään keinovalikoimaan kuulunee myös kolmansista maista saapuvan työvoiman tarveharkinnasta luopuminen.

Toisaalta vuoden alussa voimaan tullut kausityölaki poistaa tarveharkinnan matkailun ja maatalouden sesonkityöntekijöiltä, jotka tulevat maahan alle puoleksi vuodeksi. Aluehallintoviraston mukaan esimerkiksi venäläisiä työntekijöitä voisi lain myötä tulla Lappiin.

Ulkomaalaisten kausityöläisten määrä Lapissa on jo kasvanut. Ilmiön kääntöpuolena ovat yleistyneet epäselvyydet työntekijöiden työehdoissa, kuten palkkauksessa. Esimerkiksi toissa vuonna julkisuudessa puhuttiin liettualaisista vuokratyöntekijöistä, jotka työskentelivät Saariselän Kakslauttasessa parin euron tuntipalkalla.

Väisänen uskoo, että Lappiin löytyisi myös suomalaisia, jos palkat olisivat parempia. ”Tämä on se suurin syy, miksi Lappiin otetaan ulkomaalaista työvoimaa, kun he tyytyvät Lapin palkkatasoon.”

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005550939.html?utm_campaign=tf-HS&utm_term=2&utm_source=tf-other&share=c4a71a07460958600a7ebf71226bf2db
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Helmikuu 02, 2018, 22:50:56 ip
Vastaus #1

Tero Kivimäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Museoajoneuvotarkastaja
Kyllä Petri Behmin mielipide on totta joka sana. ::)

Helmikuu 02, 2018, 22:53:39 ip
Vastaus #2

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Kyllä Petri Behmin mielipide on totta joka sana. ::)

Kaikki on kyllä lainattua, joten oma mielipide on vielä kertomatta (sen takia teksti on kursivoitu)

Helmikuu 03, 2018, 00:01:56 ap
Vastaus #3

Mika Törne

• *
  • Jäsentiedot Poissa
En kyllä itsekään lähtisi 9€/h töihin, ainakaan nykyisessä elämäntilanteessa. Mutta olen tuollaisella palkalla tällä vuosituhannella tehnyt töitä. Työsuhde tosin oli sellaine, että töissä olin jo ollut tovin ja palkanmaksun kohdilla tuli juttua, että mitä se palkka nyt olisi. Muistaakseni 8 tarjos ja 9:n sain tingattua  :)

Mutta hankala tietty tuollainen kausihomma on molemmille. Työnantajalle, sekä työntekijälle.
Pitäisi vain olla sellainen tuote ja asiakaskunta, että raha ei ole este, kunhan homma pelaa.

Helmikuu 03, 2018, 04:03:28 ap
Vastaus #4

Esa Heikkinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kuinka moni oikeasti lähtisi tuonne Lappiin nollatuntisopimuksella töihin?  Eli töitä ja palkanmaksua, 9 euroa tunti, on tarjolla jos on asiakkaita ja työnantaja tarvitsee työntekijää. Kuitenkin ryhmämajoitus ja ruoka pitää itse kustantaa. Ja vielä kausihommiin.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 03, 2018, 05:43:07 ap kirjoittanut Esa Heikkinen »

Helmikuu 03, 2018, 08:50:02 ap
Vastaus #5

Jouko Kuisma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kuinka moni lähtee mieluummin talvilomalle etelään, halvemmalla?

Helmikuu 03, 2018, 08:55:28 ap
Vastaus #6

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Niin....kaikki eivät tykkää lumessa möyrimisestä.

Mulla kiinnostus esim. hiihtoon loppui armeijatalvena-hiihdättivät
siellä koko loppuelämän kiintiön yhdessä talvessa.

Ja 9e/h on liian vähän yhtään mistään työstä.

t. Markku

Helmikuu 03, 2018, 09:07:04 ap
Vastaus #7

Pentti Vaherkoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kuinka moni oikeasti lähtisi tuonne Lappiin nollatuntisopimuksella töihin?  Eli töitä ja palkanmaksua, 9 euroa tunti, on tarjolla jos on asiakkaita ja työnantaja tarvitsee työntekijää. Kuitenkin ryhmämajoitus ja ruoka pitää itse kustantaa. Ja vielä kausihommiin.

Tähän suuntaan ollaan kuitenkin koko ajan menossa.

Helmikuu 03, 2018, 10:41:42 ap
Vastaus #8

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Jos on oikeita työpaikkoja niin tekijöitä löytyy satoja yhtä työpaikkaa kohti ihan täältä lapista.
Tais olla kuussataa hakijaa torniossakin aivan tavalliseen oikeaan työpaikkaan.

Se on nykyajan meininki että vaikka on valtava sesonki ja hyvin menee, ei haluta duunarille mitään maksaa.
Nytki on huoltohenkilökunnan palkanalennus riita käynnissä levillä.

Ahneudella ei ole mitään rajaa, ja kurkku suorana ratiossa huudetaan ja lehdissä kirjoitetaan että ei saa työvoimaa.

« Viimeksi muokattu: Helmikuu 03, 2018, 10:43:14 ap kirjoittanut Pekka Puoskari »

Helmikuu 03, 2018, 11:14:26 ap
Vastaus #9

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Lapin yrittäjien Salon mukaan moni etelän asukki olisi halukas muuttamaan pohjoiseen työn perässä, jos työnteko olisi kannattavampaa. Yrittäjillä on ehdotus: valtio voisi myöntää syrjäseutujen työntekijöille verohelpotuksen.

Mielenkiintoinen lause.
Mikä on syrjäseutu? Onko esim. Kitee, Lieksa, Pyhäntä, Rautavaara tai Sysmä syrjäseutua, vaikka eivät ole lapissa?
Jos on, niin sittenhän kaikki alueet kasvukeskusten ulkopuolella pitäisi julkistaa syrjäseuduksi.
Entäs jos yrityksen toimipaikka on Kiteellä, mutta duunarit painaa töitä Helsingissä, Tampereella ja Turussa... Miten tämä ratkaistaan.

Paljon herää kysymyksiä, mutta jos Lapin firmat tarjoo 9€/tunti, niin silloin velottavat liian vähän turisteilta.

Helmikuu 03, 2018, 11:20:53 ap
Vastaus #10

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Lieksa, pikkuisen asian vierestä. Tuli 80 työtöntä lisää.
Löytyy hakukoneella nimellä Joptek.

L&K.

Helmikuu 03, 2018, 11:25:13 ap
Vastaus #11

Esa Heikkinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Taisivat vain Pekka ja Pentti nähdä asian ytimen: kysehän ei ole asiallisesta, kiinteään kuukausipalkkaan oikeuttavasta työstä - josta 9 euroa/tunti on naurettavan vähän - vaan NOLLATUNTISOPIMUKSISTA jolloin ollaan varuillaan jos työnantaja sattuisi tarvitsemaan työntekijää ruuhkia purkamaan. Ansiot sen mukaiset, jos vaikka tarvitaan 2 tuntia päivässä niin tienaa 18 euroa. Brutto. Ja maksetaan ala-arvoisesta ryhmämajoituksesta joka tapauksessa ellei satu olemaan paikkakuntalainen. Ja syödäkin pitäisi.

Helmikuu 03, 2018, 11:43:13 ap
Vastaus #12

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Kuinka moni lähtee mieluummin talvilomalle etelään, halvemmalla?

Tuskin kenelläkään siihen raha vaikuttaa. Jos haluaa laskea mäkeä, menee Lappiin, jos paistatella päivää, menee Kanarialle.

Nämä kaksi voi jossain määrin yhdistää esim Ranskan Alpeilla. Ei tule juuri Levin lomaa kalliimmaksi, lentoineenkaan.

Lapin yrittäjien ei kannata laskea suomalaisten varaan, vaan myydä "eksotiikkaa" vaikka rikkaille Kiinalaisille ja Japanilaisille, joille esim horisonttiin asti jatkuva metsämaisema, muniin asti kohoava hanki, kaamos tai kesällä keskiyön aurinko ovat "jänniä".

Itsekin toitotat (aivan oikein perustein) että etsitään juttu missä ollaan hyviä ja/tai erilaisia ja mennään sillä ;)
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Helmikuu 09, 2018, 08:59:07 ap
Vastaus #13

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Akavan pääekonomisti Eugen Koev on sitä mieltä, että periaatteessa palkan pitää nousta, jos työvoimasta on pulaa. Häneltä löytyy kuitenkin ymmärrystä työnantajia kohtaan.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005558140.html

Helmikuu 09, 2018, 19:57:40 ip
Vastaus #14

Mika Komulainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Työnantajat on viime vuodet vinkunu koko ajan niitä joustoja. Nyt olis sitten paikka näyttää niitä ja mennä kipin kapin siihen paikalliseen sopimiseen. Eikö maistukaan? Suurin osa niistä sivukuluista on työntekijän palkkaa joka on aikanaan sovittu työnantajan perimäksi ja edelleen hoitamiksi verottajalle ja eläkeyhtiöille. Kas kun fiksut duunarit vois havaita että ne eläkerahat voisi sijoittaa omalta kannalta katsoen paremminkin kuin nykyään jossa niiden sijoittelu hyödyttää eläkeyhtiötä. Ei menis enää ennen nuorina ja muutaman vuoden eläkkeellä olleiden kuolleiden rahat enää niiden taskuun. Mikäs omistusoikeus niillä muuten niihin on? Katsokaapa Sveitsin eläkesysteemiä..
  Näissä muutaman euron palkoissa on toinenkin ongelma; kun immeinen ei niillä tule toimeen, hän tallustaa sosiaalitoimistoon ja saa sieltä toimeentulotukea tai asumistukea tai jotain muuta apua. Ne sieltä maksetut rahat ovat sitä maksamatonta palkanosaa jonka työnantaja säästi omaan pussiin ja jätti sen veronmaksajien maksettavaksi, suurten ja pienten. Minun mielestä ne ovat mitä suurimmassa määrin yritystukea veronmaksajilta näille työnantajille, niinkuin kaikki muutkin yritystuet.